ANNONS
Annons

Elitpool - "10 000 klubben"

Produkter
(logga in för att koppla)

Abrus

Aktiv medlem
Man borde kanske starta en elitpool där alla bilder med fler än 10 000 visningar (ELLER fler än 100 kommentarer) kommer att hamna.

En bra inspirationskälla helt enkelt.

Vad tycker ni?

Nä, absolut inte utifrån antal visningar eller kommentarer, men däremot är jag för en "Elitpool" med andra kriterier. Där de som deltar varit tvugna att ansöka eller rekommenderats på något sätt.

Kvalité framför kvantité.

"Elit" - det kommer snart, jag har just lagt till nya funktioner på detta runt grupper och ansökningar (vilket Gatufoto är en test av). Men det kommer inte baseras på visningar - de mest visade bilderna är de som hamnat på Buzz odyl, ofta lättklätt eller sensationellt - inte nödvändigtvis samma sak som att de är bra...

Istället för att ha en jury som skall bedöma ansökningar, vilket jag tror kan bli en övermäktig process i en pool utan speciell genre-inriktning, så tänkte vi bjuda in ett antal fotografer att börja med. De får sedan X inbjudningar att dela ut, och respektive inbjuden får också X inbjudningar - så med tiden ökar antalet anslutna fotografer. Förhoppningsvis utarmas inte kvalitetsnivån med tiden - det kan bli så, men vi vet inte förrän vi testat.

Vi vet dock inte vad vi skall kalla gruppen - jag ser framför mig forumdiskussioner om vi kallar den just "Elit" :) Vi bor ändock i ett Jante-land.

clindh skrev:
Vi vet dock inte vad vi skall kalla gruppen - jag ser framför mig forumdiskussioner om vi kallar den just "Elit" :) Vi bor ändock i ett Jante-land.

Ni kanske kan kalla gruppen för "Inspiration" vilket gruppen förmodligen kommer att ge?

Mvh Anders

Nu har vi fått "Den Högre Skolan Sällskapet" - en elitpool.

Det borde vara en bra ide. En mindre bra idé är att varje medlem har rätt att bjuda in två valfria medlemmar.

Antalet medlemmar kommer att öka exponentiellt med tiden och kvalitén kommer att försämras i samma takt.

Men jag vill fortfarande gärna se en ny pool med bilder som har väckt mest intresse och som har fått mest kommentarer.

Mvh/ Kemal

Abrus skrev:
Man borde kanske starta en elitpool där alla bilder med fler än 10 000 visningar (ELLER fler än 100 kommentarer) kommer att hamna.

En bra inspirationskälla helt enkelt.

Vad tycker ni?

Tyvvärr är inte antal tittar så relevant för kvaliteten, däremot bilder med flest kommentarer vore intressant att kunna söka fram.

Meb hade vi kunnat lista på antalet tittar så hade vi fått fram en bildlista med många vackra tjejer vill jag lova ;-) Men det är mindre önskvärt här på FS enligt en liten grupp som tycker dessa bilder är "skit". Sexigt o vackert är ju sååå farligt... Bättre med gulliga katter, Blåmesar och rostiga navkapslar.

På fotoforum där man kan ge betyg (inte av den typen som finns här - den fungerar inte) kan man ta fram en lista över de bilder som ligger högst. Mycket givande och lärorikt. FS har inte något fungerande betygs- eller omdömessystem vid bildkritik så detta går ju dessvärre inte här.
Hade ett sådant funnits hade vi kunnat se vad ALLA medlemmar hade valt ut för favoriter. Mkt mer intressant än att låta en elit välja ut elitfotografer till en elitpool.

Tips. kika in på photosig & photonet så kan man ta fram de bästa bilderna enligt efter ett publikt omdömessystem. Fantastiska bilder att skåda!

Senast ändrad:
Håller med Mattsen om att det nog inte är värst representativt, men inflikar att möjligheten till att lista efter både betyg och/eller kommentarer finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/searchpic.htm (eller i menyn under bilder-sök bilder)

Värt att tänka på är dock att många av fotograferna här på fotosidan faktiskt väljer bort möjligheten att kunna få betyg på sina bilder.

lottawe skrev:
Håller med Mattsen om att det nog inte är värst representativt, men inflikar att möjligheten till att lista efter både betyg och/eller kommentarer finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/searchpic.htm (eller i menyn under bilder-sök bilder)

Värt att tänka på är dock att många av fotograferna här på fotosidan faktiskt väljer bort möjligheten att kunna få betyg på sina bilder.

Sökfunktionen har inte fungerat på dryga 20 månader i alla fall - inte om du vill söka på bilder t ex med kommentarer överstigande ett visst antal. Det är en försvinnande liten del av bilder som då kommer med.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=53504

/Nonno

Hmm, jag lyckas söka på antal röster och kommentarer iaf.. Kan det vara kategori eller anat som skär sig?

EDIT: såg i andra tråden nu. Då borde ett flemeddelande vara på sin plats kanske?

nonno skrev:
Sökfunktionen har inte fungerat på dryga 20 månader i alla fall - inte om du vill söka på bilder t ex med kommentarer överstigande ett visst antal. Det är en försvinnande liten del av bilder som då kommer med.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=53504

/Nonno

Höll precis på att skriva wow efter Lottas tips, eftersom bilder me dflest kommentarer alltid är intressant att skåda, men efter ditt inlägg gick ridån ned snabbt. Kikade i tråden och det måste va ett STORT fel.... Eller kan de bero på tidsbrist, lättja, annan prioriterong? FS-redax hallå?

Jag håller med er att antalet visningar inte är så relevant för bildkvaliteten men bilder med flest kommentarer är oftast bäst.

Mattsen skrev:
Eller kan de bero på tidsbrist, lättja, annan prioriterong? FS-redax hallå?
Tidsbrist och pga det prioritering, det behöver göras en omräkning av alla kommentarer på alla, bilder och det har jag inte hunnit med att skriva och köra än (FS har ingen utvecklare på dagtid).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar