Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

P H

Medlem
Funderar på detta objektiv. Finns det självklart bättre alternativ för ungefär samma pengar?

Finns det att handla över disk i Stockholm?
 
vilken modell tænker du på?

DO,modellen, den gamla 70-300 IS eler den nya 70-300 IS II?


MVH NIclas,
 
Men Niclas då... Det gamla heter ju 75-300 IS ;)

Men Peter, ja, det är ett bra objektiv och har visat sig vara bättre än föregångaren.

Om det finns bättre alternativ för samma pengar har jag faktiskt ingen aning om. EF 70-200/4L är ett, lite kortare, men aningen bättre. Dock utan bildstabilisering.

Kan hända att Scandinavianphotos butik i Stockholm har den hemma.. Annars är det väl bara att ringa runt och höra.
 
Handlat

Nu blev det ett Canon EF 70-300 IS USM! Stod i fönstret hos Fotoöversten när jag skulle gå till ICA. Endast 45:- dyrare än cyberphoto, så det var bara att slå till.

IS-en låter lite mer än på mitt Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM, men verkar jäkligt effektiv.
 
Hej,

Peter, efter att du nu köpt Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM objektivet. Skulle du vilja komma med en kommentar över hur du tycker det objektivet är och kanske visa någon bild tagen med det ?
vad betalade du för det?

tackar

.fred
 
åsikt

Utan att vara objektivexpert på något sätt. Har haft kameran (350D) sedan december. Innan dess var det många år sedan jag höll på att "slabba".

Jag har EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM samt EF 50mm f/1.4 USM sedan tidigare. Jämfört med dessa objektiv kan jag notera

- plastigare intryck än båda dessa
- IS låter mer än IS i 17-85, men man blir imponerad när skakningarna försvinner framför ens ögon

Det som ligger prismässigt nära är Canon EF 70-200/4,0 L USM, men jag prioriterade ett objektiv med IS - rätt eller fel vet jag inte. Dessutom ville jag gärna ha minst 300 mm.

Alternativet Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM har både IS och lite extra brännvid, men ligger i en annan prisklass.
 
nya versionen av 70-300 is är testad i
nyaste numret av tidningen foto och dom
va inte speciellt imponerad
bla dålig skärpa i 300 läget
jag hade köpt 70-200/4
något dyrare men bättre
ska ge bra resultat med 1,4 converter oxå
 
Tamrock skrev:
nya versionen av 70-300 is är testad i
nyaste numret av tidningen foto och dom
va inte speciellt imponerad
bla dålig skärpa i 300 läget
jag hade köpt 70-200/4
något dyrare men bättre
ska ge bra resultat med 1,4 converter oxå

konstigt då det ska vara bra i 300läge... photozone anger ju detta :/

STRANGE.
 
hailstorm skrev:
konstigt då det ska vara bra i 300läge... photozone anger ju detta :/

STRANGE.

"Photozone" är så vitt jag vet en tysk snubbe som testar gluggar i sitt garage. Jag tror mer på Foto:s tester i Hasselblads lab.
 
Re: Bild

P H skrev:
Eftersom det verkar vara en del problem med detta objektiv generellt kommer här en bild

http://www.s3.kth.se/~ph/tmp/gubbe.JPG

F 5.6 tid: 1/40, 300 mm ISO: 800

Är detta acceptabelt? IS påkopplad.

Svårt att avgöra från dessa förhållanden. Man tappar ju gärna lite skärpa vid höga ISO, plus att slutartiden är på gränsen till vad IS:en ska klara av. Man brukar ju säga som tumregel att slutartiden bör vara snabbare än 1/brännvidden för småbild. Med 1.6x crop och 3 stegs IS bör du på 300mm ha 8/(1.6*300)=1/60 eller snabbare enligt tumregeln. Från bilden verkar det i alla fall som att IS:en gör sitt jobb.

Problemet som många haft med detta objektiv är ju att objektivtuben är aningen lös i utdraget läge vilket påverkar skärpan vid fotografering på högkant. Detta borde vara oberoende av om IS används. Mitt förslag är att testa horisontellt och verikalt mot en tidning enligt tidigare inlägg. Slå av IS och sätt kameran på stativ. Använd spegeluppfällning och självutlösare, samt ISO 100. Under de förutsättningarna borde eventuell oskärpa bara bero på fel hos objektivet.

Kan du inte ta med gluggen till jobbet någon dag? Jag är ju nyfiken på att testa lite... :)
/Tomas
 
Jag har 70-300IS och är mer än nöjd med vad den presterar. Här är ett foto som jag tog i Holmenkollen den 11/3. 350D, 70-300IS, 1/250s,
bl 5,6, ISO 100 och IS inkopplat.

Glömde ange att det är 300mm.
 

Bilagor

  • italienska4.jpg
    italienska4.jpg
    52 KB · Visningar: 1,529
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.