Annons

Anti Shake funktionen , fungerar den bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Sliter mig i det lilla håret jag har kvar när det gäller val av Kamera. lutar åt D5D

Lite funderingar runt Antishake systemet hur bra fungerar det ? Några bilder med och utan anti shake funktionen ??

Sen när det gäller displayen så har ju den lägre upplösning.. hur korning är den ? är det svårt detaljer när man zoomar in ??

Tacksam för svar
 
Niklas Rosendahl skrev:
Lite funderingar runt Antishake systemet hur bra fungerar det ? Några bilder med och utan anti shake funktionen ??

Sover påven på rygg? Är Dolly Parton katolik!?
Tja, vem vet. Men AS fungerar. That´s for sure. O att köpa ett kamerahus utan AS utan att redan sitta på en påse IS/VR optik är lika dumt som att... tja där blev jag mållös!

Exemplet är taget med en "enklare" modell i Minoltas program. Tror inte AS i D5D fungerar sämre...
 

Bilagor

  • 8268medoutanas.jpg
    8268medoutanas.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,767
Det fungerar mycket bra! Huruvida objektiv med inbyggd stabilisering fungerar bättre känns för mig ovesäntligt då jag nu har AS på alla! Alla två alltså:)

Var ute i skogen i det gråmulna vädret idag och prisade AS vid flera tillfällen och min rygg var glad över att slippa stativet. Självfallet så ersätter det inte stativet men den frihet man får vid frihandsfoto är inte att förakta.

I stora drag så vinner man 3 steg med AS. Underbart att inomhus vid 800 Asa kunna handhålla 1/4 sek. med 28mm! Se dock till så att motivet håller sig stilla-:)

Med tanke på brusfriheten och att du med AS kan använda ljusstarka gluggar så finns det idag ingen DSLR i klassen som är bättre lämpad för frihandsfoto i svagt ljus.

//Larsa
 
AS fungerar otroligt bra, man blir snabbt bortskämd med att kunna ta knivskarpa bilder med 1/4s slutartid. Tog den här exempelbilden med min D5D:

42727131_72f2f24dbb.jpg


I övrigt är den en helt otrolig kamera sett till vad man får för pengarna; riktigt solid, stor ljusstark sökare och handhavandemässigt synnerligen lyckad. Displayen är lågupplöst jämfört med D7D, men med tanke på att det är samma upplösning som på D70 och 20D kan det ju diskuteras hur stort problemet egentligen är. I slutänden är den viktiga skillnaden att man inte får se ett lika stort utsnitt av bilden när man zoomar in maximalt, men själv tycker jag inte att det är ett så stort problem. Inte tillräckligt stort för att motivera de extra tusenlappar en D7D kostar iaf :)
 
Ahh låter ju klart som korv spa.. men hur är display den har ju lägre upplösning än storebror lite bekymrad över att man inte kan se detaljerna när man zoomar in kollat in den i butik men dock har alla blå skyddsplast på så man ser det inte så bra tyvärr. Någon åsikt om skärmen ?
 
Jag tror att man "lär sig" hur det ska se ut på skärmen när skärpan på den tagna bilden är rätt.
 
Jag har en åsikt om skärmen! Den duger fullt och gott för mig. Jag kan inte se någon grynighet. Jag skulle säkert se skillnad om jag fick jämföra med en D7D, men det bryr jag mig inte om att göra. Jag upplever upplösningen på skärmen vara bra! Även när man zoomar in.
Jag hade iaf inte velat betala en enda krona extra för att få högre upplösning på LCD:n.
/Fredrik
 
Skärmen är stor, men kanske inte den bästa man sett. Zoomfunktionen funkar dock bra och jag tycker det funkar bra.
 
Hur skärmen är på D5D vet jag inte men ang. hur man kan bedömma skärpa vid förstoring så har både 5D & 7D en stor nackdel, det går bara att förstora 4,7 ggr...

Vansinningt enligt mig då de andra har 10-12 ggr förstoring, guld värt ibland...

För övrigt å trivs jag förträffligt med min 7D.

//Larsa
 
Det är lite märkligt men jag har en dynax 7 och hur jag än försöker så kan jag inte se bilderna på skärmen och än mindre förstora dom. Det känns som en chanstagning varje gång att det ska bli skarpt, fast hittills så har det faktiskt blivit det utan att jag har sett bilden, men jag kanske bara har tur...

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Det är lite märkligt men jag har en dynax 7 och hur jag än försöker så kan jag inte se bilderna på skärmen och än mindre förstora dom. Det känns som en chanstagning varje gång att det ska bli skarpt, fast hittills så har det faktiskt blivit det utan att jag har sett bilden, men jag kanske bara har tur...

Du har rätt :) Jag har slagit av direktvisningen på min dslr och det är skönt att inte instinktivt titta ner varje gång. Det förstör verkligen lite grand att man kan granska varje bild direkt. Man glömmer liksom bort fotandet.

på D5D-skärmen kan man se om en bild blev dugligt skarp, men inte detaljgranska. Men det är ju bara att köra USM i photoshop.. ;P

AS funkar bra, som sagt.
 
anti shake funktionen är bra
jag tar alla mina bilder på frihand
bilder med 400mm på frihand går bra
jag har bilder på flygande änder
 
Släpper Canon ett hus med AS köper jag det inom tre sekunder efter släppet.
Det vore intressant om kameran kunde visa hur hårt AS jobbat för varje bild och skriva in det i metadata.
 
Är det sannolikt att det kommer att hända tro... - kan tänka mig att både Canon och Nikon har för mycket pengar att tjäna på sina IS- resp. VR-objektiv.

Om inte Nikon har petat in det i D200:n - men så verkar det väl inte vara enligt förhandsryktena, eller...!??

Tror att KM 5D är en riktigt bra kamera och skulle köpa den idag om det inte vore för att man går miste om USM på flera av Sigmas objektiv.

Någon som vet varför egentligen !??
 
Nu har det ju skrivits en del om AS förträfflighet här & när jag köpte min D7D så köpte jag den mestadels för ergonomin & sökaren, inte för AS som jag dock såg som en bonus.

Efter ett par månaders användning nu så känner jag dock att jag inte skulle kunna tänka mig att byta bort AS. Mulna höstdagar så är det guld värt & jag märker att jag kan exempelvis kan styra skärpedjupet mycket bättre då jag har möjlighet till längre slutartider. Vet inte hur många gånger jag skulle gått bet utan stativ om jag inte haft AS.

Jag har alltid haft en viss förkärlek för fotografering inomhus i befintligt ljus & till det så är 5D & 7D som klippta & skurna! Med min 28-75 2.8, 7D & 800-1600 Asa så grejar jag det mesta i befintligt ljus & utan stativ, himla kul!

Stativ i all ära & att AS inte helt ersätter det är en sak men guuud vad AS är bra!!!

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.