Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alpha

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle inte alls vara förvånande om Sony ganska snabbt släppte en "Sonyfierad" variant av 5D, vilket den där bilden ser ut att vara. En ren makeover, kanske nån liten ny finess eller två, men egentligen samma kamera. Gissar jag.
 
nepp, det skulle vara helt väntat... läste på M3 att sony kommer att släppa 20 alpha modeller nästa år! oj, säger man bara. måste dom göra det så jobbigt, de gör det ju bara krångligare genom att släppa så många. kanske är inte alla dslr kameror, det får man ju hoppas i alla fall...
 
Precis som Henrik sa så rör det sig så klart om 20 objektiv.

"At this point, Sony is being coy about key details, like the digicam's megapixel count or actual launch date, but the company does say the camera is still expected to ship this summer, and that it plans to release 20 new lens models over the course of the next year -- which should be a relief to any 5D and 7D owners who were worried that they'd have to toss their gear on eBay and switch to -- shudder -- Nikon or Canon."
 
Har hört talas om 18 objektiv under året. Man kan ju gissa att de kommer vara misstänkt lika ett 18-tal Minolta/KonicaMinolta-objektiv...
 
det står visserligen 20 new alltså nya objektiv... men detta kanske bara gäller för Sony och inte oss... men bara de kommer igång med tillverkningen och får ut objektiven på marknaden snart så är jag nöjd. KM har eller hade ju inte dåliga objektiv förut... lite uppdateringar räcker för att hålla mig hel nöjd
 
20 nya objektiv, det är väldigt välkommet.
Jag beställer omedelbart en 50-135(eller 150)/2.8. Det blir den perfekta normal-tele zommen på en APC-senssor.

Kamerorna tror jag blir en 5D (som visats) och en 7D med nya 10Mpix senssorn. Det gäller för sony att snabbt komma ut på marknaden, de har inte tid att utveckla en massa nya modeller.
 
sant. men varför göra nya kameror nu? 5d och 7d håller ju jämfört med konkurrenterna fortfarande... dessutom så är det nog många som tänkt att köpa 5d men inte gjort det utan väntar på alphan och 7d:n verkar ju ha varit slut i affärerna länge. de säljer nog mycket om de inte uppdaterar så värst mycket...
 
Jag tror att 5an kom för nära 7an i prestanda och funktioner. Jag har ingen statistik tillgänglig men skulle inte förvånas ifall 7D försäljningen gick ned när 5D kom ut på marknaden. Med 5D som den är idag och med 7D med en 10Mpix senssor så har de två stycken väldigt kraftfulla hus på marknaden utan att de konkurerar mot varandra.

10Mpix med AS i 7D huset blir en riktigt D200 och D30 dödare. Om det samtigt kommer med 20 nya objektiv som markerar att systemet kommer att leva vidare så har Sony en otrolig marknadspotential.
 
Vågar man upprepa sig?

Släpp Alpha 9D med 12Mpx FF-sensor och piffa till KM D5D ( = Alpha 5D ) och skicka på oss en hoper objektiv, så tystnar vi - tillfälligt i alla fall.
 
Jag tror man gör helt rätt som satsar på en lite enklare modell först. Kanske var det just det som var Minoltas avgörande tabbe - man gjorde ett 'för bra' första hus?

När D7D kom var den egentligen helt outstanding i klassen, men eftersom megapixelkriget härjade för fullt gick det inte att sälja bra ergonomi och överlägsen funktionalitet så länge den hade ett par Mpix för lite. Tragiskt nog så hade kanske en 5D med 8 Mpix sålt betydligt bättre som första-modell? När 5'an väl kom sålde den förstås som smör, även med 6 Mpix, men det var så dags då.. Volymmässigt kommer alltid de enklare modellerna att sälja mest, även om de riktiga dräparna behövs i sortimentet för entusiasterna och drömmarna.

/Per
 
Pixlar hit och pixlar dit...

Varför denna hysteri om en massa fler pixlar?

Jag kan förstå er som arbetar professionellt med kameror och behöver ibland blåsa upp bilder stort och därav kräver fler pixlar.

Vad gör det för nytta för oss vanliga dödliga med en 10Mpxl censor i huset? Vi behöver bara större minneskort för att dra nytta av den och skriver man inte ut i större format än A3 (vilket jag inte tror många gör) räcker väl dem 6 Mpxl som sitter i D7D?

De är av bra kvalitete och bra bruskontroll. Kan D200 censorn vara så mycket bättre att det ska vara värt att byta upp sig omgående om Sony nu släpper en "modell värre"?

/Petri
 
Förkärlek

Det här med Nikons modeller...(nu glider jag ifrån tråden lite)

Jag är långt ifrån någon expert på ämnet och har inte någon större erfarenhet av deras kameror. Men är det inte lite som med bilmodeller...dvs varenda biltidning höjer BMW till skyarna varje gång en ny modell släpps - "Bästa bilen" är inte ovanliga slutsatser. Man VET att så fort Nikon släppt en ny systemare så...toppbetyg. Eftersom merparten av läsarna "vill" läsa det så? Visst gör dom fantastiska kameror men är KM så mycket sämre att dom inte ens nämns i jämförelser?

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Ingen nyhet!
Det har forumet redan chattat sönder, vid det här laget, kolla tidigare trådar, redan i början av året!
Sonys första någonsin D-SLR kommer att vara baserad på K-M 5D, troligen bantad i storlek, 10Mp i bildsensorn, Sony Alpha ?D ....
Antalet miljoner ljuskänsliga punkter i bildsensorn, klart det går att förstora till större format, men, - liksom vid analog fotografering, ju fler ljuskänsliga punkter/mindre korn, dessdå bättre återgivning i detaljerna.
Om tio år har långt fler miljoner pixlar ...
 
Re: Förkärlek

hbengtsson skrev:
Det här med Nikons modeller...(nu glider jag ifrån tråden lite)

Jag är långt ifrån någon expert på ämnet och har inte någon större erfarenhet av deras kameror. Men är det inte lite som med bilmodeller...dvs varenda biltidning höjer BMW till skyarna varje gång en ny modell släpps - "Bästa bilen" är inte ovanliga slutsatser. Man VET att så fort Nikon släppt en ny systemare så...toppbetyg. Eftersom merparten av läsarna "vill" läsa det så? Visst gör dom fantastiska kameror men är KM så mycket sämre att dom inte ens nämns i jämförelser?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tycker inte att du cyklar..Det ska bli spännande att se vad dom kommer att skriva om alphan..
 
Re: Förkärlek

hbengtsson skrev:
är KM så mycket sämre att dom inte ens nämns i jämförelser?
I kvällstidningsbilagor kan nog märket ha betydelse. Men i seriös fotopress tycker jag nog alltid Minolta har fått berättigad hög uppmärksamhet när de släppt nya produkter. När Sony släpper något kan du nog räkna med extrem presstäckning eftersom själva varumärket har högt allmänintresse.
 
Då är inte Popular Photograpy en seiös press. Under de två år som jag prenumerat så har KM grejor alltid fått sämre betyg än Canons/Nikons. Det är nästa patetisk, de råkar nämna AS, men den blri nog bara dyr att reparera. Alla knappar och reglage är inte bra, det bli bara svårt att hitta något osv.

Det är tur att man kan skapa sig en egen uppfattning, presen ger allt för ofta en viklad bild av verkligheten.
 
ANNONS