ANNONS
Annons

Nya "proffs" kameror från Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Hej.

Går det några rykten mm om att Canon kommer med något nytt? Tänkte främst på en efterföljare till 1ds MarkII!
Tänkte nämligen byta system från Nikon.

/Peter

Canon har nog lyckats att hålla tätt denna gången. Det är presskonferans den 22:a feb - alltså om 5 dagar. Frågan är väl då om de 27 produkter som skall visas är raketer eller bara kinapuffar.

Jeppe skrev:
Canon har nog lyckats att hålla tätt denna gången. Det är presskonferans den 22:a feb - alltså om 5 dagar. Frågan är väl då om de 27 produkter som skall visas är raketer eller bara kinapuffar.
Är väl knappast frågan om att "lyckas" utan mera om att vilja: http://www.dpreview.com/news/0510/05102704leaksnhype.asp. Förut gick det så långt med "läckorna" att det blev löjligt och alldeles för genomskinligt när alla tog efter ofoget i sin marknadsföringsiver...

thefinger skrev:
Tänkte främst på en efterföljare till 1ds MarkII!
Tänkte nämligen byta system från Nikon.
Välkommen till den rätta sidan! ;-) Glöm inte att dina Nikonobjektiv funkar utmärkt på Canon-hus m h a adapter och en del kan vara värda att behålla av den anledningen. Din 35/1.4 Ais verkar vara ett trevligt objektiv som Andreas Björk har testat på 5D. Själv har jag bl a en 20/2.8 Ais (är det den modellen du har?) som är rätt bra på 5D nedbländad till 11, även om den förstås inte på något sätt kan mäta sig med en Contax Distagon 21/2.8. Har även en 50/1.2 Ais som är intressant p g a sin höga ljusstyrka och korta skärpedjup. Bästa vidvinkelzoomen för Canon är - en Nikon: AF-S 17-35/2.8 IF ED.

Nikon 20/2.8 Ais på Canon 1Ds:

Bilagor

• 051007_141951_1ds_svv_fs.jpg
    051007_141951_1ds_svv_fs.jpg
    60.8 KB · Visningar: 2,352
Senast ändrad:
Hörncrop (nedre högra, längst ut) för pixelpeeparen - ganska bra även om det inte är bäst i klassen (och definitivt bättre än Canons vidvinkelzoomar):

Bilagor

• 051007_141951_1ds_nh_fs.jpg
    051007_141951_1ds_nh_fs.jpg
    60.9 KB · Visningar: 2,348
10MP, 10fps, 1,3 crop...

Sagt av en person som i förväg avslöjade de rätta specarna på 400D på Dpreview (och naturligtvis blev hånad och kallad idiot för det... :) ).

Jeppe skrev:
Canon har nog lyckats att hålla tätt denna gången. Det är presskonferans den 22:a feb - alltså om 5 dagar.
"Lyckats"??? Haha... :-D

Canon är ju universums mästare på att läcka avsiktligt. Skall vi gissa på att läckan kommer efter det att rabatterna på befintliga kameror upphör, den 19:e?

jorgene skrev:
10MP, 10fps, 1,3 crop...

Sagt av en person som i förväg avslöjade de rätta specarna på 400D på Dpreview (och naturligtvis blev hånad och kallad idiot för det... :) ).

Du har väl hört det där om att ge tillräckligt många apor tillräckligt många skrivmaskiner och tillräckligt mycket tid... med alla olika gissningar, spekulationer och extrapoleringar från nuvarande specifikationer så är det inte alls konstigt om någon träffar rätt oavsett om denne visste något i förväg.

Om det var en person som verkligen visste något skulle det förmodligen betyda avslöjande av information skyddad av en underskriven NDA och i sådana fall så är hånet och idiotförklaringen berättigat av det skälet. :)

Anders Östberg skrev:Du har väl hört det där om att ge tillräckligt många apor tillräckligt många skrivmaskiner och tillräckligt mycket tid...
Den 21/8-06 skrev denne kille följande:

==========================================
rebel xti
10.1 mp
3fps
Sensor cleaning unit(ultrasonic vibrations on low pass filter)
digic ii not iii

only 2 new lenses

50mm 1.2L
70-200mm 4L IS
===========================================

Tre dagar senare, den 24/8-06, annonserade Canon *exakt* detta. Sorry Anders, men det han sa är alldeles för detaljerat och felfritt för att di "ap-teori" skall hålla. Om det sedan innebär att han vet något denna gången också, det har jag så klart ingen aning om. Men *den* gången visste han helt uppenbarligen.

Det finns väl massor av folk utan NDA, som så tätt inpå en lansering "får syn" på saker; tryckerier, distributörer, reklamare, återförsäljarledet, personliga kontakter, slarv, etc, etc.

jorgene skrev:
...
Det finns väl massor av folk utan NDA, som så tätt inpå en lansering "får syn" på saker; tryckerier, distributörer, reklamare, återförsäljarledet, personliga kontakter, slarv, etc, etc.

Ja, men spelar det någon roll? Det går inte att vet vilket av alla rykten och avslöjanden som är riktig info, och det går inte att agera på dom på något sätt. Om man istället väntar ett par dagar till så får man den officiella pressreleasen från Canon. Fullständigt bortkastad tid som jag ser det att bry sig om spekulationer oavsett hur trovärdiga eller troliga dom ser ut att vara. :)

Re: Re: Nya "proffs" kameror från Canon?

niklasl skrev:
Välkommen till den rätta sidan! ;-) Glöm inte att dina Nikonobjektiv funkar utmärkt på Canon-hus m h a adapter och en del kan vara värda att behålla av den anledningen. Din 35/1.4 Ais verkar vara ett trevligt objektiv som Andreas Björk har testat på 5D. Själv har jag bl a en 20/2.8 Ais (är det den modellen du har?) som är rätt bra på 5D nedbländad till 11, även om den förstås inte på något sätt kan mäta sig med en Contax Distagon 21/2.8. Har även en 50/1.2 Ais som är intressant p g a sin höga ljusstyrka och korta skärpedjup. Bästa vidvinkelzoomen för Canon är - en Nikon: AF-S 17-35/2.8 IF ED.

Nikon 20/2.8 Ais på Canon 1Ds:

Har du skaffat dig en 17-35 som är skarp ???
Du Niklas låter ju som jag alltid har gjort och ofta fått på huvudet av Canonfanatikerna att påstå att denna glugg är så suverän jämfört med Canons .
Hälsningar
Mikael

Re: Re: Re: Nya "proffs" kameror från Canon?

macrobild skrev:
Har du skaffat dig en 17-35 som är skarp ???
Du Niklas låter ju som jag alltid har gjort och ofta fått på huvudet av Canonfanatikerna att påstå att denna glugg är så suverän jämfört med Canons .
Hälsningar
Mikael
He-he... har faktiskt funderat på att köpa en beg Nikon 17-35 :). Men det allra senaste, och som faktiskt verkar vara bättre, är att skaffa en Contax 17-35/2.8 AF, alltså N-serien, och låta bygga om den till EF-fattning. På så vis får man full elektronisk överföring inkl AF och exif-info! Ombyggnationen görs i Kanada: http://en.conurus.com/ - han har knäckt överföringsprotokollen och använder ett Sigma-chip som jag tror han programmerar om. Slutpriset hamnar dock ungefär som en ny Nikon 17-35, m a o dyrt. Å andra sidan ligger EF 16-35 på samma prisnivå men presterar lite sämre (men givetvis mer flexibel och lättanvänd än att köra annan optik helmanuellt). Blir troligen annars en 15/3.5 Ais (eller möjligen 18 Ais) som kompletterar CZ21 - Nikons 15 verkar vara på tillräckligt bra nivå för att man ska bli nöjd och begpriset är inte så blodigt, trots allt. CZ21 är det dock inget som rår på, häpnar fortfarande över bildkvaliteten. Men om du ser en gammal 13/5.6 Ai eller Ais kan du väl höra av dig... vore kul... ;-)

SM0SBI skrev:
Men frågan är vilka gluggar som kommer...
Det är ju en intressant fråga, intressantare än vilka hus som kommer, tycker jag. De flesta förväntar/önskar sig nya vidvinklar (under 24mm). Zeiss har tidigare haft kontakt med Canon som dock avböjt Zeiss-optik med Canon-fattning (till skillnad från Nikon och Zeiss ZF-serie). Magnus Fröderberg skrev redan förra året att Canon hade nya vidvinklar på gång...

Anders Östberg skrev:
Ja, men spelar det någon roll? Det går inte att vet vilket av alla rykten och avslöjanden som är riktig info, och det går inte att agera på dom på något sätt. Om man istället väntar ett par dagar till så får man den officiella pressreleasen från Canon. Fullständigt bortkastad tid som jag ser det att bry sig om spekulationer oavsett hur trovärdiga eller troliga dom ser ut att vara. :)
Spelar det någon roll? Tja, inte vet jag, men det är ett faktum att just den här killen visste i förväg förra gången, och *kanske* har det bäring på hans trovärdighet även denna gång? (Han har i stort sett inte heller skrivit något på Dpreview sedan förra "avslöjandet").

Visst är det bortkastad tid, men å andra sidan är alltihop totalt likgiltigt för mig, eftersom jag inte använder Canon (mer än en skrivare...).

Ja kommer dom inte med vidvinklar som håller måttet så får dom ju ställa sig i skamvrån.

Det måste väl vara väldigt pinsamt för Canon att deras kunder monterar Nikon objektiv på deras fina Prokameror för att bli nöjda :)

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar