ANNONS
Annons

Teleobjektiv till Pentax K10D. Begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på teleobjektiv till min K10D, bland annat Sigmas 70-300 APO Macro. Tror inte Pentax 50-200 är lika bra, inte heller Tamrons 70-300. Sedan finns det inte så mycket annat till ett bra pris.

Jag undrar om det finns något bra äldre teleobjektiv som man kan satsa på, eller är det bara nytt som gäller? Antar att det måste ha autofokus, det är svårt att ta bilder på saker som rör sig annars, som man ofta gör med teleobjektiv.

Det ska inte vara något tokdyrt objektiv, men ge mig lite förslag :)

/John

Va, är Pentax DA 50-200 inte bra?
Du kanske skolla kolla in detta test...
http://www.popphoto.com/cameralense...ider-kreuznach-d-xenon-50-200mm-f4-56-af.html

Samsung Schneider-Kreuznach är precis samma objektiv som DA 50-200 och tillverkas av Pentax. 995kr hos vissa Expert butiker.

Sigmas 70-300 har en längre brännvidd, men på 300 läget så blir det något mjukt i kanterna. Objektivets främsta fördel är att det har låg nivå på kromatisk abberation och s k "purple fringing".

50-200:an har en genomgående hög skärpenivå och optiskt ligger den i en högre klass - men det är givetvis orättvist att jämföra ett objektiv på 200 med ett som slutar på 300.

FA 135 f/2.8 är ett bra och snabbt objektiv till rimliga pengar, var några år sedan det tillverkades men kan fortfarande gå att få tag på om du letar.

Hälsar
R

Pentax 50-200 är klart bättre än Sigmat fullt öppen och i kanterna på alla bländare. Den är också ganska så jämnbra i hela brännviddsregistret. Nedbländad i mitten är Sigmat något skarpare, men bara där.

Hej John.

Jag har ju gått och sneglat på ett DA 50-200...

Varför tror du inte att det är bra? Eller rättare sagt; vad är det som gör Sigman bättre?

// Matte

Jag har inte sagt att det inte bra, men jag trodde inte att det var lika bra som Sigmat. Men jag får väl tänka om.

135/2,8 verkar bra, det har ju fin ljusstyrka.
Visst finns det ett 35-105? Är det bra? För jag vet en som har ett sånt, kanske kan köpa det.

Kan inte redigera, så jag får väl skriva ett nytt inlägg då.

Pentax/Samsung 50-200 är ju billigt, så jag kan tänka mig ett sånt. Det 105 är i minsta laget för att vara tele. Men om det är 200 eller 300 som max brännvidd spelar mindre roll.

Mats: Nej, jag har bara hört att den ska vara bättre, men det får väl recensioner avgöra. Och rimligtvis borde den vara det när Sigmat kostar över det dubbla, men 50-200:at verkar så prisvärt så det kanske inte är som jag trodde.

För Pentax har det genom åren funnits fina 28-105:eek:r. Jag har själv ett FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) som är riktigt bra, men 105 är antagligen för kort för dig.

Pentax DA 50-200 ligger runt 2 000 kr i pris och med det priset så rankas det som mycket prisvärt, Samsung säljer precis samma objektiv för 1 000 SEK lägre pris och ingen fattar riktigt hur de kan göra det (troligen försöker de köpa sig marknad) eftersom de tillverkas i samma fabrik i Hanoi av Pentax.

Sigma 70-300 APO är ett bra objektiv, men att det är dyrare är främst på grund av att det har en längre brännvidd - och att det är gjort för fullformats 35mm storlek, det är alltså gjort för en större sensor/film än Pentax DA optik som är gjord för den mindre APS-C sensor. Den mindre bildvinkeln i DA optiken sänker priset jämfört med om detta objektiv skulle vara för 35mm sensor/film. 50-200 på APS-C motsvarar 75 - 300 på 35mm sensor/film. (70-300 på 35 mm sensor/film blir 105 - 450 på APS-C).

Hälsar
R

Det blir som skuggor, det blir suddigt eftersom färgerna inte hamnar på samma ställe då de har olika våglängd. Bra förklaring här: http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration

Raphael: 35-105 verkar vara lite äldre, och det verkar inte ha autofokus, så det går nog bort. Man har inte tid att fokusera manuellt i de situationer man brukar behöva ett tele (i alla fall för mig). Det är verkar rätt bra efter det jag hittade på på Internet, och jag skulle gärna ha ett objektiv med större bländare. Mitt 50mm/2,0 är riktigt trevligt (fast det kanske inte är så skarpt på 2,0, men det gör inte mig så mycket än) men det saknar autofokus.

Senast ändrad:
acrylamid skrev:
kromatisk abberation, vad är det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration
Ett vanligt problem med objektiv på digitalkameror, något som många objektiv anpassade för film lider av när de används på en digitalkamera. För digitalkameror finns det specialanpassad optik som brukar vara justerade för att minska detta problem.

För att minska problemet så använder tillverkare ofta glas som är särskilt anpassat för att låta färgerna mötas i samma punkt. Pentax använder beteckningen ED för Extra low Dispersion glass, Sigmas APO (för Apokromatiskt linselement) har i princip liknande funktion.

I filmvärlden så var denna effekt synlig främst på långa telen, så där var det de fina telena som hade ED eller APO glas, med digitalkamerornas intåg så har ED letat sig ner till kortare brännvidder.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Okej, men det blir väl ett 50-200 om jag ska ha ett teleobjektiv.

Några tips på andra begagnade fynd man kan göra i kameraväg? Ska det vara objektiv ska de nog ha autofokus. Åker nog till Stockholm om en månad och det ska väl finns någon affär med begagnade fotogrejer där.

J.Paul skrev:
Okej, men det blir väl ett 50-200 om jag ska ha ett teleobjektiv.

Några tips på andra begagnade fynd man kan göra i kameraväg? Ska det vara objektiv ska de nog ha autofokus. Åker nog till Stockholm om en månad och det ska väl finns någon affär med begagnade fotogrejer där.
Tyvärr är det ont om begagnad Pentaxutrusting även i Stockholm. De som har grejer verkar hålla i dem. Ibland dyker det upp något begagnat, men det försvinner snabbt igen. Men du kan ju ha tur. Schönherr och LPfoto är några som har begagnat. Har köpt en hel del hos LPfoto tidigare, men de satsar mer och mer på auktioner och har inte så mycket begagnat hemma, framförallt inte Pentax, men man kan ju har tur. En gång hade de en 1000/11 inne som jag tyvärr inte slog till på :)

Det är svårt göra fynd i Pentax världen, eftersom priserna har ökat enormt de två senaste åren på begagnade objektiv! De är väldigt populära... Och autofokusobjektiv... jadu, då får man ha väldigt mycket tur - om man ska ha andra objektiv än konsumentzoomar.

Du förstår, Pentax användare gillar sina objektiv och byter sällan. Så det är låg omsättning. Sedan så finns det många nu som byter från andra kameramärken till Pentax, och de köper upp det fåtal objektiv som finns på begagnatmarknaden så priserna skjuter i höjden.

Efterfrågan är större än tillgången...

Enklast att hitta är gamla K och M objektiv, men de har uppenbara begränsningar på K10D.

Hälsar
R

Jaha. Synd det, men förstålig. Får väl hålla mig till Crumpler-butiken då :p
Jag har ett par M-objektiv och det är lite pain-in-the-ass att fota med dem. Det blir väl framför allt köpa nytt som gäller då.

www.lpfoto.se har några autofokusobjektiv, begagnade eller gamla ouppackade, i lager. Men inga direkta telen... förutom flera FA 80-200 f/4.7-5.8. (ett riktigt bra objektiv faktiskt, men LP Foto tar mer för det än ett Samsung 50-200 kostar nytt...)

F/FA fasta telen låg på många tusen som nya (iaf i storlekar från 200 och uppåt) och som begagnade har de ökat så mycket i pris att man kan få mer för det begagnat än det kostade nytt...

Hälsar
R

Manuella varianten med 300/4 finns ibland på Ebay.de till bra pris. Att använda ett 300/4 med M42-gänga och adapter ger ju också bra kvalité till bra pris.
Nackdelen på de objektiven är ju närgränsen.

Ser att LP-foto har Sigma och Vivitar 400/5.6 inne till ett OK pris. Ett liknande Vivitar har jag ägt och tycker den bild kvalitén, så här i efter hand, var helt OK. Tror det kan vara en bra start om man vill ha ett längre tele.

Annars är ju ett Pentax FA 80-320 ett bra val med. På bländare 8 så ger det bra resultat vid 320mm och det har gett mig några riktigt trevliga bilder.

Inte på K100 och 110 väl?

Har också läst om problem och begränsningar av möjligheter att använda gamla K-linser på K10:an.
Men hur är det Roland när det gäller K100 och K110. Funkar inte det bättre på dessa kamerahus. Jag har i varje fall inte sett något om dessa problem på de husen.

Mvh
Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar