ANNONS
Annons

Större skärpedjup med APS-C optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Rundkvist

Ny medlem
Jag vet att med mindre sensor blir det svårare att få ett kort skärpedjup eftersom samma bildvinkel kräver kortare brännvid=större skärpedjup. Men min fråga är: påverkas detta av om jag har en "klassisk" fullformatsglugg på säg 70 mm jämfört med en av de nya "digitalanpassade" gluggarna som bara fungerar på kameror med sk APS-C sensor men med samma 70 mm brännvidd?

Hoppas frågan är klart formulerad.

Mats

Skärpedjupet är egentligt lite diffust definierat, men med 35mm film så anser man att skärpedjupet är om strålgången från en punkt inte avbildas med mer än 0.1mm radie på filmplanet.
Om man översätter till APS-C så skall samma punkt avbildas med 0.1/1.5 på senssorplanet.

Om man sedan väljer att göra en lite förstoring (8x12cm) eller en stor 30x40 så inser man att skärpdjupet kan upplevas olika om betraktningsaavståndet är lika.

Men för att knyta ihop svart till din fråga:
Ditt 70mm objektiv har samma punkt spridning vid en given bländare oavsett om gluggen sitter på en 35mm-film eller APS-C kamera, men eftersom du gör en större förstoring med APS-C bilden så kommer du att uppleva skärpedjupet som större.

En anna förklaring:

Du har ett 50mm. För att få en morot att fylla sökarebilden måste du stå på ett visst avstånd. För att fylla samma yta med en fovcropsensor måste du gå längre ifrån vilket ger ett större skärpedjup då avbildningsskalan i förhållande till 35mmformatet har minskat... enkelt eller hur.

För att få fram fovcropen så gångra med 1.6 på en canon.
Detta är intressant:
För att få fram "upplevd" bländare så gångra bländarvärdet med 1.6 så ett 50/1.8 =fovcrop= 80/2.88

En ungefärlig tumregel säger att det skiljer ungefär 1 bländarsteg mellan småbildsformatet och APS-C. Canons 1,3x skiljer 0,5 steg åt båda hållen.

Kan någon ge en referens till en utförlig utredning om skärpedjupsskillnaden mellan olika filmformat?

Jag köper resonemanget om att skärpedjupet på filmen blir större vid mindre filmformat, men man tittar ju inte på bilder genom att betrakta negativ eller dia. Man tittar på förstoringar. Då måste man ju förstora ett mindre filmformat mer än ett större vilken rimligen påverkar hur man upplever skärpedjupet.

(Film kan lika gärna läsas "sensor" ovan).

Det här har upprepats otaliga gånger, men det tycks tåla ett varv till:
Skärpedjupet styrs av tre faktorer. Fråga en optiker om ni inte tror på mig.

1. Objektivets brännvidd
2. Avstånd till motiv
3. Bländare

Alltså!

Ett objektiv med 50 millimeters brännvid inställt på tre meter och bländare åtta ger samma skärpedjup ovasett vilken sensorstorlek eller film som registrerar bilden.

Det faktum att en mindre sensor eller negativ inte förmår registrera hela bilden som objektivet presterar påverkar inte mängden skärpedjup.

Det som upplevs vid olika bildstorlekar är precis det; en upplevelse.
Skärpedjupet som skapas i objektivet och projiceras på neg/ Sensor påverkas inte av dina eller mina upplevelser.

Sedan är det en annan sak att det finns olika sätt att mäta skärpedjup, men det påverkas inte av sådana petitesser. Här är det antagligen en högre makt som styr. Samma som bestämmer att vi skall hålla oss på mattan.

Det handlar ju inte om att ett objektiv ger samma skärpedjup som sig självt. Det hela handlar om att när man har kameror med APS-C sensor får man backa mer när samma objektiv används om man vill avbilda lika mycket yta. Och detta ger ett längre skärpedjup. Och använder man ett objektiv med kortare brännvidd som motsvarar den föregående på 135-format så ger bländarevärde en mindre fysisk storlek på bländaren vilket ger ett längre skärpedjup.

Ska man vara petig så påverkar brännvidden utsnittet, inte skärpedjupet annat än indirekt då bländarens fysiska storlek är direkt relaterad till brännvidden.

Därimot påverkar också utsnittet relationen mellan förgrund, motiv, bakgrund, vilket gör att även om skärpedjupet är detsamma så ger tele en klart renare bakgrund.

Och det du kallar avstånd till motivet är ju vad som i slutändan blir avbildningsskalan.

Ska du avbilda något i samma skala med en 135-formatsbild och en APS-C bild så har du samma objektiv men backar en bit.

Till slut kommer det sista steget, kopiorna. Det du tycker är skarpt på en 10x15 är inte alls lika skarpt på en 20x30, trots att skärpedjupet vid fototillfället är detsamma.

Ett enkelt exempel

Sätt på ett 50 mm objektiv på en kamera med småbildssenor eller -film och ta ett porträtt.
Ta sedan motsvarande bild med samma objektiv med en kamera med mindre sensor.
Du måste då ta ett eller flera steg bakåt. Därför blir skärpedjupet längre med den mindre sensorn eftersom avståndet till motivet vid samma utsnitt är längre.

Re: Ett enkelt exempel

Du måste då ta ett eller flera steg bakåt. Därför blir skärpedjupet längre med den mindre sensorn eftersom avståndet till motivet vid samma utsnitt är längre. [/B]

Men, Magnus, det är ju avståndet inte sensorn som förändras. Det är alltså inte sensorn som påverkar skärpedjupet, utan avståndet.

Om jag häller fem liter färg i en femlitershink så ser det mycket ut. Häller jag samma mängd färg i en 200-literstunna ser det lite ut.
Men det är ju inte färgens fel eller förtjänst. Eller hur?

Han sa aldrig att det var sensorn heller. Han sa att för att få SAMMA UTSNITT med en mindre sensor så måste man backa, alltså förlängs avståndet.

Senast ändrad:
en fundering

Intressant att följa diskussionen om olika sensorstorlekar...
Frågan från början handlade ju om olika objektiv på samma kamera. Men det hindrar ingen från att, med stor energi, diskutera detaljer om sensorns storlek och brännviddsförlängningar hit och dit :)

Nu ska jag gå ut och ta en öl och fundera på hur stort skärpedjupet blir genom bottnen på glaset, och hur det beror av styrkan på ölet ;-)
Synd bara att mina kompisar inte kommer begripa vad jag pratar om.
Trevlig helg!
/OJ

Det finns säkert en formel där alkoholhalt på ölen förändrar brytningsindexet en aning. Sedan får du inte glömma att ta med vilken typ av öl för att kunna avgöra eventuell genomskinlighet samt att glasets ålder och toleransen vid tillverkningen bidrar till en viss förslitning vilket i sin tur också kan ge en förändringar i brytningsindexet.

Eller är det over-the-top nu kanske. Eller nåt... kanske....lite bara...eller.

För att ge ett kort svar på den ursprungliga frågan: NEJ, det påverkar inte. 70mm är fortfarande 70mm oavsett formatet.

Lite mer invecklat svar: Skillnaden mellan Vanlig optik anpassad för 135-format och optik anpassad för APS-C formatet brukar bestå i hur står bildcirkel det de lyser ut. Mer än så behöver man inte bry sig om i praktiken utan man räknar likadant och får således räkna med beskärningsfaktor i bildvinkel som APS-C ger.

Senast ändrad:
Skärpedjupet bestäms av bländaröppning och avbildningsskala. Håller med! Ett 50mm f/1,8 är fortfarande ett 50mm f/1,8 på en APS-C on inte ett 80mm f/1,8. Håller med! Det vill säga att man kan inte få samma korta skärpedjup med ett 200mm f/2,8 på APS-C som med ett 300mm f/2,8 på FF, utan måste punga ut med dyra pengar för ett 200mm f/2 till sin icke-FF-kamera...

Men om man ser småbild som ett utsnitt av ett mellanformatsnegativ och APS-C som ett utsnitt av en fullformatssensor, borde inte själva utsnittandet göra att man får en större oskärpecirkel (Circle of Confusion), dvs "förstorar" oskärpecirkeln med de mindre formaten, och därmed ger bilden ett något kortare skärpedjup? Vilken betydelse har detta i sammanhanget? Detta är något jag aldrig fått ett riktigt vettigt svar på.

/Pontus

Pongu skrev:
Skärpedjupet bestäms av bländaröppning och avbildningsskala.

Samt den godtyckligt valda storleken på "förvirringscirkeln" (Circle of confusion).

Ett objektiv ger endast en skarp avbildning på ett enda avstånd för varje riktning. Normalt i ett plan parallellt med sensorplanet (tilt-objektiv och andra knepigheter lägger skärpan på annat vis).

Var gränsen mellan skarpt och inte skarpt går är upp till var och en att bedöma.

/Andreas

hazard skrev:
Samt den godtyckligt valda storleken på "förvirringscirkeln" (Circle of confusion).

Ett objektiv ger endast en skarp avbildning på ett enda avstånd för varje riktning. Normalt i ett plan parallellt med sensorplanet (tilt-objektiv och andra knepigheter lägger skärpan på annat vis).

Var gränsen mellan skarpt och inte skarpt går är upp till var och en att bedöma.

/Andreas
Jo, precis. Vilket leder till frågan i andra stycket av mitt inlägg!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar