Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY A700 har högre DR än Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg det också för ett tag sedan, men - Sssch! Säj ingenting till Nikon-folket om att Sony jobbar stenhårt på att detronisera dem! :)

Må så vara, men jag tror inte Nikon folket på stört, bara därför att mätvärdena är bättre på Sony A700, skulle byta sig från Nikon, knappast!
Nikon D3 har en tystare slutare/spegel, än vad Sony A700 har, det är mycket viktigare!
Fota i en kyrka, med en tyst omgivning,- bara kameran hörs, - det är pinsamt, jag lovar.

Men, - vad som är betydligt intressantare, - Sony A200 ut över disk, nu under februari, säkert visar vad Sony kommer att erbjuda oss konsumenter, bara en början, flera "kort" kommer fram ur rockärmarna från Sony, under detta år.

dr = dynamic range = dynamiskt omfång

Vilka ISO-värden gäller för a700 och är det inte bättre att ha samma omfång för alla färger som D3 har? A700 har ju en större spridning.

M V H Peter

Skrev lite långsamt där.

Ja, enligt DIWAs mätningar har dessutom Nikon D40X betydligt bättre DR än D3 på de lägsta ISO-talen! Jag tror vi får ta dessa labdata med en nypa salt...

Ja, enligt DIWAs mätningar har dessutom Nikon D40X betydligt bättre DR än D3 på de lägsta ISO-talen! Jag tror vi får ta dessa labdata med en nypa salt...

Ja, de har säkert pepprat på ordentligt!
Ändå, ärligt talat, värdelös info om DR, eftersom det inte går att förbättra den i efterhand, vad jag vet, man får vad har i kameran från början.
Det hade varit perfekt, om man kunde trimma in sin D-SLR i takt med utvecklingen ...

Andra intressanta iakttagelser från DIWAs mätresultat är att Fuji S5 Pro har betydligt sämre DR än både Sony A700 och Nikon D300. Fujin har ju gjort sig känd för just sitt dåliga DR... Sonyn har dessutom, enligt DIWA, bättre brusegenskaper på ISO 6400 än vad Nikon D3 har på ISO 3200. Vill ni testa om det verkligen stämmer i verkligheten är ni välkomna hem till mig... Annars går det bra att titta och jämföra testbilderna för de olika kamerorna på Imaging Resource.

Teodorian skrev:
Andra intressanta iakttagelser från DIWAs mätresultat är att Fuji S5 Pro har betydligt sämre DR än både Sony A700 och Nikon D300. Fujin har ju gjort sig känd för just sitt dåliga DR... Sonyn har dessutom, enligt DIWA, bättre brusegenskaper på ISO 6400 än vad Nikon D3 har på ISO 3200. Vill ni testa om det verkligen stämmer i verkligheten är ni välkomna hem till mig... Annars går det bra att titta och jämföra testbilderna för de olika kamerorna på Imaging Resource.
Fujin har väl bäst dr i världen?

Ni får väl maila dessa då :
About DIWA

DIWA is an international network of independent websites focusing on digital imaging. Their collaboration is formalized through the organization Digital Imaging Websites Association (DIWA). By utilizing the expertise from each individual website and adopting universal testing procedures, the organization produces the most comprehensive, versatile, neutral and reliable reviews of digital imaging products.

Such products include digital cameras of all categories, photo printers, photo scanners, imaging software and accessories. Groundbreaking innovations and unique designs are also evaluated.

säga att de är "helt dumam i huvudet!" kan ingenting jämfört med er forumrävar här ... doh .

För att förstå en mätning bör man känna deras metodik.

ondjultomte skrev:

säga att de är "helt dumam i huvudet!" kan ingenting jämfört med er forumrävar här ... doh .

Fortfarande "bara" en samling webbsidor med tyckare och testare, som man på ett snyggt sätt buntat ihop och gett ett namn. Lite som EISA.

Det som förvånar mig är så stor spridningen är på D700 vs D3:an. Dessutom är jag tveksam till att högre ISO skulle ge bättre DR.

