Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Skönt att det kommer en förklaring och en fix så att man slipper ha den här osäkerheten kring kameran. Hoppas Canon Sverige har möjlighet att ordna reparationer snabbt bara, det pratas om "ett antal veckor" i USA och om mönstret upprepas så är det längre väntan här innan det finns reservdelar till alla.
 
Det är ju inte utan att man undrar varför det har tagit sådan tid för Canon att erkänna detta. Vad är det som gör att det är ett fel nu, men inte i somras (när det ändå hade ackumulerats mååånga felrapporter)? En mycket osympatisk, om än inte unik, inställning till fel faktiskt.
 
Auto fokus problemet...

Gäller detta problem bara de tidigare husen, eller gäller det även oss som fått huset lite senare (efter sept)?
 
Förhoppningsvis kommer det ut en beskrivning från Canon hur det här ska hanteras och vilka kamerahus som behöver fixas. Man får väl tro att kameror som tillverkats efter att dom funnit den exakta orsaken har fått nya komponenter, i sådana fall kanske dom kan ange vilka serienummer som berörs. Jag har en tidig kamera så jag förutsätter att min blir åtgärdad.
 
Alla 1D3 måste "fixas"

Från FM forum... så ta det för vad det är :)

".....I Called the Canon repair center in Europe and asked which serial numbers are included in the need to replace the mirror unit. I was told ALL!! Yes all. The rep on the phone said that Canon have lately conducted many rigorous tests with the new unit and in the mean time production went on with the "defect" unit. He went on to say that up to date no replacement have been made in 1D3 bodies as the unit is in production. So, here we are. According to Canon, all 1D3 bodies, currently out there, have a corrupt unit installed in them and it should be replaced. ....."
 
Det är väl lika bra på sätt och vis, då behöver det inte bli någon diskussion om vilka kameror som fungerar eller inte.
 
Canon RCC i Göteborg har inte fått mer information kring "Submirror assembly" från Europakontoret i Amsterdam än att den är på gång. Så det tar väl några veckor innan det är möjligt för oss att få våra kära Mark III:eek:r fixade. Det låter inte heller som det är en enkel match att byta den lilla spegeln som sitter bakom huvudspegeln, då det är rätt tidskrävande för teknikerna. Sen har de ingen möjlighet att testa AI Servo på samma sätt som "One Shot". Så det blir till att göra egna tester efter reparationen. :-/
 
Jag skickade en fråga till Canon CPS i Sverige för att höra om dom kan säga något om hur/när svenska kameror kan bli åtgärdade, har inte fått något svar ännu. Det är säkert för tidigt för dom att svara (eller ens veta något) men kanske det kan göra att dom i alla fall startar upp processen så snabbt som möjligt.
 
Anders Östberg skrev:
Jag skickade en fråga till Canon CPS i Sverige för att höra om dom kan säga något om hur/när svenska kameror kan bli åtgärdade, har inte fått något svar ännu. Det är säkert för tidigt för dom att svara (eller ens veta något) men kanske det kan göra att dom i alla fall startar upp processen så snabbt som möjligt.

Jag har försökt ringa Per Karlsson som har hand om CPS i Sverige och har ännu inte fått tag på honom. Produktchefen är på tjänsteresa tills på måndag. Tydligen har de fått en ny efter Gunnar Wahlbeck.

Kanske är de på möte om detta???
 
Det är Per Karlsson jag mailat till också. Det skulle inte förvåna mig om det här en överraskning för dom eftersom en del kommentarer på nätet antyder att det här kom ut en inofficiell väg via nån sorts läcka. Canons olika avdelningar i världen verkar inte informerade riktigt ännu, så deras möte/tjänsteresa är säkert inte om detta om jag skulle gissa något.
 
Jag tycker inte det låter som en inofficiell väg om det kommer från Canon USAs support i Virginia.
Jag är lite nyfiken på hur de kom på vad det var som var fel och när de egentligen gjorde det. :)
 
PhotoJoe skrev:
Jag har försökt ringa Per Karlsson som har hand om CPS i Sverige och har ännu inte fått tag på honom. Produktchefen är på tjänsteresa tills på måndag. Tydligen har de fått en ny efter Gunnar Wahlbeck.

Kanske är de på möte om detta???

Nej, det är någon månad sedan som Gunnar lämnade över stafettpinnen till Roel Lammers. Eller du kanske syftade på att de var på möte angående 1D MkIII :)
 
Focus problems 1 DMKII A fix may be two weeks away

Nu har även Rob Galbraith en notis ang problemet med "sub mirror".


http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9128


October 17, 2007: A fix may be two weeks away

In the We've heard from a large and growing number of photographers today that Canon USA's customer care centre is advising EOS-1D Mark III owners who call in that a fix for the camera's AI Servo autofocus problems is approximately two weeks away, that it will involve replacing the sub-mirror (a mirror behind the main reflex mirror that passes light to the autofocus sensor module) and that customer care reps are taking down contact information from those customers who would like to be notified when the fix is available.


/Royne
 
Hej

""After thorough research, Canon has found that some EOS-1D Mark III cameras have an issue with the sub-mirror mechanism which is part of the autofocus optical system. This issue may cause unstable focus prediction performance with moving subjects in AI-Servo AF and continuous shooting modes particularly in higher than normal temperatures. The process for repair of the EOS-1D Mark III cameras, for those customers who are dissatisfied with the focus prediction performance, will be announced on the Canon USA Web site in late October.

If you are not currently experiencing this issue with your EOS-1D Mark III then it will not happen in the future. Cameras with this problem manifest it from the time the camera is purchased. However, we will contact you as soon as the repair program is finalized.""

Från

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=25259210

Mvh

omar
 
Bättre sent än aldrig men jag tycker det är väldigt svagt av Canon att förneka problemet så länge när flertalet personer har upplevt af-problemet med kameran.
 
Det är nog rätt många som fått svaret "det finns inget känt problem, det finns ingen uppdatering" när dom pratat med Canon service om sin krånglande kamera.

Kanske inte förnekat, men heller inte medgivit att det finns problem. Dom flesta hade nog hellre hört "vi vet att det finns ett problem med vissa kameror, vi arbetar på att hitta orsaken och ta fram en lösning", det hade lugnat ner alla spekulationer.
 
Om jag vore kameratillverkare så skulle jag inte heller medge att det finns ett problem innan jag hade gjort en grundlig undersökning. Med tanke på problemets art så är det nog inte gjort på en kafferast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.