Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fel färg på webben?
- Trådstartare Gip
- Start datum
andreasc89
Avslutat medlemskap
Edit -> Convert to profile -> Destination Space Profile: sRGB
Gip
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Edit -> Convert to profile -> Destination Space Profile: sRGB
Jag måste vara korkad eller blind...eller bägge delar, för jag hittar inget convert to profile under edit...
andreasc89
Avslutat medlemskap
Gip skrev:
Jag måste vara korkad eller blind...eller bägge delar, för jag hittar inget convert to profile under edit...
Fjärde underifrån om du kör CS2(9), annars ligger den under Image -> Mode -> Convert to profile i CS(8).
Lennie
Aktiv medlem
Om du ofta konverterar till sRGB från Adobe RGB kan det vara bekvämt att spela in ett funktionsmakro och koppla en tangent till den. Då kan du snabbt ändra sen.
Du hittar funktionsmakron i en av paletterna, om inte annat måste du aktivera paletten från fönster-menyn.
Tyvärr är det inte alla webbläsare som har stöd för att använda sig av icc-profiler och om de har det så behöver man ofta aktivera det i inställningarna för webbläsaren, vilket förstås inte alla icke-fotofolk gör.
Du kan ju också laborera lite med ökade kontraster och mera skärpa.
Du hittar funktionsmakron i en av paletterna, om inte annat måste du aktivera paletten från fönster-menyn.
Tyvärr är det inte alla webbläsare som har stöd för att använda sig av icc-profiler och om de har det så behöver man ofta aktivera det i inställningarna för webbläsaren, vilket förstås inte alla icke-fotofolk gör.
Du kan ju också laborera lite med ökade kontraster och mera skärpa.
Gip
Aktiv medlem
Nej sorry fel av mig, det funkar inte alls...gräset blir inte alls grönt som i PS...
Denna bilden har blivit av med all färg sedan den kom in på webben...
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=722116
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=722116
Lennie
Aktiv medlem
Gip skrev:
Hur spelar man in ett funktionsmacro?
Här finns ett exempel på hur man gör funktionsmakro: http://www.riecks.com/forphotogs/copyrightaction.html
stefohl
Aktiv medlem
Gip skrev:
Nej sorry fel av mig, det funkar inte alls...gräset blir inte alls grönt som i PS...
Så ser det inte ut för mig, tvärtom en bra grönska.
Detta med sRGB på skärmen för webben är ju lite av en myt, eller snarare den bästa kompromiss som vi kan göra idag. Eftersom så gott som alla webbläsare ignorerar profiler så är det svårt att få till en bra färg på alla olika skärmar. Att vi har rekommendationen med sRGB är att det representerar ett tvärsnitt av skärmar. Men många är betydligt bättre och då ser färgerna alldeles för mättade och intensiva, andra har ett sämre färgomfång än sRGB oc då blir färgerna bleka och matta. Så du borde kanske titta på hur din skärm är kalibrerad.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Gip skrev:
Det skumma är att jag ser mer färg i PS (MYCKET mer färg)...å det är ju samma skärm...
Jo, men där har du en profil som korrigerar resultatet. I Photoshop ser du bilden justerad med profilen, i de allra flesta webbläsare gör du inte det.
För att få bra resultat för dig skulle du behöva konvertera bilden till din skärmprofil och inte till sRGB. Men eftersom de flesta har skärmprofiler som avviker från vad du har så skulle alla (nå, nästan alla andra) se bilden på ett helt annat sätt.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Gip skrev:
Oj, du har rätt...
Du kommer aldrig få exakt rätt färger på webben, så länge som du inte
a. har webbläsare som kan läsa en inbäddad färgprofil och konvertera färgen på bilden till din skärmprofil. Tror att det idag bara är Safari och IE för Mac som gör det. För IE ska göra det ska man leta reda på en obskyr liten kryssruta i inställningarna för programmet. IE på Mac är väl också en utdöd företeelse.
b. har en skärm som har exakt de egenskaper som sRGB utgår från. En sällsynt företeelse.
Är det någon som känner till någon annan webbläsare som har stöd för profiler? Att inte Firefox har det är ju beklagligt, då skulle man kunna gå över helt till den webbläsaren.
Stefan