Advertisement

Annons

Blixttankar

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Hejsan,

Funderar på att skaffa en vettig blixt till min e-400.

Tänker så här:
Kommer uppgradera mig till e-3 när den kommer (om den visar sig vara värd att uppgradera till).
Min första fundering är om man kanske borde vänta med att köpa en blixt tills dess? Det lär ju komma nya modeller i samband med lansering av e-3:an.

Men som det ser ut idag så tänkte jag köpa en fl-36. Har klämt och kännt på den lite och det verkar vara en välbyggd pjäs. Lagom storlek och lätt.
Men jag saknar möjligheten att styra den via min kameras interna blixt. Vill kunna ställa den någon annanstans och använda den som slavblixt.
Finns det någon annan blixt som jag kan styra "remote". Antingen via ir eller kamerans inbyggda blixt?
Det finns ju sladdar att köpa för blixten, som man kopplar till blixtskon i kameran. Men de kostar ju 1000:- och är bara 1m långa...

Vad råder ni mig att göra? Vänta på e-3:an? Hur har ni tänkt och gjort?

Mvh

Stefan
 
Hej Stefan,

jag är i samma sits.
FL-36 har gott rykte förutom på en punkt: uppladdningen. Det kan ta lång tid mellan blixtarna om den behöver skjuta full sprutt.

Jag väntar åtminstone till 17:e oktober då E3:an ska presenteras då jag hoppas att FL-36R och FL-50R också ska visas. De lär gå att styra (TTL) trådlöst från E3:an (säkerligen inte från E510 eller E400 tror jag).

Annars finns det gott om generiska slavblixtar men då måste man köra manuellt (alternativt med blixtens inbyggda automatik). Det finns också små hotshoe-adaptrar med fotodiod i som funkar med "alla" blixtar.
 
Två blixtkablar passar (FL-CB05 och OC-E3)

Stefan_BOJ skrev:
Det finns ju sladdar att köpa för blixten, som man kopplar till blixtskon i kameran. Men de kostar ju 1000:- och är bara 1m långa...
• Olympus FL-CB05 blixtkabel för blixtsko max 1m
• Canon TTL Förlängningskabel OC-E3, 65-95cm spiralkabel

Dessa två sladdar passar. Klipp itu och skarva i en förlängare, men vänta gärna en dryg vecka för att se vad Olympus plockar fram. De har haft lång tid på sig för att samla på sig en del överraskningar.
 
Skulle vara fint om E3:an styr blixtarna med radio istället för IR. Men det är kanske att hoppas för mycket?
 
Re: Under halva priset för FL36

FranzEA skrev:
Ett köptips:

Dustin säljer ut sina exemplar av FL36 inför släppet av FL36R.

Så om du inte har en E-3:a eller behöver den trådlösa funktionen som FL36R erbjuder, passa på.

Olympus FL 36 795:-

http://www.dustinhome.se/pd_5010077154.aspx

Det var ju riktigt billigt!!
Jag slog till på en direkt! Helt klart rätt pris :p
Och jag lär ju inte köra en e-3:a på ett tag ändå...!
Tack för tipset!
 
Ja nu kliar det i fingrarna kan jag säga...

Jag står själv i kö för en FL36R, och i den kön har jag stått i över en månad nu... kommer någonsin den nya blixten? Ska jag avboka?

Jag försöker hålla mig, och intala mig att Olympus nu dumpar priset till sina återförsäljare eftersom de nu snabbt vill få bort alla FL36 och få ut FL36R!

... men just nu får man ju nästan tre (!) stycken FL36 för samma pris som en FL36R...
 
FranzEA skrev:
Ja nu kliar det i fingrarna kan jag säga...

Jag står själv i kö för en FL36R, och i den kön har jag stått i över en månad nu... kommer någonsin den nya blixten? Ska jag avboka?

Jag försöker hålla mig, och intala mig att Olympus nu dumpar priset till sina återförsäljare eftersom de nu snabbt vill få bort alla FL36 och få ut FL36R!

... men just nu får man ju nästan tre (!) stycken FL36 för samma pris som en FL36R...

Jo precis!
Ska man inte ha någon e-3:a så är det ingen vits att skaffa den 3ggr så dyra r-modellen...! (Visst. Det kanske blir att man uppgraderar om ett par år...)
 
FranzEA skrev:
Jag har "bara" en E-510, men tänk om Olympus släpper en firmware med liknade blixtfunktioner som E-3 har?

Går det? Är det fysiskt möjligt? Dvs har 510:an förberedelse för IR eller vad det nu är? (Som krävs för att trigga blixten remtote)?
 
Ahaa, jag trodde det var den inbyggda blixten i E-3 som styrde de andra blixtarna trådlöst... ja, då funkar det ju inte...

...kanske ska köpa en FL36 i alla fall...
 
Jag vet ärligt inte...
Kan vara så att det är den interna blixten som styr! Mycket möjligt! (Någon annan får svara på detta)
 
E-510 har en IR-mottagare eftersom jag använder fjärrkontrollen (trådlös) RM-1 tillsammans med min kamera, och det fungerar fint.

Om den även funkar med blixtar har jag ingen aning om.
 
fiolmattias skrev:
R-blixtarna styrs med den inbyggda blixten och inte via ir/radio.
Jag slog också till på en fl-36, kl 0512 i morse :)

Tack för infon! Och grattis till klippet! Tror vi kommer bli nöjda. Min är redan skickad!
Känner mig som värsta snåla smålänningen som slår till på detta dundererbjudandet! Grym blixt till ett tokbra pris!
 
Tackar också för tipset! Det var ruskigt billigt, jag beställde på stört. Nästan så att man ville ta två direkt :)
 
Jag pallade inte grupptrycket längre!

Jag beställde också, och den är redan skickad - har de inget att göra på Dustin? :)

Tråkigt nog var jag tvungen att annullera en order på FL36R hos Cyberphoto, men jag hade redan väntat en månad och nu vill de att jag väntar en månad till! Blixten kommer inte in till dem förrän i slutet av December.

... och inte har jag lust att betala 1995:- för FL36 hos dem (Cyberphotos kampanjpris, de sänkte från 2195:) när andra tar 795:-

Verkligen off-timing av Olympus; det är väl liksom högsäsong för blixtfoto de kommande veckorna?
 
De rensar väl lagret inför FL-36R. Verkar ju rätt försenad dock, såg också att Cyberphoto hade slutet av december som uppskattad leveranstid (tidigare stod det 14 november).

Varför har Dustin inte skickat min blixt än? Det var ju över en halvtimme sen jag beställde ;)
 
Det är just det jag menar. Olympus borde ha planerat bättre. Det hade väl dessutom suttit fint om alla E-3 ägare hade kunnat få sina FL36R-blixtar samtidigt med kameran.

... eller köper de FL50R som ju har släppts redan?
 
henq skrev:
Varför har Dustin inte skickat min blixt än? Det var ju över en halvtimme sen jag beställde ;)

...den är visst på väg, 45 minuter tog det. Jag undrar oxo vad de gör på Dustin.

Fl-50R känns väl svettigt för mina behov.

Och vågar man sig på den här modden så kan man få snabb recycling på FL-36 oxo...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.