Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka insticksbländare

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt ett Voigtländerobjektiv från 1879 i mässing, dock utan insticksbländare. Jag har tänkt att göra nya bländarhål i en mässingsplatta och undrar då:

1) Bör plattan med hålet i vara tjock eller tunn för bästa resultat?

2) Hur räknar man ut hur stora hålen bör vara. Brännvidden är ca. 500 mm och jag skulle vilja tillverka en bländare 8 och en 64. Hur räknar jag ut hålstorleken?

Bästa,
F.
 
Skott skrev:
Jag har nyligen köpt ett Voigtländerobjektiv från 1879 i mässing, dock utan insticksbländare. Jag har tänkt att göra nya bländarhål i en mässingsplatta och undrar då:

1) Bör plattan med hålet i vara tjock eller tunn för bästa resultat?

2) Hur räknar man ut hur stora hålen bör vara. Brännvidden är ca. 500 mm och jag skulle vilja tillverka en bländare 8 och en 64. Hur räknar jag ut hålstorleken?
Jag har ingen direkt koll, men jag ger mig på en spontan funderare ändå:

1): Den borde rimligtvis vara tunn. Om den är tjock så kommer objektivet troligen vinjettera en aaaning mer, eftersom det "skymmer" mer av hålet ju snedare strålarna faller genom öppningen, det vill säga att ljusstyrkan avtar mer i kanten än med en tunn platta.

2): Räknat på enklaste möjliga vis så bör det vara 500/8 = 62,5mm respektive 500/64 = 7,8mm, men det lär ju inte stämma om frontlinsen är mindre än själva bländaröppningen i fallet med f/8.
Har för mig att Lennart Vad-han-nu-heter-i-efternamn (aka "pupillen"?) har järnkoll på det där, och han brukar nämna frontlinsens mått har jag för mig.

Det kommer säkert expertsvar förr eller senare, men om du verkligen kan få bländare 8 med så lång brännvidd vete katten? Det måste väl också bero på objektivets konstruktion antar jag.

Säkert är nog att bländarplattan bör vara mattsvart, så då kanske det är läge att fundera på hur du ska få mässingen oblank under tiden:)

Kan du inte langa upp en bild? Det vore kul att se pjäsen:p

Edit: Det slog mig just att du kanske menade 50mm? Låter mer normal brännvidd, hehe:-D Nåväl, då blir det 50/8 och 50/64 istället.
Edit2: Fast med tanke på grunkans ålder så är väl filmformatet brottarstort, så det är väl 500mm ändå;-)

*tänker lite långsamt såhär dags*
 
Senast ändrad:
Ja det borde gå att räkna ut med en enkel formel.
Till mina gluggar har jag insticksbländare till en del. Tex, en 240 Rodenstock följde det med 3 stycken insticksbländare alla med bländare 16. De är rätt tunna i svart plåt och det går också att fästa
ett gelatinfilter i var och en. Jag har lärt mig att de användes vid färgseparering för att man skulle få största möjliga precision i det. Är det en äldre glugg som har insticksbländare så fanns det nog olika bländare. Men generellt på de gluggar som jag har så är det bl.16. Har en apo-skopar 600mm
( tecknar ut 50x60 cm ) Tung klump den har en reglerbar bländare också och utag för insticksbländare.
Jag har lite olika plåtbländare ligger men det är svårt att prova ut om man inte har gluggen i sin hand.
När jag har experimenterat med att plocka in andra bländare eller filter i olika äldre gluggar har jag gjort provexponeringar för att räkna ut ett ungefärligt
bländartal. Hoppas du kan få hjälp med formeln.
Men det är mycket roligt som man kan göra i strålgången på ett objektiv....



mvh
Lasse
 
Plattan bör vara rimligt tunn i förhållande till håldiametern, men med de mått som blir aktuella här så behöver du inte gå till några ytterligheter utan kan nog välja en tjocklek som är lämplig att arbeta med..

De linser som finns framför det rent fysiska bländarhålet kommer att åstadkomma en förstorad eller förminskad BILD av hålet, det är denna virtuella bild som kallas ingångspupill och som ska vara 500/8 = 62,5 mm, respektive 500/64 = 7,8 mm. Dessa mått är alltså så stort som bländaren ska SE UT att vara när vi tittar in i objektivet framifrån.

Hur stort det fysiska hålet behöver vara beror alltså helt på linserna framför och går därför bara att räkna ut om vi har rätt ingående kännedom om just det objektivet. Det går emellertid lätt att mäta upp det genom att placera något av känd storlek på bländarens plats och kolla om det ser större eller mindre ut, och i så fall hur mycket. Lite pappslöjd med vanligt rutat papper är ett förslag, eller så kan du ju vänta till du gjort mässingsplattan, ritsa upp ett godtyckligt mått och mäta direkt på den. Själva uppmätningen kan göras på massor av sätt, det enklaste är nog att använda en vanlig kamera, ställa in skärpan på det som finns på bländarens plats, måtta med hjälp av mattskivans markeringar och sedan utan att ändra avbildningsskalan (!) ställa in skärpan på t ex en linjal. Det behöver inte utföras med någon extrem noggrannhet eftersom en felmätning på hela 10 % bara ger 1/4 bländarstegs fel. Har du ett säkert ögonmått så kanske t o m det räcker för ändamålet.

Angående frontlinsen så måste den vara minst så stor att man från motivets mitt kan se hela ingångspupillen, eftersom vi i allmänhet kräver att objektiven ska vara möjliga att använda på oändligt avstånd så leder det till att frontlinsen måste vara minst lika stor som ingångspupillen.
 
Stort tack för alla svar. Objektivet är tämligen enkelt konstruerat och lätt att montera isär. Det består bara av två linser.

Hålet i linsen är tillräckligt stort för att stoppa ner en linjal i. Kan man då helt enkelt ta ytterligare en linjal och lägga mot frontlinsen och då se på ett ungefär hur stor skillnaden är?

Hur ska jag räkna på detta? Om jag vill ha en bländare 8 bör alltså hålet SE UT att vara 62,5 mm. Om frontlinsen förstorar 1,3 gånger bör alltså det faktiska bländarhålet vara 62,5/1.3=48,07 mm. Stämmer en sådan beräkning?

Lasse. Det vore ju underbart om du hade en plåtbländare till salu. Diametern på min lins är 9 cm och hålet man sticker in bländaren i nära 8 cm. Tjockleken bör ligga runt 1,5 mm. Tror du att du kan ha någon som passar?

Richard A (Galaxens president) tipsade mig att göra en softbländare likt Imagonen, dvs. ett stort hål med små runt omkring. Det verkar klart intressant (om jag nu klarar av detta mer areaberäkningar...).

Bästa,
Fredrik
 
Du räknar på helt rätt sätt, fast jag skulle av yttermåtten och bilden att döma gissa att förstoringen nog inte överstiger 1,1, d v s den är nästan försumbar.

Att använda två linjaler som du föreslår blir lite knepigt eftersom den som ligger på frontlinsen ju hamnar närmare ditt öga. Bättre är då att hålla den yttre linjalen på samma nivå som den instuckna linjalen SER UT att befinna sig på och göra jämförelsen sida vid sida. I just det här fallet lär dock nivåskillnaden vara så liten, troligen under 1 cm, att det i praktiken bör räcka att bara ha en linjal och omväxlande betrakta den del som är utanför och den som är instucken. Är förstoringen så liten som jag tror så är det ju ingen större idé att lägga ner alltför stor möda på detta.
 
Ett annat trick vore ju att med en exponeringsmätare, ett känt objektiv och några snabbt tillverkade bländare i svart papp mäta sig fram till vilka håldiametrar man skall ha.

/Andreas
 
Ursäkta att jag stör, men jag måste bara säga att det är härligt med lite riktiga teknik-diskussioner till skillnad från alla andra som bara handlar om brus, vilket zoomobjektiv man ska välja och annat tjafs.
 
J. Patric skrev:
Bara två linser? Är du säker på att det inte är fyra linser i två grupper, dvs en aplanat?

Jo, du har rätt. På annat håll har jag fått hjälp med identifikationen av objektivet. Det är en Voigtländer Aplanat No. 5, 470 mm, f.7 från 1883.

Bästa,
F.
 
magnus67 skrev:
Ursäkta att jag stör, men jag måste bara säga att det är härligt med lite riktiga teknik-diskussioner till skillnad från alla andra som bara handlar om brus, vilket zoomobjektiv man ska välja och annat tjafs.

Visst är det befriande ;)
/ F.
 
Jösses vilket pansarskott:-D

Det enklaste för att kolla "skalan" på bländaröppningen inne i objektivet jämfört med den reella storleken måste väl, precis som Lennart säger, vara att bara stoppa in linjalen i hålet och uppifrån på en höft avgöra hur skalan ser ut innanför och utanför objektivet. Det fina är ju att det blir precis i samma nivå, eftersom man kan läsa av på båda ställen samtidigt:)
 
Stort tack för alla tips. Jag tror att jag försöker mig på att tillverka egna insticksbländare.

En fråga bara. Nu när jag vet att objektivet är en 470 mm, f. 7, kan jag då nyttja den informationen för att beräkna hålstorleken för exempelvis f. 64?

Objektivet består av ett mässingsrör med en diameter på ca 8 cm. Mitt i röret är det en liten utskjutande kant, som bildar en helt rund cirkel. Det är här insticksbländaren skjuts in. Cirkeln som den utskjutande kanten bildar är det som morsvarar bländare 7, eller? Diametern på detta hål är ca 7 cm. Kan jag mäta diametern noggrannare och nyttja den siffran för att på något sätt komma fram till hur stort ett hål för bländare 64 borde vara?

Bästa,
F.
 
Så här ser ett annat Voigtländerobjektiv ut med
insticksbländare i originalversion. Plåten fyller
spalten helt så när som på någon tiondels millimeter.
 

Bilagor

  • instick_1.jpg
    instick_1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 253
Intressant! Har du möjlighet att även fotografera själva insticksbländaren? Har du själv använt ditt objektiv? Med vilket resultat?

Bästa,
F.
 
Själva insticksbländaren ser ut så här.
Kanten på hålet är fasad i 45 grader, fasningen
ligger på baksidan mot kameran. Har nog varit
sotat eller svartmålat för några århundraden sedan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.