Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blir sensorn alltid dammig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pepelopones

Aktiv medlem
Jag har hittat en hel del trådar om damm på sensorn, men jag har ändå inte hittat svar på min fundering: Får man damm på sensorn även om man låter objektivet sitta fast på kameran hela tiden? Eller lyckas dammet leta sig in i nån liten springa mellan objektivet och kameran, eller genom batteriluckan eller nåt?

Och för er som fotar sådär lagom ofta och byter objektiv då och då, hur ofta lämnar ni in kameran för rengöring (OM ni gör det) och vad kostar det?

(När jag köper en DSLR till sommarn kommer standardobjektivet få sitta på ett tag. Förmodligen ett bra tag...)

Tacksam för alla svar!
 
Ja, såvida inte kameran och objektiv är hermetiskt tillslutna och allt damm från tillverkningen är avlägsnat innan montering.

Den kamera av dem med utbytbara objektiv som bäst hanterar dammproblemet är Olympus 4/3 som har en inbyggd ultraljudstvätt som skakar bort dammet från sensorn när kameran startas.
 
Damm få du allt räkna med i vilket fall som helst, även om det minskar om man inte byter objektiv. Det finns bra bortsar för ca 800 kr som är specialanpassade för att borsta bort dammet från din senor.

Jag har en sådan och den är ovärderlig. Mn sensor blir dammig bara på en månads användning. Men nu är jag en flitig objektivbytare och inte speciell rädd om mitt hus.

Jag kör med en Canon 1Ds.
 
Damm på sensorn verkar vara lite överdramatiserat och väldigt lätt att åtgärda. Upp med spegeln, kameran "upp och ner" och bra belysning. Det mesta av det damm som har funnits på mina sensorer har man kunnat se med blotta ögat och lätt blåsa bort med en blåspensel(utan pensel).
Naturligtvis ska man inte vidröra sensorn.

För övrigt finns det andra bra lösningar t.ex..

http://www.visibledust.com

..som debatterats ett flertal gånger i olika trådar.

Det är ju tråkigt om risken för damm på sensorn ska begränsa dit fotograferande.

Jerry
 
Pepelopones skrev:
Jag har hittat en hel del trådar om damm på sensorn, men jag har ändå inte hittat svar på min fundering: Får man damm på sensorn även om man låter objektivet sitta fast på kameran hela tiden? Eller lyckas dammet leta sig in i nån liten springa mellan objektivet och kameran, eller genom batteriluckan eller nåt?

Och för er som fotar sådär lagom ofta och byter objektiv då och då, hur ofta lämnar ni in kameran för rengöring (OM ni gör det) och vad kostar det?

(När jag köper en DSLR till sommarn kommer standardobjektivet få sitta på ett tag. Förmodligen ett bra tag...)

Tacksam för alla svar!

Det tog 16 månader och 20000 exponeringar för mig att få synligt damm på sensorn. Kostade just 800:- hos canon att fixa. Har varit mkt noga vid objektivbyte och det känns, som vissa redan sagt, att man får leva med denna risk. Risken borde rimligen minska ganska rejält om man har samma objektiv på hela tiden.
/Stefan.
 
Tackar så mycket för svaren! Det var nyttig information. Lite damm får man alltså alltid räkna med! Vet inte om jag själv kommer våga göra rent sensorn, men att försiktigt blåsa bort dammet kan jag ju kanske våga mig på. Men det kostar ju tydligen inte en förmögenhet att låta ett proffs göra det!

Tackar ödmjukast!
 
Damm får man räkna med. Jag har en D70 på jobbet där jag inte har lossat objektivet en enda gång förutom när jag satte dit det efter att ha packat upp grejerna när de levererats. Trots detta har jag fått ett par rejäla dammprickar.
 
Jag har köpt en liten pensel i blandmaterialet mårdhår/syntet för 50kr tror ni den kan funka att rengöra sensorn med?

/Magnus
 
Damm? vad är det ? ;)

Har ännu inte sett tillstymmelse till damm på min sensor. Ärligt talat så jhar jag nte kikat efter mer än 1 ggr (ca 2 mån sedan) och då fanns det inget.

Försöker bara hålla bajonetten på kameran neråt när jag skiftar objektiv.

Kanske har damm ändå man inget som jag sett på mina bilder :)

Skulle det bli damm så skaffar jag till att börja med en blåstuta utan pensel eller dyl på för att försöka blåsa bort det.
 
Hm....hur hårt får man blåsa på sensorn tro? Sån där liten tryckluft-grej som tandläkare använder för att blåsa bort saliv i munnen...tror ni att en sån skulle funka, eller är den för stark?

Farsan är tandläkare nämligen, så det vore enkelt fixat att bara sticka förbi där om man behöver rengöra...
 
Dammråttor

Jag kom ihåg när man sa att om man går över till digital så slipper man dammet på bilderna.

HEHE

Men damm kan ju bli snyggt också om man utnyttjar dammet kreativt

/ Jim
 
Nerevarine skrev:
Hm....hur hårt får man blåsa på sensorn tro? Sån där liten tryckluft-grej som tandläkare använder för att blåsa bort saliv i munnen...tror ni att en sån skulle funka, eller är den för stark?

Vad jag har förstått av att läsa flertalet forumtrådar och sidor på internet så är det inte att rekomendera. Det kan finnas fukt i luften som inte är särskilt bra. Är det för hårt tryck så ska sensorn kunna bli skadad. Det ska även kunna bli köldskador på sensorn om man använder tryckluft även om jag inte tror att det skulle vara ett problem med tandläkarblåsen. Jag skulle satsa på verktyg som är gjorda för ändamålet. Vad kostar en liten blåsborste jämfört med att chansa och åka på att köpa en ny kamera.

Jag rekommenderar att de som är intresserade av att rengöra sensorn läser om ämnet på följande sida.

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Där förklaras det ingående varför man inte ska blåsa med tryckluft. Varför en valig luftblåsa inte alltid är tillräcklig eller ens rätt verktyg för ändamålet.

Ska erkänna att jag inte är någon expert på området. Har bara haft problem med damm en gång på det år jag kört DSLR. Blåste rent sensorn vilket fungerade hyfsat. Fick bort merparten av det damm jag störde mig på men jag har kvar en irriterande fläck som jag är säker på att jag inte kommer kunna blåsa bort.
 
I Malmö finns det ett företag som heter kamerateknik. De rengör sensorn för 270kr. Jag tycker inte det är lönt att göra själv för de pengarna så jag lämnar in i stället. Säg att man behöver rengöra max två gånger per år. Då handlar det om ungefär 500kr.


MVH Uffe
 
Kan man inte lämna in den på Canons verkstad och betala där? De har timtaxa vet jag.. Att rengöra den med en vanlig pensel även mårdhårs verkar vara uteslutet, men att köpa en pensel för 700kr ($100) verkar dyrt tycker jag. Tycker man blir rädd bara av att läsa artiklarna om damm osv. Men man måste våga använda kameran också, men man kanske inte ska byta objektiv på en gata i bankok, egypten eller liknande...

Men vad gör man om man ser damm på sensorn när man är ute och reser tex., ska man låta det vara eller blåsa lätt eller vad hade ni gjort? Ska man dra fram sin 700krs borste i det läget är det enda lösningen?

/Magnus
 
Magnuz skrev:


Men vad gör man om man ser damm på sensorn när man är ute och reser tex., ska man låta det vara eller blåsa lätt eller vad hade ni gjort? Ska man dra fram sin 700krs borste i det läget är det enda lösningen?

/Magnus


Bra fråga. Hur löser man detta på smidigaste och mest ekonomiska sätt?
 
Ja för det kan bli "svindyrt" rent utsagt om man repar sensorn, kan bli tal om att skrota kameran i värsta fall... Är man på "smutsiga" miljöer och tvingas byta objektiv så kan det bli problem, tex. storstadsmiljöer, öken, strand osv..

/Magnus
 
Jag rengjorde sensorn för första gången igår. Det var ju bara att fälla upp spegeln och blåsa med en sån där liten gummibälg som man plockat bort borsten från. Håll kameran upp och ned när du blåser. Inbillar mig att det är sällan det fastnar så kletigt damm på sensorn så att det inte går att blåsa bort på ovanstående sätt.(?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.