ANNONS
Annons

Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa lite grejor från BH photo och undrar lite om någon här vet hur det går tillväga med själva betalningen.

Helst vill jag göra en överföring från min bank, en sk. Wire transfer. Är detta möjligt till BH-photo och hur gör jag då vid själva beställningen på nätet?

I sista hand, som en nödlösning, undrar jag om det går att betala med ett svenskt VISA kort?
 
Vid kreditkortsköp vill de tydligen att man mailar/faxar en bild på kortet till dem (se tidigare inlägg).

Paypal kan kanske vara ett bra alternativ (mycket billigare än wire-transfer)!
 
Gustav Lindh skrev:
I sista hand, som en nödlösning, undrar jag om det går att betala med ett svenskt VISA kort?
Varför är det en "nödlösning"? Själv tycker jag Visa och Mastercard är ett utmärkt sätt att betala och använder det inte bara i nätbutiker utan även i "fysiska" butiker. Både enkelt och säkert.

När det gäller just B&H är ju dessutom säkerheten åtskilligt högre än hos många andra, eftersom de kräver att faktiskt få se kontokortet.
 
Jag har handlat från BH-Photo och jag behövde då inte faxa några kopior och liknande. Handlade med kreditkort precis som vanligt. Inget krångel över huvud taget.
 
Svenskt VISA

Så det går att använda ett SVENSKT VISA-kort till att betala BeHappyPhoto med?

Det känns allra bäst att gå till banken och göra en Wire transfer, kostar ca 100kr ju. Då är man säker på att pengarna kommer över, det ansvarar banken för.

Ingen som har wire-transferat pengar till BH?
 
Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

ErlandH skrev:
Varför är det en "nödlösning"? Själv tycker jag Visa och Mastercard är ett utmärkt sätt att betala och använder det inte bara i nätbutiker utan även i "fysiska" butiker. Både enkelt och säkert.

När det gäller just B&H är ju dessutom säkerheten åtskilligt högre än hos många andra, eftersom de kräver att faktiskt få se kontokortet.

Att handla med kort över nätet är ett hazardspel. jag har använt mitt kort till några andra firmor i USA tidigare:
Jag har blivit blåst en gång då någon i USA använt mitt kortnummer att handla varor på. Fick lyckligtvis tillbaka pengarna efter en reklamation hos banken, men det var inte roligt att få kontoutdraget på posten med alla möjliga transaktioner som du inte känns till alls..

Men thats another story.
 
Jag har flera gånger använt mig av Swedbanks "E-Kort". Det är en tjänst som innebär att du skapar ett "engångs" VISA nummer och bestämmer en Max summa som ska kunna dras på det kortet, samt hur länge kortet ska vara giltligt.
Det innebär att du aldrig blir "lurad" på mer än max summan som du satt på ditt tillfälliga nummer, + att du inte ger ut ditt riktiga visa-nummer.
Dom andra bankerna har säkerligen ngt liknande.
Swedbanks funkar i alla fall klockrent. Har till och med fått en "refund" när jag gjort en retur, refunden gick till e-kortet och direkt in på kontot.
Tryggt, praktiskt, säkert. Rekommenderas helt enkelt.
(Refunden var dock på e-bay, inte BH).
 
Wire transfer - hur?!

B&H Bank Information for Wire Transfers
BH Skrev:
"Customers who prefer may pay via wire transfer, as follows:


Commerce Bank
582-586 9th Ave.
New York, NY USA 10036
ACCT. # 7916793198
ABA # 026013673
BIC code: CBNAUS33

The customer MUST ensure that the B&H order/control number is transmitted to us with the wire transfer so the funds can be applied to the correct transaction. Any bank fee must be paid by the customer in addition to the transaction total. "


Men hur gör jag vid själva beställningen via nätet? kan man kryssa i "wire transfer" som betalningsmetod eller hur fanken går det till i praktiken?
Man behöver ju ett ordernummer som skrivs på Wire-transfer överföringen, då måste man alltså beställa varorna på något sätt först, sedan betala?
 
Den informationen räcker inte - fråga dem efter deras kontonummer översatt till IBAN-form, så klarar alla svenska Internetbanker det lätt som en plätt.
 
Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Gustav Lindh skrev:
Att handla med kort över nätet är ett hazardspel. jag har använt mitt kort till några andra firmor i USA tidigare: Jag har blivit blåst en gång då någon i USA använt mitt kortnummer att handla varor på.
Risken att nån ska sno och missbruka ditt kortnummer är minst lika stor när du betalar i en fysisk butik som när du betalar på nätet. Vill man undvika den risken ska man alltså öht inte använda konto/betalkort.
 
Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Om någon vet hur man får fram ordernummret på grejorna man vill ha så får ni gärna assistera mig!

ErlandH skrev:
Risken att nån ska sno och missbruka ditt kortnummer är minst lika stor när du betalar i en fysisk butik som när du betalar på nätet. Vill man undvika den risken ska man alltså öht inte använda konto/betalkort.

Nej jag håller inte med. Vid köp över internet måste du uppge alla uppgifter som står på kortet vilket är tillräckligt för missbrukning om dessa uppgifter kommer i fel händer. Vid vanlig butikshandling används chip eller remsa vilket är betydligt säkrare. Jag VET, för jag har blivit bedragen via internet förr.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Gustav Lindh skrev:
Jag VET, för jag har blivit bedragen via internet förr.
Ja, det är helt riktigt att det är på internet eventuella bedragare oftast använder stulna kortuppgifter. Det är dock minst lika vanligt att de kommer över kortuppgifter i fysiska butiker.

Min bank har t ex (i förebyggande syfte) bytt mitt kontokortsnummer efter att jag besökt vissa länder. De har däremot inget emot att jag handlar på nätet, så länge jag har viss urskillning när det gäller val av butik.
 
tannler skrev:
Den informationen räcker inte - fråga dem efter deras kontonummer översatt till IBAN-form, så klarar alla svenska Internetbanker det lätt som en plätt.

USA använder inte IBAN, den infon som B&H uppget räcker gått o väl. Man får dock räkna med att det tar ca 1 vecka för pengarna att komma fram.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Gustav Lindh skrev:
Om någon vet hur man får fram ordernummret på grejorna man vill ha så får ni gärna assistera mig!



Nej jag håller inte med. Vid köp över internet måste du uppge alla uppgifter som står på kortet vilket är tillräckligt för missbrukning om dessa uppgifter kommer i fel händer. Vid vanlig butikshandling används chip eller remsa vilket är betydligt säkrare. Jag VET, för jag har blivit bedragen via internet förr.


Om du är riktigt paranoid så gå till din bank och skaffa ett till VISA-kort som du bara använder till internetbetalningar. Koppla det till ett specialkonto som du bara har pengar på innan du gör en överföring. Se till att kortet saknar kreditfunktion.

Komplettera det med att bara handla hos kända och beprövade hemsidor/företag så minimerar man risken ganska mycket.

BHPhoto gör tyvärr något som borde vara tabu för internetbutiker. De kräver ett inscannat VISA-kort och behåller informationen i en databas för att det ska bli smidigare att verifiera vid nästa köp. Frågan är hur säkert det datat är lagrat och hur många som har tillgång till det.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Gustav Lindh skrev:
Nej jag håller inte med. Vid köp över internet måste du uppge alla uppgifter som står på kortet vilket är tillräckligt för missbrukning om dessa uppgifter kommer i fel händer. Vid vanlig butikshandling används chip eller remsa vilket är betydligt säkrare. Jag VET, för jag har blivit bedragen via internet förr.

Det är hur enkelt som helst att kopiera en magnetremsa.

Precis som när man handlar över internet så får man överväga vart man använder sitt kort, använder båda mitt privata & företagskortet över nätet konstant och har aldrig råkat ut för bedrägeri. Från B&H har vi köpt prylar för över 100.000 på vårt kort.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Joel Höglund skrev:
BHPhoto gör tyvärr något som borde vara tabu för internetbutiker. De kräver ett inscannat VISA-kort och behåller informationen i en databas för att det ska bli smidigare att verifiera vid nästa köp. Frågan är hur säkert det datat är lagrat och hur många som har tillgång till det.
Att B&H kräver att få se mitt kort tycker jag är utmärkt -- det är ett enkelt sätt att minska risken för bedrägerier (om nån t ex har fått tag i mitt kortnummer osv). Om uppgifterna ska lagras eller inte bestämmer du väl själv?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wire transfer / Svenskt VISAkort - BH photo

Kanske ska man välja visakortet ändå och köra via internetbanken, det går väl att göra överföringar där? Kostar det något hos swedbank och hur lång tid tar det innan BH har pengarna?!

wildnature skrev:
Det är hur enkelt som helst att kopiera en magnetremsa

Är det lättare än att läsa av siffrorna som står på kortet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.