ANNONS
Annons

Skanna från dia med Canon FB skanner ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Har nu kommit så långt att jag ska köra dia när jag är ute för mig skälv samt negativ för familjealbumen. Ska alltså köpa en saknner för att få in dia i PC:n, har ej tänkt satsa stora pengar i skannern. Har därför tittat på Canons D2400UF alt. D1250U2F som jag tror ska kunna räcka till för att skanna in dia, negativ och färdiga bilder för visning i PC.

Har någon av er erfarenhet av dessa Canons produkter ?

Bilagor

• d1250u2f.jpg
    d1250u2f.jpg
    27.4 KB · Visningar: 291
Hade en sådan (2400) på prov men var direkt dålig till diaskanning..alldeles för dyr är den också.
En HP 4470 c med en diaadapter är ett betydligt bättre köp, och billigare.Ger förvånandsvärt bra resultat för att vara en flatbädd.Enda nackdelen är att 3 mm ramar inte passar .
Sen är det ju inte ett 100 % alternativ till en filmskanner men det visste du väl ändå.
mvh/gunte..

Tack för den

Jo, vist skulle en filmskanner vara OK. Men jag tänkte i stället satsa dom pengarna på objektiv och filter. Men en dag när alla 4 ungarna har fått sina utbildningar, bilar, mc:n och moppar, då köper jag en filmskanner.

Jag köpte min första låda ramar fån en lokal fofohandlare Gepe CS, dom är 1.8 mm, det är väl OK ?

Jag har personligen inte testat denna modell, testa en sådan först kanske. Köpte själv ett dialock till min flatbädds skanner, ren katastrof, så jag lämnade tillbaka den. Ett tips kan vara tex en begagnad HP Photosmart S20, en diascanner som även tar neg och färdiga bilder. Den fungerar rätt okej, och kostar nog inte så mycket begagnad.

Tack igen

Jag började kika HP produkter efter Guntes svar, här i Finland så verkar det bara finnas ScanJet 5470C att tillgå. Den verkar vara lik SJ 4470C med den skillnaden att den optiska upplösningen är 2400 dpi. Den kan köpas här för 250 euro inkl. moms vilket jag tycker är OK om den funkar något så när.

Någon där ute som har erfarenhet av att skanna dia med den ?

Som Omar mycket riktigt säger så är en begagnad filmskanner ett bra alternativ.Dock håller jag fortfarande fast vid att HP modellen är väldigt prisvärd och funkar bra i de flesta fall.Och då har man ju även tillgång till fladbädd.Men man måste vara på det klara med att allt går inte att skanna inte ens med en konsumentfilmskanner.Modell 5470 är ju en modell över den jag nämde och kan bara vara bättre, tror Jeppe Ekvall har/hade en sån..Jeppe !!var är du?
Och visst funkar den "någotsånär" som du sa..
mvh/gunte..

Ja jag kommer Gunte :)
Jo, jag lånade hem en 5470 från Siba. Men det blev retur på den, tyckte det var alldeles för bökigt att scanna med. Visst kvaliten blev hyffsad tyckte jag.............ända tills jag fick hem min Scan Dual II.

Med tanke på priet (3500:) så måste jag säga att den är otroligt prisvärd. Men det kommer en nuy modell (Scan Dual III) som har dammborttagning för 1000:- till. Så så himla mycket mer pengar från en lite dyrare flatbädd är det inte.

Ja det är en avvägning herrn i Finland får ta ställning till..men om man ser till 4470c- modellen som ligger på ca:1800 skr är det ju en bit..Och för rättvisans skull så har jag mängder med bilder som inte Minoltan fixar..

Damm ? Har ni damm i Helsingborg..måste vara närheten till danska kolkraftverk som är boven i dramat..skulle själv inte betala en enda sekin för den funktionen..:))
mvh/gunte..

Tack ska ni ha pojkar

Jag värdesätter era kommentarer högt, så behöver jag inte sätta pengar på fel saker. Ska försöka få hem en 5470c på prov med det snaraste.

Och då blir det pengar över till ett Sigma fast 50 mm med U+W polfilter.

Nu ska jag ut och försöka fånga rörelse.

Ha en bra dag
Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar