Annons

Vilken reflexskräm köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Ska fota bröllop och behöver en reflexskärm.
Har ni någon favorit som ni rekommenderar mig att köpa? Vilken storlek ska skärmen ha? Vilka färger ska ingå?

Tacksam för svar
Marie

Storleken är svår att säga något om då det varierar med motivet. Mellan 80-120 cm är nog vettigt om man vill kunna använda den till allt möjligt.

Färgerna som jag skulle rekommendera är Vit, Silver och Sunfire. Guld kan bli alldeles för varmt och Sunfiren är en blandning av guld och silver som i många fall funkar bra.

Finns ett antal märken som kör med 5-in-1 och liknande där priset är betydligt trevligare än t.ex. Lastolite.

En tumregel är att skärmen ska ha samma storlek som motivet för att kunna lysa upp det effektivt.

"Färgen" beror på vad du vill ha för effekt. Antingen är den "matt" (vit) och då ger den ett mjukare ljus eftersom ljuset sprids mer och ljuset som kommer mot motivet är mindre riktat.

Eller så är den blankare. Där är färgerna silver, guld eller en randig/rutig kombination av båda. Den blankare ytan ger mer riktat ljus och därmed hårdare skuggor. Dessutom är de normalt lite effektivare på att reflektera ljus så det blir lite starkare.

Guld ger en varmare färg än silver och den randiga/rutiga kombinationen någonstans däremellan. Vilken av dessa tre du vill ha är upp till dig. Guld kan ge väldigt mycket solnedgångskänsla så silver är troligen lite mer neutralt (även om ljuset kan uppfattas som ganska kallt).

Reflektorn ska placeras väldigt nära motivet, ofta precis utanför bild. Ytterligare en tumregel jag hört är att den inte ska vara längre bort än "storleken" på den.

Sen finns det två andra "färger" man ofta ser när man tittar på reflektorer (särskilt "5-in-1"-varianterna). Svart och genomskinlig. Den första används för att blockera ljus och skapa skugga, förhindra att ljus reflekteras från något annat bortanför och skapar oönskade reflektioner eller blockera ströljus från en ljuskälla (exempelvis studioblixt) som kan skapa kontrastsänkning i bilden genom att det träffar kameralinsen.

Genomskinligt används för att "mjuka upp" en hård ljuskälla. Sätt den mellan motivet och tex solen för att sprida ljuset och få mjukare skuggor och mindre kraftigt ljus. För helfigursportätt behöver man stora sådana.

En vit frigolitskiva är alltid en trevlig bekantskap, om än inte allför lättranporterad, men billig och fukttålig.

Som en första-reflektor skulle jag rekommendera en 5-i-1-variant så du har lite å leka med.

Om du dessutom skall vara lite rörlig och inte har någon assisterande reflektorhållare (vilket det iofs inte brukar vara några problem att hitta på tillställningar som bröllop) kan det vara idé att kolla på en såndär trekantig med handtag som man håller i med ena handen. De är dessutom väldigt bra att vifta med - och voila - en vindmaskin som drivs av bröllopstårta.

"Genomskinliga" tycker jag är oerhört bra när det är soligt och jag använder det väldigt ofta själv såhär års, men det är viktigt att den är stor så den verkligen täcker. Denna kräver helt klart ett par assisterande armar eller ett stativ med reflektorhållare.

Svart skulle jag gärna ha en! Ska baske mig genast ge mig av för att handla.

Scandinavianphoto, HTfoto, Kaffebrus mfl. har 5-i-1 och 7-i-1 skärmarna från Falcon Eyes.

Min 5-in-1 (med svart, guld, silver, vit och diffusor) köpte jag på Kameradoktorn för många år sedan. Den är av märket Portaflash och ca 80 cm i diameter.

Kolla även på Scandinavian Photo, Cyberphoto eller någon annan stor välsorterad kamerabutik. De bör ha sådana i sitt sortiment.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar