Annons

DA Star levereras nu

Produkter
(logga in för att koppla)
LBA

Det kanske blir köp av K10D GP för mig + 540 blixten + kanske Tamron 90 och DA*50-135/2,8....
Eventuellt får jag plocka bort en glugg, plånboken får lida...
 
Meeeeeen:
"based on our "current" back order status here in the US, it looks like we will not fill all back-orders until the end of September"

Ska jag behöva vänta tills September för att kunna beställa? :'(
 
Om du beställer i USA nu så antar jag du får objektivet i September.
I Sverige tror jag det är en del som beställt DA*16-50/2,8, men inte så många DA*50-135/2,8.
Det baserar jag på vad det pratas om i trådarna.
 
Mortella skrev:
Meeeeeen:
"based on our "current" back order status here in the US, it looks like we will not fill all back-orders until the end of September"

Ska jag behöva vänta tills September för att kunna beställa? :'(

Du kan givetvis beställa närsomhelst.
Grejjen är, att det finns många som redan har beställt objektiven och detta gör att det är kö på dem. Ju tidigare du beställer så att du hamnar i kön, desto snabbare får du objektivet. Om du väntar med att beställa, så blir du hela tiden omrusad av de andra som beställer och därmed ställer sig i kön.

Hälsar
R
 
Senaste informationen är att första lasten väntas anlända till Europa i mitten av Augusti, dock verkar hela lasten redan vara uppbokad av kunder, så objektiven är redan slutsålda innan de hunnit levereras. Beställer man idag är det troligt att man inte får någon från första lasten, utan man får vänta tills nästa omgång som kommer i september. Det finns risk att nästa omgång också säljs slut, så ju förr du bokar - desto säkrare möjlighet att få objektivet fort.

Efterfrågan på 16-50 är större än på 50-135.

Båda objektiven tillverkas i en takt av 1 000 exemplar per månad.

Hälsar
R
 
Såg precis på popphoto.com at DA* 16-50 2.8 har blivit ett av årets objektiv, detta betyder väl att dom snart kommer fram med testresultat, jubiiiiii.
 
jag står först i kö hos fotokungen på 16-50, behöver inte objektivet eftersom jag kommer hem från en 10 veckors resa 24e augusti och har kommit på att jag nog vill ha en fa 31mm limited istället.

Någon som vill ha mitt?
 
Senaste informationen är att första sändningen till Europa definitivt är slutsåld och även andra sändningen som kommer sent i september. Först i och med den tredje sändningen (december) finns möjlighet att det finns objektiv över som inte är bokade än. Har man inte bokat ett objektiv nu så är möjligheten att få det före jul väldigt osäker. Detta gäller främst 16-50:an, för 50-135:an är situationen inte riktigt lika uppbokad.

Hälsar
R
 
Är ju i staterna nu, och vad jag har sett på B&H's hemsida kan man inte förhandsboka där, så jag får väl vänta lite med mitt 16-50 isf...i värsta fall.
 
Enligt Ned Bunnel på Pentax USA så är första leveransen till USA slutsåld, de beräknas få objektiv över till icke-förbokningar först någon gång i september.

Hälsar
R
 
Ja, första leveransen av 50-135 är slutsåld, även i Japan. För nästa som levereras (till Europa i September) finns det hopp om några kvar, om de inte redan har gått nu, men det fanns hopp för ett par veckor sedan. För 16-50 är även september leveransen slutsåld, eller uppbokad. (det kanske finns butiker som har köpt på sig några att ha i lager, utan att de har kunder till en, det vet jag inte och det går inte att få den informationen från pentax för de ser det inte, butikerna har sina egna listor.

Hälsar
R
 
Det är lite lustigt det där, men när jag läser att det är kö och slutsålda leveranser så får jag alltid extra mycket köpsug och ångest över att inte ha en plats i kön......
 
Jag för min del fattar inte varför man beställer objektiv innan man vet något om hur de presterar. Kan folk vara så jäkla säkra på att gluggarna är värda pengarna?

Vad säger ni - är ni övertygade om att dessa gluggar kommer att leverera vd de lovar? Tokinas versioner har ju inte varit något som imponerat.
 
jido skrev:

Vad säger ni - är ni övertygade om att dessa gluggar kommer att leverera vd de lovar? Tokinas versioner har ju inte varit något som imponerat.


Tycker nog att Tokinas gluggar imponerar lite i alla fall, inte utan brister men det har ju nästan alla objektiv. Brännvidden 16-50 och ljusstyrkan är något jag vekligen vill ha och då finns heller inte så mycket att välja på ;)
 
jido skrev:
Jag för min del fattar inte varför man beställer objektiv innan man vet något om hur de presterar. Kan folk vara så jäkla säkra på att gluggarna är värda pengarna?

Vad säger ni - är ni övertygade om att dessa gluggar kommer att leverera vd de lovar? Tokinas versioner har ju inte varit något som imponerat.

Finns väl ingen rationell anledning egentligen att vara "först i kön", även om man tycker sig kunna förutsätta ett bra objektiv från Pentax om dom vill sätta star-beteckning på det.

Finns det förresten inga testbilder ute från 16-50/2.8?
 
Punkk skrev:
Finns det förresten inga testbilder ute från 16-50/2.8?

Här är en från Ned Bunnel.
K10D, ISO 200, RAW framkallad i Pentax PhotoLab.
Inga justeringar, inte ens uppskärpning, förutom storleksändring. Fokus är satt på ena ögat, personligen tycker jag att han kunde ha valt en mindre bländare för skärpedjupet är väl kort för detta annars fint genomförda porträtt.
http://bp3.blogger.com/_Imqe7pprpvs...A/j_7uiM_EWxc/s1600-h/Kayla+over+shoulder.JPG

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Här är en från Ned Bunnel.
K10D, ISO 200, RAW framkallad i Pentax PhotoLab.
Inga justeringar, inte ens uppskärpning, förutom storleksändring. Fokus är satt på ena ögat, personligen tycker jag att han kunde ha valt en mindre bländare för skärpedjupet är väl kort för detta annars fint genomförda porträtt.
http://bp3.blogger.com/_Imqe7pprpvs...A/j_7uiM_EWxc/s1600-h/Kayla+over+shoulder.JPG

Hälsar
R

Har varit lite kritik av bokehen på denna optik, men när jag ser denna bild känns den väl ok, inte fantastisk men ok.
 
Hoppsan, det var bestämt lite bättre skärpa här än med mitt kitobjektiv på 18-55mm... Fasen att man aldrig kan bli nöjd. Tror att vi är lite hagalna allihop som fotograferar, trots att det största problemet för det mesta sitter bakom sökaren ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.