Annons

Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

BlindOwl

Aktiv medlem
Hej!

Om man på plats handlar kamerautrustning utanför EU, vad är oddset på att man får betala moms och tullavgifter vid hemkomst?

Kan man kringå detta moment på något vis, t ex slänga originalkartongen, sätta objektivet på sin kamera och hävda att man hade det med sig på utresan? Vem kan kontrollera att man talar osanning?

M V H

/ Fredrik
 
BlindOwl skrev:
Kan man kringå detta moment på något vis, t ex slänga originalkartongen, sätta objektivet på sin kamera och hävda att man hade det med sig på utresan?
Jag har svårt att tänka mig att tullen skulle plocka in nån som bär på en använd kamerautrustning. Om inte vederbörande uppträder mycket nervöst och misstänkt, förstås.
 
Jag har släpat min kamerautrustning bra många gånger över Sveriges gränser. Jag har aldrig stoppats av tullen för det.
På den tiden som vi inte var med i EU stoppades man ibland slumpmässigt och kontrollerades av tullen.
Fick en korv från tyskland konfiskerad, den fick man inte ta in, det var emot livsmedelslagen men kameran fick ingen anmärkning.
Så risken är liten men det ett lagbrott och smuggel.
Men det är väl en svensk nationalsport.
Andra skall djävlar i mig betala skatt och bidra till skola, vård och omsorg men för mig gäller andra regler verkar vara någonting som finns spritt bland såväl politiker som allmänhet.
 
Fredrik Olsson skrev:
Jag frågade inte om några moraliska aspekter om du menar det.
Det gjorde Du visst - Du ställde frågan "Hur gör jag lättast för att bryta mot lagen och berika mig genom att undandra mig den beskattning som lagen kräver?".

För att hårddra det hela - Du vill att "vi" ska främja brott, förvisso inte i direkt handling, men genom kunskapsöverföring.

Analogin med "Vad är bästa sättet att råna en bank?" är därför klockren. Ser Du inte det, bör Du ta Dig en ordentlig funderare över Din moraluppfattning.
 
Vad är felet egentligen?

Om du köper ett helt nytt begagnat(ouppackat, oanvänt) objektiv som någon köpt precis på samma sätt genom exempelvis USA, är det då fel om man inte vet om det?

Det är väll klart att man försöker komma så billigt undan som möjligt.
 
BlindOwl skrev:
Kan man kringå detta moment på något vis, t ex slänga originalkartongen, sätta objektivet på sin kamera och hävda att man hade det med sig på utresan? Vem kan kontrollera att man talar osanning?

M V H

/ Fredrik

Släng kvitto, garantisedlar och kartong. Dra objektivet lite i asfalten, så det ser använt ut. Spotta lite på frontlinsen och gnid in. Då tror jag inte att tullen har några invändningar...
 
Som sagt om du på plats handlar kapitalvaror och bär dom in i Sverige är risken minimal att tullen kollar.
Om de kollar så är risken liten att de bryr sig så länge du inte har flera likadana.
Risken minskar naturligtvis ännu mindre om de är upppackade.
Tullen är inte särskilt intreserade om nån har skaffat ett eller ett par nya objektiv eller liknande på semestern.

Men varusmugling är det i vilket fall som helst om du har otur.
 
Risken att tullen skulle ge sig på just dig, eller någon alls för delen, för att du har en kamera med dig måste vara minimal. Var och varannan som kliver av planet lär ju ha en kamera med sig av ngt slag. Det skulle snabbt bli kaos om de fick för sig att börja fråga var diverse saker som kameror, mobiler, datorer mm är inköpta. Jag tror att de har viktigare saker för sig som att leta efter narkotika t.ex.
 
men fredrik, eftersom du är frilandsfotograf så har du väl f-skatt o får dra av momsen?!

i så fall har du bara tull i form av ca 6% för objektiv som du ska betala men det är inte alltid den dras om du köper annan kamerautrustning samtidigt som i övrigt är tullfri (ex. kamerahus)

skulle du flyga över till new york o handla utrustningen så får du betala sales tax på ca 7% i alla fall så beställ över internet som vanligt och dra av momsen sen som vilken företagare som hälst

i det fallet tjänar du inte så märkvärt mycket på handla utanför europa i alla fall
 
tannler skrev:
Det gjorde Du visst - Du ställde frågan "Hur gör jag lättast för att bryta mot lagen och berika mig genom att undandra mig den beskattning som lagen kräver?".

För att hårddra det hela - Du vill att "vi" ska främja brott, förvisso inte i direkt handling, men genom kunskapsöverföring.

Analogin med "Vad är bästa sättet att råna en bank?" är därför klockren. Ser Du inte det, bör Du ta Dig en ordentlig funderare över Din moraluppfattning.
Läs om, läs rätt!

[Inlägget redigerat, tänk på vad ni skriver. /Admin]

Hört talas om hypotetisk frågeställning?

Ett stort tack till alla Er övriga som kom med vettiga tips och synpunkter på min hypotetiska fråga. Tack också för att ni respekterade min fråga genom att inte moralisera.

/ Fredrik
 
Jag har aldrig var't på snusen
aldrig rökat en cigarr, halleluja.
Mina dygder äro tusen,
inga syndiga laster jag har.
Jag har aldrig sett nåt naket
inte ens ett litet nyfött barn.
Mina blickar går mot taket
därmed undgår jag frestarens garn, halleluja.
Halleluja-halleluja, halleluja-halleluja,
halleluja-halleluja, hallelujaaa...

melodi: O, hur saligt att få vandra
 
Senast ändrad:
Vi har nog alla brutit mot en eller annnan lag ibland. Att ställa frågan om hur man bryter mot lagen officiellt är däremot djävligt dumt.
Momsen är statens viktigaste inkomstkälla.
Den finansierar till stor del utbildning, sjukhusvård mm. Om du tycker det är rätt så hoppas jag att du aldrig blir upprörd över politiker som fuskar med traktamenten eller inte betalar sin tv-licens. De lever ju bara efter din moraluppfattning.
 
tannler skrev:
Analogin med "Vad är bästa sättet att råna en bank?" är därför klockren. Ser Du inte det, bör Du ta Dig en ordentlig funderare över Din moraluppfattning.

Skillnaden är väsentlig enligt mig iafall, i fallet med bankrån så stjäl du någon annans pengar, i detta fallet så handlar det om att du är tvingad att ge bort dina egna pengar till staten för att du väljer att använda dina skattade pengar för att konsumera. Man kan hävda att han frågar hur han ska undvika att bli bestulen av staten vid införelse av sin nya kamera som är köpt för skattade pengar.
 
BlindOwl skrev:
Läs om, läs rätt!

Din slutledningsförmåga är ungefär lika logisk som .....

Egentligen borde jag inte offra energi på att bli indignerad över sådana som du.....

Vem f-n är du att komma här och försöka lära mig moral? ....

/ Fredrik
Ett ytterst otrevligt sätt att argumentera på.
 
wildnature skrev:
Skillnaden är väsentlig enligt mig iafall, i fallet med bankrån så stjäl du någon annans pengar, i detta fallet så handlar det om att du är tvingad att ge bort dina egna pengar till staten för att du väljer att använda dina skattade pengar för att konsumera. Man kan hävda att han frågar hur han ska undvika att bli bestulen av staten vid införelse av sin nya kamera som är köpt för skattade pengar.
Försök säga detta till alla som har barn i omsorg eller skola, föräldrar på vårdhem eller är sjuka själva. Staten i detta fall är ingen annan än samhället där vi alla ingår som bekant.
 
Flash Gordon skrev:
Vi har nog alla brutit mot en eller annnan lag ibland. Att ställa frågan om hur man bryter mot lagen officiellt är däremot djävligt dumt.
Momsen är statens viktigaste inkomstkälla.
Den finansierar till stor del utbildning, sjukhusvård mm. Om du tycker det är rätt så hoppas jag att du aldrig blir upprörd över politiker som fuskar med traktamenten eller inte betalar sin tv-licens. De lever ju bara efter din moraluppfattning.
Alltså, vad är det här för forum egentligen? Jag har inte rådfrågat om andras moraluppfattning på en generell och hypotetisk fråga.

Jag hoppas att ni som moralpredikar är införstådda med att cykling (om så än bara en meter) på gångbana också är ett brott? Att cykla utan ljus på cykeln, eller köra omkring med en trasig lampa på bilen, är ett brott likaså.

Vad vet du om min moraluppfattning, förresten? Är dina slutsatser om vem jag är som person så tydliga efter en hypotetisk frågeställning, att du kan uttala dig om min moraluppfattning?

Det gäller verkligen att ni moralpredikanter är "fläckfria" ur lagens och moralens mening - annars tycker jag inte att ni förtjänar någon respekt eller tilltro i era uttalanden.
 
Om du ska beställa, så använd vanlig postgång och undvik DHL och andra som levererar till dörren, om möjligt. Med DHL, UPS och andra kurirer åker du garanterat på tull och moms. Posten har blivit mer alerta också, men där har man en chans iaf.
 
wildnature skrev:
Skillnaden är väsentlig enligt mig iafall, i fallet med bankrån så stjäl du någon annans pengar, i detta fallet så handlar det om att du är tvingad att ge bort dina egna pengar till staten för att du väljer att använda dina skattade pengar för att konsumera. Man kan hävda att han frågar hur han ska undvika att bli bestulen av staten vid införelse av sin nya kamera som är köpt för skattade pengar.

Om du inte betalar skatt när lagen säger att du ska det ser jag det som att du stjäl från mig. Bankrån är hemskt för då stjäl du från ett företag men att stjäla från dig och mig, dvs staten är ok? Svårt att se logiken.

Men för att besvara trådskaparen och ursprungsfrågan.
På fråga ett. Vad är oddset. Kanske bäst att kontrollera med svenska spel. Men jag tror att om det är spelbart så är oddset ganska högt. Dvs tullen har små resurser och letar större bovar.

Fråga två, utrustningen ska vara använd så det är, ur ditt synsätt, dumt att ha den i orginalkartong om du inte är bra på att övertyga tullen om att du har den istället för kameraväska.

Fråga tre, vem kontrollerar att du talar sanning? Det gör som vanligt polis, tull och åklagarmyndigheten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.