Jag ställer mer frågan - vad kostar en Diwa-stämpel?

Jeppe skrev:
Fortfarande "bara" en samling webbsidor med tyckare och testare, som man på ett snyggt sätt buntat ihop och gett ett namn. Lite som EISA.

Det som förvånar mig är så stor spridningen är på D700 vs D3:an. Dessutom är jag tveksam till att högre ISO skulle ge bättre DR.

Jag ställer mer frågan - vad kostar en Diwa-stämpel?

DIWA har väl inte stämplat något ... de kör sina tester samt utveckla RAW konverteraren DxO, som dessutom är rätt så bra, men har bäst stöd för Canon.

Jesper, när du har tagit fram en test metodik som är bättre än denna, kom tillbaks då ...

Jag har inte jämfört dessa resultat med dprs, men dprs är väl subjektiva mätningar om jag inte minns fel.

ondjultomte skrev:
Jesper, när du har tagit fram en test metodik som är bättre än denna, kom tillbaks då ...

Har varken tid, kunskap eller ork att göra detta. Jag bara ifrågasätter kvalitén då man inte har angett felmarginalen hos mätningarna. Jag ser som sagt det som väldigt konstigt att högre ISO skulle ge bättre DR, eftersom man "bara" har förstärkt signalen. Rent instinktivt bör det vara en linjär, eller logaritmisk skala, inte en som studsar upp och ner.

DIWA har väl inte stämplat något ... de kör sina tester samt utveckla RAW konverteraren DxO, som dessutom är rätt så bra, men har bäst stöd för Canon.

Jag har inte jämfört dessa resultat med dprs, men dprs är väl subjektiva mätningar om jag inte minns fel.

Varför är du, Kristoffer, så hysteriskt envis med att ständigt bevisa att Sony A700 är det bästa kamerahuset, nästan, några andra kamerahus kanske är bättre ....?
Har du själv nyligen köpt en Sony A700?

Jesper har en lång erfarenhet av fotografering, många med honom, vi vet att ett kamerahus är ett verktyg, bilden skapas enbart av fotografen.

Det bästa kamerahuset är det fotografen är "inkörd" på, gammalt som nytt, Sony kommer snart med flera kamerahus, som är ännu bättre än A700:n, om några år är även de passerade ...
Även dagens prisnivå är då passerad, den sjunker stadigt neråt ...

Vadå?
Den viktigaste metodiken är inte, att ständigt läsa artiklar om kameratester, utan det är att metodiskt lära känna sin kamera, då enbart blir man en bättre fotograf ...
Men, det vet väl alla?

Jeppe skrev:
Har varken tid, kunskap eller ork att göra detta. Jag bara ifrågasätter kvalitén då man inte har angett felmarginalen hos mätningarna. Jag ser som sagt det som väldigt konstigt att högre ISO skulle ge bättre DR, eftersom man "bara" har förstärkt signalen. Rent instinktivt bör det vara en linjär, eller logaritmisk skala, inte en som studsar upp och ner.

Ta en titt på deras mätning av bruset, den förstår jag inte alls. D3 har överlägset bäst brusegenskaper(vilket har visats överallt), men det kan inte jag utläsa ur deras SnR diagram. Mycket märkligt.

larsborg skrev:

Varför är du, Kristoffer, så hysteriskt envis med att ständigt bevisa att Sony A700 är det bästa kamerahuset, nästan, några andra kamerahus kanske är bättre ....?
Har du själv nyligen köpt en Sony A700?

Det är väl OK med Kristoffers alla "jag hittade ett test där David Schmuck påstår att D700 har högre detaljupplösning än 1Ds Mark III"-inlägg?

Bara att inse att Sonyägarna numera ingår i familjen "enöga ägare" tillsammans med Canonisterna och Nikonisterna. Frågan är vad ni ska kallas, Kristoffer? Sonyister eller Sonynister?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar