Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
fina skrev:
Fördelar/nackdelar PC vs Mac?
användningsområde; yrkesfotograf, bildredigering.

några fördelar: ett modernare och trevligare operativsystem samt inga virus att oroa sig för.
en ny Mac idag har dessutom intelprocessor som gör att man kan installera windows xp på datorn och välja vid uppstart om man ska starta på mac osx eller windows xp.
färghanteringen i macen är bättre än på windows.
safari läser färgprofiler i bilder.

några nackdelar. finns inte tvåhundratusen spel, bara femtitusen.
 
Congac eller Whisky, Volvo eller Saab, katt eller hund... Spelar ingen större roll, välj det system du trivs bäst i.

Dock så skulle jag själv inte gå in i ett Mac-system just nu eftersom Adobe-paketet inte alls är anpassat för den nya hårdvaran. Det lär dröja ett år innan CS3 kommer, ännu längre tid innan den är stabil.

På jobbet jagade vi G4/G5 Macar så länge dom gick att få tag i bara för att det var så mycket strul med Adobe och Intel-Macarna.

Vill du ha en ny Mac idag är det frågan om det inte är värt att installera Windows på den och köra det till nya CS kommer. Skvatt galet! :)
 
fina skrev:
Fördelar/nackdelar PC vs Mac?
användningsområde; yrkesfotograf, bildredigering.

switchade till mac iom intelarkitekturen... enkelt, smidigt. Inte lika responsivt OS som xp. Dock upplever jag det som driftsäkrare och mer funktionsspäckat...

Cs2 dock är som segt tuggummi... rekommenderas inte nu mao.
 
Mac använder jag nu,, efter att jag kört PC efter en tids Macanvändande på skolor..

Jag gillar mac,s visuella uppläggning/design.. Allt påverkar mig så mycket mer i positiv riktning, jag stimuleras helt klart av ögongodis...
PC är bara så enormt formellt tråkigt.. som ett juridiskt dokument i grått!!

Köp en fin Mac och massa RAM så har du dator för flera år framöver!

MVH Niclas,
 
Enär jag äger både PC och Mac, men föredrar Mac, är det svårt att svara objektivt.
Dock står följande klart.
1. IntelPC är snabbare än PowerPC-Macar i PS.
2. IntelMacar är snabbare än IntelPC, ibland även i Rosetta-läget.
3. Faktum är att IntelMacar är den snabbaste "PC'n" du kan köpa.

Vill du ha bra fart i PS just nu, välj en IntelPC.
Vill du ha bättre fart i PS CS3, vänta till det släpps för IntelMac, och köp det + maskin då.

/ E
 
Thunderbird skrev:
Enär jag äger både PC och Mac, men föredrar Mac, är det svårt att svara objektivt.
Dock står följande klart.
1. IntelPC är snabbare än PowerPC-Macar i PS.
2. IntelMacar är snabbare än IntelPC, ibland även i Rosetta-läget.
3. Faktum är att IntelMacar är den snabbaste "PC'n" du kan köpa.

Vill du ha bra fart i PS just nu, välj en IntelPC.
Vill du ha bättre fart i PS CS3, vänta till det släpps för IntelMac, och köp det + maskin då.

/ E

Hej!

Jag har såväl mac som pc. Jag bryr mig inte vilket jag använder utan sitter i allmänhet vid den burk som råkar vara närmast. OS X är trevligare än WinXP, men jag upplever att jag arbetar snabbare i winxp. Nu använder jag ofta ett flertal program samtidigt och är dessutom i allmänhet inloggad på flera unix-servrar samtidigt, så detta kan nog variera beroende på hur du arbetar.

Som flera personer har angivit så är inte intelMacar ett alternativ om man ska köra PS.
PS fungerar dock bra på PowerPC-macar. Dock så finns det ett antal irriterande aspekter på PS på macarna som inte finns på PC. PS tycker jag fungerar bättre på PC än på mac, ex är att pekaren inte ändrar sig när man har ett verktyg och flyttar ut pekaren utanför bilden utan att det tar en stund mm småsaker. Likväl irriterande.

IntelMacar är definitivt INTE den snabbaste PC du kan köpa, och ger inte mest snabbhet för pengarna heller.

/ep
 
fridhamre skrev:
saab eller volvo?

ja fast kör du saab måste du säkerhetskontrollera bilen varje dag och rensa alla vägdiken för alla luriga virus som ligger där o lurpassar på saabar när det är skumt ute. volvobilar ratar dom så de kan köra på lugnt utan att bry sig.
 

Sätt ihop en dator med dubbla bästa dual opteron etc och du får en snabbare dator.
Alternativt kan man bygga en "pc" med samma komponenter och den blir då *precis* lika snabb. Att det står apple på datorn gör den inte snabbare.
Om den dator som anges ovan skulle vara den snabbaste pcn så skulle det i så fall inte finnas någon komponent som fanns till pc som var snabbare. Det är högst otroligt.
Slutsats: applen är inte den snabbaste pcn.

Att en tidskrift gjort ett test är inte tillräckligt för att utropa något till den snabbaste pcn.
 
fina skrev:
Fördelar/nackdelar PC vs Mac?
användningsområde; yrkesfotograf, bildredigering.

Fördelarna med Mac är stabiliteten och MacOS sätt att hantera både ramminne och program som Photoshop jämfört med XP.

Själv har jag arbetat med PC sen mitten av 80-talet och köpte för ca ett år sen min första Mac i form av en Quad.

Talar vi processorkrävande bildbearbetning, rawkonvertering och effektivitet i arbetsflödet så är skillnaden ganska stor till Macens fördel.

De sista PC burkarna jag haft, och kunnat jämföra med har varit högpresterande med dubbla cpu, raid, massa ram osv.
Dessutom har jag ett antal kolleger i branschen, med senaste PC grejorna, att jämföra med. Vi är tämligen överrens om att Macen är att föredra.
Återigen...när det gäller bildbearbetning.

Skillnadera verkar dock bero mer på operativsystem än hårdvara så saker och ting kan ju ändras snabbt.

Förutom hastighet och prestanda så tycks det mesta vara enklare och mer stabilt i en Mac.

Färghantering, kalibrering av flera skärmar etc är enklare och bätte.

Eftersom tråden gäller yrkesfotografering och bildredigering förutsätter jag att du är ute efter en ren arbetstation för ändamålet.

Den programvara som är inarbetad och behövs för andra ändamål i ett företag saknar man i Macen.

Själv lät jag min PC stå kvar i nätverket och använder den fortfarande till mycket av verksamheten.
Saknar program som Corel till Macen men det får gå kvar på PC:n
Fildelning, skrivardelning o dyl fungerar utmärkt mellan Mac o PC.

Numera går det ju dessutom att köra XP på Macarna för den som tycker det är ok att boota om.

Adobe var dessutom vänliga nog att byta ut Creative Suite utan kostnad när jag bytte.

Själv känner jag ingen som helst förpliktelse mot ena eller andra sidan vare sig det gäller kameror eller datorer. Önskar bara att få jobbet gjort så bra, snabbt och effektivt som möjligt.

V.S debatten, IMHO, tenderar att spåra ur i en aldrig avsluta soppa av teknikaliteter.

Lycka till...

Jerry
 
Re: Re: PC vs MAC

Jerry Gladh skrev:
Fördelarna med Mac är stabiliteten och MacOS sätt att hantera både ramminne och program som Photoshop jämfört med XP.

???
Förklara vad som är skillnaden. Detta är ju en högst teknisk fråga, så jag är verkligen intresserad av vilken skillnad som finns vad avser tex hantering av ramminne och processer mellan os x och xp och som så tydligt är till os x fördel. Om du sagt detta för 20 år sedan hade jag hållt med dig, hade du sagt det för 10 år sedan hade du haft helt fel, men nu, vad är skillnaden?


Själv har jag arbetat med PC sen mitten av 80-talet och köpte för ca ett år sen min första Mac i form av en Quad.

Här ligger nog förklaringen till att du upplever os x och mac som betydligt bättre. Jag betvivlar starkt att du någonsin arbetat med en pc som varit lika kraftfull som en powermac quad.
Jag upplevde min bärbara athlon 64 som enormt mycket bättre än min gamla powerpc 601 mac, men det tillskriver jag inte xp. Likaså upplever jag min PPC 970 (G5) som betydligt myket bättre än tex min gamla PIII 400, men det tror jag inte beror på os x.


Talar vi processorkrävande bildbearbetning, rawkonvertering och effektivitet i arbetsflödet så är skillnaden ganska stor till Macens fördel.

Är av helt annan uppfattning. Arbetet är för mig snabbare med xp än os x. os x är snyggare, men inte snabbare. Många saker är betydligt mycket mer omständiga i os x, andra fungerar bättre. Arbete i ps är det ingen skillnad i bortsett att det finns en del irriterande småbuggar i os x-versionen jmf xp-versionen.
os x har för mig ett flertal irriterande moment. Ex är sorteringen av fönster som man "minimerar" till dockan - ordningen mellan dessa ändras. När man bläddrar mellan fönster så får man i xp upp alla fönster, medan man i os x bläddrar mellan program. När man klickar på ett fönster i os x så växlar man till det programmet och måste sedan klicka i meny-listen högst upp för att tex öppna i en annan fil - det blir mer flyttande av musen.
mm mm. När man skapar en ny mapp i xp så får den alltid ett unikt namn, det får den inte i os x, vilket kräver att man skriver ett namn även för temporära mappar som man gör. Det finns massor med trevliga kortkommandon i xp som inte finns i os x osv.
Andra saker är dock tilltalande i os x, men sammantaget är det fördel i snabbhet ur arbetssynvikel med xp.

Utveckla gärna vad det är i arbetsflödet vid bildbehandling som talar så starkt till os x fördel. Jag ser inte mycket skillnad för mig.


Förutom hastighet och prestanda så tycks det mesta vara enklare och mer stabilt i en Mac.

Vissa saker är enklare, andra är det inte. Vad avser stabilitet tycker jag inte det är någon större skillnad. os x blir slutar ofta svara under längre tid för mig än xp, å andra sidan så verkar de program jag har igång på xp läcka mer minne, så datorn måste bootas om 1 ggn/dygn, men då har jag mer skit igång på xp än på os x.


Färghantering, kalibrering av flera skärmar etc är enklare och bätte.

Ja, färghantering är enklare.

/ep
 
Värt att notera är en teknisk faktor i nuvarande mac-miljö:
Photoshop CS2 för Mac är fortfarande inte byggt för Intel-processorer. Detta betyder att när man har en Intel-Mac så körs CS2 i ett bakåtkompatibelt läge som kallas för Rosetta och gör det givetvis långsammare.

En snabb googling gav denna länk till ett hårdvarutest...
http://www.barefeats.com/rosetta.html

CS3 kommer garanterat ha "native" stöd för Intel OSX, men det dröjer ju innan det kommer.


(Men till syvende och sist så är det ganska hugget som stucket vad man väljer. Jag väljer Mac alla gånger framför PC :)
 
superbjorn skrev:
Värt att notera är en teknisk faktor i nuvarande mac-miljö:
Photoshop CS2 för Mac är fortfarande inte byggt för Intel-processorer. Detta betyder att när man har en Intel-Mac så körs CS2 i ett bakåtkompatibelt läge som kallas för Rosetta och gör det givetvis långsammare.

En snabb googling gav denna länk till ett hårdvarutest...
http://www.barefeats.com/rosetta.html

CS3 kommer garanterat ha "native" stöd för Intel OSX, men det dröjer ju innan det kommer.


(Men till syvende och sist så är det ganska hugget som stucket vad man väljer. Jag väljer Mac alla gånger framför PC :)

Däremot, som nämts tidigare, kan man med dagens Mac:ar installera Windows XP och köra Photoshop där i väntan på CS3.
Prestandan i Windows XP på en IntelMac är samma som en "vanlig" PC med motsvarande prestanda.

Man får alltså det bästa av två världar.

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.