Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 24-105 4l Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Ok, jag funderar på att skaffa detta nya objektiv när det släpps i Oktober, men det enda jag aldrig fått svar på är hur skärpan är med denna? Jag har aldrig sett testbilder eller något. Jag har bara hört om alla andra funktioner som IS och USM, hur ljusstark den är etc. men aldrig något om dess skärpa.

Är det någon som vet något om detta eller kan referera till en sida där det nämns något om skärpan?

http://www.pixource.com/en/EF24-105L/samples.html

Jag personligen tror att den linsen med största säkerhet är ett säkert köp. Vad har jag för belägg för att kunna säga så?

Jo, hur många Lobjektiv har genom tiderna varit misslyckade och inte värda sitt pris?

Inte är de många, och detta objektiv har stort omfång ok bländare på f/4 och IS.

Jag tror att det är och blir en höjdare!

Mvh Niclas,

Ja, jag själv vet inte vilken som är bäst egentligen. Har aldrig fått något konkret bra svar på frågan.

Vilken är bäst?

Canon 24-105/4 L IS USM

eller

Canon 24-70/2,8 L USM

Finns ju inget enkelt svar på att ngn är bättre än den andra!!

Beror på vad man vill och önskar.. Se bilderna i länken jag skrev in ovan så kan du bilda dig en uppfattning i jämröelse med 24-70 och 17-40!

De är båda skarpa för att vara zoomar,,

Mvh Niclas,

Jag tror tyvärr inte att man KAN ge något rakt svar på den frågan. Det blir, som vanligt, det tråkiga svaret: det beror på...

Först det uppenbara:

Behöver du ljusstyrkan till snabbrörliga motiv, eller för att få kortare skärpedjup: välj 24-70.

Föredrar du IS framför ljusstyrka: välj 24-105. Tre steg kompenserar ofta väl för det förlorade steget i ljusstyrka OM du inte fotar snabbrörligt eller vill ha kortare skärpedjup.

Tycker du att 70mm är för kort för ett allroundobjektiv (walk-around), eller att 950g är för tungt, välj 24-105.

Sedan kommer ju en massa faktorer som vi vet för lite om (bör testas ordentligt). En del av dessa kommer kanske att tala tydligt till fördel för det ena eller det andra. En del av dessa faktorer beror på vilket hus du kommer att använda. I den länkade artikeln på fredmiranda är författaren inne på att den (eventuellt) sämre kantskärpan hos 24-105 troligen inte är något problem för sensorer mindre än FF.

EDIT: Som vanligt är jag långsammare än Niclas. Hoppas att mitt inlägg ändå ger dig något!

Tänkte att detta var en passande tråd att lägga lite bilder av det omtalade objektivet, så slipper jag starta nu tråd.

Alla bilder AWB, AV-mode, och ISO 400...( Helt obehandlat såklart!)

Här har vi först..

-Distorsionstest,, Hmm, här vid 24mm så är det ju inget superroligt resultat.. Duger dock för mig, men inte mer än så heller.

Bilagor

• test dist 04.jpg
    test dist 04.jpg
    56.5 KB · Visningar: 2,330
Christoffer Glans skrev:
Ja, jag själv vet inte vilken som är bäst egentligen. Har aldrig fått något konkret bra svar på frågan.

Vilken är bäst?

Canon 24-105/4 L IS USM

eller

Canon 24-70/2,8 L USM

Bäst? Tja, det beror ju på vad du menar.

Några av faktorerna som avgör vilket objektiv som är bäst kan ju vara:

- pris
- vikt
- skärpa full glugg
- skärpa nedbländad
- ljusstyrka
- mekanik
- fokushastighet
- närgräns
- motljussegenskaper
- distorsion
- komatisk aberration

Två olika objektiv kan alltså vara bäst beroende på vem som ska använda det. Är distorsion en viktig egenskap kanske det skarpare objektivet på full glugg vara ett sämre val...

Jag är övertygad om att 24-105:an är angenämare att bära runt på resan än 24-70:an...:)

Här mer nära centrum, Men ev aningens bakom fokus som låg i plan med Stadiumskylten..

Bilagor

• stadium detalj 02.jpg
    stadium detalj 02.jpg
    36.6 KB · Visningar: 2,162
Rättså skönt att fota skarpt på 1/10 sek även om man inte bör göra det om man vill vara säker.. IS,en hjälpte säkerligen en del.

Mvh Niclas,

Har idag fått ett mail från en medlem som har sitt liggande på posten. Svarade följande:

Jag har precis hunnit få objektivet, och testat det lite med 1DsMK2. Konstruktionen verkar vara gedigen, och känslan är bra i vridringarna. Objektivet "växer" ganska kraftigt vid zoomning mot 105 mm.

Det första jag reagerade för var att objektivet i vidvinkelläge tecknade så mycket tunnformat. (Har idag jämfört med 24-70/2,8 och den är inte lika benägen att skapa tunnformen.) Hörnskärpan är inte den bästa på fullformat, men detta är ju regel på Canons vidvinkelzoomar. Vinjetteringen stör mig inte så mycket, och tas dessutom lätt bort i PS2:s RAW-konvererare. Skärpan i de centrala delarna av bilden är bra. Kromatiska aberrationen är något mindre än hos 17-40, men den är ju å andra sidan helt kass i vissa lägen.

När det gäller Canons objektiv är ju kvaliteten väldigt varierande på gluggar av samma sort, så det är en fördel om man kan testa några stycken innan man plockar sitt ex.

Nu har ju objektivet släppts verkar det som.(finns i lager hos Cyberphoto)

Kan någon komma med en bra jämförelse mot 24-70?

Behöver verkligen veta ifall det är bättre att satsa på 24-70. Alltså, är 24-105 tillräckligt bra för att hålla sig stark mot 24-70.

Jag vet inte vart jag ska ställa mig i denna fråga.

(Och inga "det beror på". Vill ha konkreta svar från er som testat och vad ni ärligt tycker)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar