Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter = oskärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag tänkte kolla hur mycket det skillde på 70-200/2,8 IS + 2.0x konverter och 300/2,8 IS + 1,4x konverter. Jag tog en massa testbilder och kunde inte förstå varför mitt 70-200 var så dåligt tills jag kom på att prova utan filter. Dessa bilder är tagna på stativ 1/1000 och iso 100 med 70-200/2.8 och iso 50 med 300/2.8.

Kamera: 1Dmk2N

Ingen skärpnig.

70-200/2.8 IS + x2,0 f5,6 med filter HOYA 77mm UV.
 

Bilagor

  • 200-56.jpg
    200-56.jpg
    28.5 KB · Visningar: 7,175
Senast ändrad:
Hittade även ett B+W F-PRO Filter.

70-200/2,8 IS + x2,0 med B+W F-PRO Filter.
 

Bilagor

  • 200-56f.jpg
    200-56f.jpg
    30.6 KB · Visningar: 7,121
Oroväckande anser jag! :O Har alltid gått i god tro över att ett bra UV-filter inte ska påverka skärpan och därför kan användas som skyddsfilter utan några problem. Får kanske ta och tänka över mitt antagande nu, eller i varje fall göre ett eget litet test.

Tacka för upplysningen! :)
 
Om jag inte minns fel så stod det i tidningen Kamera & Bild för några nummer sedan att filter just inte skulle ge ngn skärpeförlust, varken dyra eller billiga.
 
mill skrev:
Om jag inte minns fel så stod det i tidningen Kamera & Bild för några nummer sedan att filter just inte skulle ge ngn skärpeförlust, varken dyra eller billiga.

Mina ger en klart märkbar skärpeförlust som du ser :) Men jag har för mig att Omar skrev att det blir värre ju längre tele man har.
 
SM0SBI skrev:
Mina ger en klart märkbar skärpeförlust som du ser :) Men jag har för mig att Omar skrev att det blir värre ju längre tele man har.

Japp, det kan jag se, och det var trist :) Jag är själv anti-UV-förespråkare. Ska prova lite själv ikväll kanske. Ja Omar måste ha väldigt stora skärpeförluster med sina monster-telen :)

Ske se om jag kan rota fram tidningen..
 
Låg överst i tidningshögen :) Nr 3/2006 var det, Robin Divander hade skrivit artikeln. Ska se om han finns här på FS...
 
Hej

Alla borde testa sina filter. En del köper ett objektiv och sätter på sitt gamla filter och kan komma fram till att gluggen är dålig, skriver om det på nätet, skickar tillbaka den till Canon etc Ger den dåligt betyg på nätet. Kan ju vara ett dåligt filter, funkade kanske bra på film, men digitalt ställer nog mycket mer krav på filtret.


400mm 5.6 med Hoya HMC 77mm Skylight (1B)

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60102545

400mm 5.6 utan filter http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60103810


400mm 5.6 med Hoya Super HMC PRO1 Skylight 1B

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60382858

400mm 5.6 utan filter http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60382738

Med Hoya Super HMC PRO1 Skylight 1B ser man knappt någon försämring.


Här en tråd jag skapade i ämnet

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59073


MVH

Omar
 
SM0SBI skrev:
Mina ger en klart märkbar skärpeförlust som du ser :) Men jag har för mig att Omar skrev att det blir värre ju längre tele man har.

Hej

Har inte testat om det skulle bli värre med längre tele, kan tänka mig det och jag läste på nätet att någon påstod det, eller testat det, kommer inte riktigt ihåg.

Alltid bäst att testa själv.

Hälsningar

Omar
 
Filter är en glasyta till, kvalitén på glasytan om det inte är optikfabrikantens egen kan aldrig granteras av optikfabrikanten och hur bilden påverkas.

Det går utmärkt att fotografera utan filter. UV-filter tillför endast ett kross- och stänkskydd i utsatta miljöer, i övriga miljöer riskerar det som du visar i dina bilder att stjälpa istället för att hjälpa.
 
Terje Hellesö har en gång sagt:
"som linsskydd fungerar det medföljande objektivlocket bäst"!
 
RolandM skrev:
Filter är en glasyta till, kvalitén på glasytan om det inte är optikfabrikantens egen kan aldrig granteras av optikfabrikanten och hur bilden påverkas.

Det går utmärkt att fotografera utan filter. UV-filter tillför endast ett kross- och stänkskydd i utsatta miljöer, i övriga miljöer riskerar det som du visar i dina bilder att stjälpa istället för att hjälpa.
Instämmer helt. Jag använder motljusskydd för att skydda frontlinserna. Har några UV-filter liggande, men skulle bara sätta på dem om det verkligen yr saltvatten, sand osv.

/Pontus
 
Har en 20D med ett 17-40/F4 L och det felfokuserade med Hoyas UV-filter av icke-Super-modell. Efter byte satt fokuseringen där den skulle och jag kunde inte hitta ngt fel på skärpan.
 
-
Filter lär ha störst negativ påverkan på skärpan på långa brännvidder.

+
Behovet av skyddsfilter, som ju ett UV-filter i första hand är, är minst på långa brännvidder då man kan ha djupa motljusskydd som oftast ger fullgott skydd.

Olle
 
Ny test, samma filter men med 24-70/2,8 objektiv f5,6. 35mm bränvidd. Nu är det inte alls samma skillnad. Men den finns där.

HOYA filter
 

Bilagor

  • 35-ho.jpg
    35-ho.jpg
    51.9 KB · Visningar: 2,840
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.