Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behövs tillstånd att fota i T-bana ?

Produkter
(logga in för att koppla)

RoyalDee

Aktiv medlem
Behöver man tillständ för att fota i tunnelbanan ?
inne i vagnarna och på stationerna ?
DVS, då bilderna änvänds i portfolio odch kanske säljs.
Isf. Vem ska man kontakta för att få det `?
tacksam för svar
 
Nej, det behövs inga tillstånd för att fotografera i tunnelbanan. Men du får inte använda blixt eller stativ, du måste också se till att du inte uppträder störande eller hindrande för andra.

Jag fotograferar själv ofta i tunnelbanan, se http://daniel.nordling.nu/vardag/kollektivtrafik/. Ibland händer det att jag råkar ut för personer som ogillar att bli fotograferade eller som inte känner till vad som faktiskt är tillåtet, ibland frågar jag av artighet om lov innan jag fotograferar för att undvika att skapa irritation (och respekterar då alltid ett nej). Men det är minst lika vanligt att folk tycker det är lite kul att du fotograferar.

Om du däremot säljer bilder för användning i reklamsammanhang krävs det ett godkännande från personerna som medverkar i bilden (oavsett var bilden är tagen).

/Daniel
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Varför skulle man inte få använda blixt eller stativ?
För att dessa kan upplevas som störande för omgivningen. Med ett stativ tar du upp mer plats och det går inte flytta undan utrustningen tillräckligt snabbt och smidigt. Blixt anses kunna blända föraren eller störa dennes uppmärksamhet. Så om du vill slippa problem med personalen är gör du bäst i att lämna stativet och blixten hemma.

/Daniel
 
Visst, det är väl normal hänsyn att inte använda stativ&blixt men jag tror inte SL:s personal kan hänvisa till någon rättsregel för att att man inte får använda dem.
 
Finns det inga skyltar om fotoförbud så är det tillåtet att fotografera fram till dess någon personal upplyser dig om det.
 
Nej, länken avser kommersiell fotografering med stativ, ljus etc. Den krävs inte tillstånd för att fotografera på fri hand i tunnelbanan.

/Daniel
 
om jag nu ville fota en Stylad modell, med blixt (bara på kameran) och modellen ska använda detta till sin portfolio och jag ska ha det på min hemsida.
Behöver jag prata med connex/sl eller ska jag fota på tills någon i personalen säger till ?

Jag ska tillägga att jag tänkte göra det här på ett av natttågen/alt.första morgontåget och då helst utan folk omkring alls.

Tror ni man kan få connex att låna ut en vagn som står i deras "vagngård" ?
 
Eftersom du tänker använda både modell och blixt skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med Connex först, för att undvika trassel. Huruvida det är möjligt att få tillträde till uppställda vagnar kan jag inte svara på, men hel omöjligt bör det inte vara om du kan ge en bra motivering. Problemet är troligen att du då behöver en ledsagare.

/Daniel
 
varför fråga oss om detta överhuvudtaget?

Torde det inte vara lättare/mer exakata svar/smidigare att prata med Connex direkt?
 
Kalle_B skrev:
varför fråga oss om detta överhuvudtaget?

Torde det inte vara lättare/mer exakata svar/smidigare att prata med Connex direkt?

ja du, om jag planerar någonting som är lite i den gråa zonen rent lagligt sett så tror jag inte connex är så pigga på att hjälpa till.
 
RoyalDee skrev:
Tror ni man kan få connex att låna ut en vagn som står i deras "vagngård" ?

Jag tror det kan bli mycket svårt. Rent regelmässigt så krävs det att varje person som skall beträda banområdet har en tågvarnare (behörighetsklass 16, eller högre) som ledsagare. Alternativt att varje person har behörighet TRI TUB minst klass 8 (Depåbehörig). Alternativt att du har behörighetsklass 16.

Jag har behörighetsklass 16 (tågvarnare), så jag får altså ta med mig en obehörig in på spårområde/ner i tunnel. Jag ansvarar då för dennes säkerhet.

Conex är otroligt kinkiga med det där med behörigheterna.

I övrigt så är inte connex direkt kända för att visa någon välvilja i dylika situationer. Jag har lite idéer om att plåta på "spökstationen" (Kymlinge), men det kan nog bli svårt att få tillstånd till det, trots att jag har behörighet.
 
RoyalDee skrev:
ja du, om jag planerar någonting som är lite i den gråa zonen rent lagligt sett så tror jag inte connex är så pigga på att hjälpa till.

jamen nu förstår jag ingenting...

i drubriken frågar du om man behöver tillstånd att fota i t-banan, sedan säger du att du vill fotografera i gråzonen till det lagliga...

Då ska du väl inte fråga oss om laglighet inte helelr conex. Då avstår man helt eller så bryter man mot reglerna och gör det, vilket jag inte rekomenderar...

eller ni kanske vill vara nya ljushuvuden som dom grababrna som gick på tågtaken och dog..? Vad ni än vill göra så anser jag att ni ska fråga conex, får ni nej så avstår ni. får ni ja så kör på. Ingen här lär ju varken kunna hjälpa eller säga att ni sak göra saker som är olagligt/direkt farligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.