Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramar runt bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

prober

Medlem
Som nybörjare har jag försökt att göra egna ramar runt bilder men det fungerar inte så bra. Jag använder elements 2. Är det någon som kan ge mig beskrivningar och tips hur man gör lite olika varianter. Skulle gärna vilja ha som en passepartout, men alla tips är välkomna.

Peter
 
Själv så tar jag i Photoshop CS

Select / All
Select / Modify / Border / 8 px
Edit / Fill / Color


Tycker inte resultatet blir speciellt bra, sen verkar det bli olika beroende på vilken storlek bilden är i innan man förminskar den så jag får jämt olika stora ramar...

Mer tips tack :)
 
Jag aktiverar den här tråden igen med förhoppningen att någon tipsar igen...

Problemet med Din metod Anders är att den skapar ramen genom att ta pixlar från den aktiva bilden, dvs i praktiken görs en beskärning.

Beskärningen vill jag göra själv, så jag har nu en bra stund försökt skapa ett vitt bakgrundslager som är större än den färdiga bilden, och lägga bilden överst. Men jag och PSE2 är inte kompisar just nu, för PSE2 vill inte ge mig ett bakgrundslager större än bilden... Och mitt tålamod är begränsat :)
 
Hej Anders!

För att undvika "beskärningen" kan du ju
ändra Canvas-size under image-resize.
(Har engelsk variant av PSE2) Det borde
heta typ bild-storlek-arbetsyta i svensk version.

Därefter fylla den nya ytan med önskad färg.

// Danne
 
Tack Danne!

I desperation vände jag mig till Fotochatten och står numera i evig tacksamhetsskuld till 'Justus' och 'Scratchen' där.

Så en gång för alla:
Passepartout skapar man i PSE2 genom att välja:
Bild --> Ändra storlek ---> Storlek på arbetsyta

Sen verkar det enklaste vara (tycker jag) att se till att välja 'Pixlar' som storhet och bocka i rutan 'Relativ'.
 
Re: Negativramar

twomas skrev:
Ingen som har några negativramar att dela med sig av?
negativ ramar
Hej! samma sak här, söker negramar, har hittat storbild och 35 mm men inte 6X6 Hasselblad.
Thomas, jag är på resa men har ramarna i G5an på jobbet, kan skicka dem om du påminner mig om en vecka.
Staffan
 
Så här kan de se ut om ni ser på dessa små små bilder.
Vänster top = kodak (något), höger top = polaroid (något), nedre = Hasselblad
Sen om de ser ut så i verkligheten eller inte vet ja inte.
 

Bilagor

  • ram1.jpg
    ram1.jpg
    36.9 KB · Visningar: 2,539
Jag skulle oxå vilja veta hur man får in filerna i sitt cs när man har laddat ner dom och den ligger på skrivbordet !! Är totalt otekninskt så jag kan inte själv räkna ut det :) så snälla, nån som kan tala om det ? *S* / kramix pia
 
Ramarna från den sidan är i helt vanliga PSD-dokument och kan användas på några olika sätt i Photoshop.

Antigen så öppnar man ram-filen och drar in sin bild i den eller så drar man över rätt lager från ram-filen till sin bild.

Kort å gott så är dessa filer inga instick (plugins) till Photoshop utan helt vanliga bilder.
 
å de andra filerna som finns på den sidan så som .atn (Photoshop Actions) mm. Kan du om du vill lägga i
/Applications/Adobe Photoshop CS2/Presets (Mac OS X)
C:\Program files\Adobe Photoshop CS2\Presets (Windows)
eller på ett eget ställe tex. i
/home/username (Mac OS X)
C:\Document and settings\username (Windows)

För de laddas manuellt i Photoshop från respektive del.
Finns både för å nackdelar med å lägga dem på de olika ställena.
 
Har suttit ett bra tag nu och försökt få dit ramen jag laddat ner på ett foto men lyckas inte. Är inget vidare teknisk jag heller, så jag undrar vad du menar med at bara dra bilden över ramen??? Tacksam för svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.