Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för vidareutveckling

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad medlem

Aktiv medlem
En funktion som jag skulle vilja ha är att medlemmar kan välja ut kommentarer på sina bilder som de anser vara användbara/konstruktiva, och ge poäng till personen för detta. Behöver inte bli någon topplista, men det skulle vara intressant som kommentatör att även få lite feedback på sina kommentarer.

Nja... ofta(st) handlar det ju om smaksak, och en kanske tycker att en bild ska beskäras till vänster medan en annan tycker till höger, och sen kan ju ingen veta ändå vem som gav det"bästa" förslaget.

Men för att visa tacksamhet att någon har orkat bedöma ens bilder tycker jag att det är trevligt att bjussa på bedömning tillbaka, på den personens bilder.

Däremot har jag tänkt mycket på en sak som i alla fall jag skulle tycka var jättebra. Att när man laddar upp sina bilder så borde det finnas rutor att klicka i, angående toleransnivå på kritik.

Jag vill gärna ha även negativ kritik, tycker att jag utvecklas mer av det. Men många blir ledsna eller arga har jag märkt och då borde det kanske stå en liten varning eller nåt, att toleransnivån är låg och personen helst bara vill höra det positiva i bilden.

Hm... eller nåt! ;-) Bara lite flummiga tankar.

Mvh Kriss

Jag gillar Kristinas förslag om att kommentera tillbaka (även om jag syndar med det själv... skärpning!).

Det kanske till och med ska stå som en "rekommendation" i fotosidans text vid uppladdning (om det inte redan står där)?

-Christian

Förhoppningsvis så vet väl fotografen vilken kommentar han anser vara mer användbar än andra. Vet inte om smak har så mycket att göra med det faktiskt.

Absolut är det trevligt att kommentera tillbaka, men det verkar som att det gör att kommentarerna blir lite framtvingande ibland.

Men egentligen så skulle det ju gå att både ha ett sånt system som Åsa föreslår och att kommentera tillbaka också. Kanske en poängbedömning på kommentarerna skulle förbättra kvaliten på dem? Den funktionen skulle ju inte behöva betyda att man ratar konstruktiva kommentarer heller, själv skulle jag kunna sätta toppbetyg på kritik som behövs för min vidareutveckling. Alltså, jag stödjer Åsas förslag och jag försöker att kommentera tillbaks också..

Varför inte en ny avdelning med komentarer?

Nu börjar det likna något!? Varför inte en ny avdelning med dagens bästa komentarer så att alla kan få sätta betyg och komentera komentarerna? Sen kan vi ju ha en topplista med de bästa komentarerna. (Ironi) Nej, jag trodde detta var en fotosida och inte en sida där den som bäst kan komentera kan gotta sig åt sin egen formuleringsförmåga. Vill vi ha kvar den mångfacetering som faktiskt finns när det gäller komentarer och goda råd här på fotosidan så är förslaget det absolut sista som borde genomföras!!!

Eh... Jag skrev ju att jag inte ville ha någon topplista, utan att det skulle vara för min personliga utveckling.

Lär dig läsa innan du skriver Tony?

Betyg på kommentarer är ngt som vi faktiskt funderat på. Grundtanken var att man skulle kunna se vilka medlemmar som är bra på att ge konstruktiva kommentarer. Men med tanke på att vi tagit bort topplistor i övrigt så är det kanske inte länge aktuellt.Men man skulle kunna bygga det på Ace idé.

Dock så har vi inte pratat om detta på sistone, men det är väl ngt att fundera på.

För tillfället försöker vi koncentrera oss på att skapa mer innehåll och inte lägga till så mycket communityfunktioner. Sajten är ganska bra just nu, men saknar inflöde på artiklar mm så det är det som jag lägger krut på just nu.

elmfeldt skrev:

För tillfället försöker vi koncentrera oss på att skapa mer innehåll och inte lägga till så mycket communityfunktioner. Sajten är ganska bra just nu, men saknar inflöde på artiklar mm så det är det som jag lägger krut på just nu.

Ja det är också viktigt såklart. Kanske skulle förenkla lite om man kunde lägga in artiklar direkt, och att ni bara godkände dem i admin? Fast då blir det ju utvecklingstid för funktionen istället...

Grejjen med betyg på kommentarer är att jag blev medlem på Photosig och kände direkt att mina kommentarer var mer uppskattade när jag får betyg på dem. Har också fått några dåliga betyg, och då får man ju gå in och kika och se vad man skrivit som kan uppfattas fel, eller om man inte var konstruktiv nog. Det är rätt fiffigt.

Ace, hmmm... ok, jag kommer ialla fall att i fortsättningen titta igenom personens album, och kommentera om jag blir "inspirerad"...
-Christian

jaså, på det viset.

Jag skrev som jag skrev för att det vore dumt om det skulle uppstå någon slags jakt på att skriva de bästa kommentarerna. Jag är nog ändå emot att sätta poäng/betyg på kommentarer rätt om det bara är den kommenterade personen som kan se dessa. Jag tycker att det går lika bra att skriva en motkommentar direkt ifall man uppskattar kommentaren. Däremot tycker jag inte om när man ilsket kommenterar bara för att man fått ett lågt betyg av en person som inte gillat bilden (som i allt finns det givetvis undantag - ibland kan det vara befogat)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar