Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW (NEF) i Linux?

Produkter
(logga in för att koppla)

tamino

Aktiv medlem
Sitter nu och väntar på min nya D70 som beräknas komma om ett par dagar. :D Och började fundera på hur det kommer att gå för mig som har Linux eftersom att jag har tänkt att fota mest i RAW. Någon som har något tips på hur jag ska bära mig åt? Blir väl att använda gimp, men jag vet mer än så. Något annat förslag kanske? Och finns det stöd för nef från början eller måste det fixas in på annat sätt? (Misstänker att det är det senare)
 
Börja gärna med att fråga Nikon vad de föreslår. Förmodligen kommer de att svara att de inte har stöd för någon programvara under Linux men jag tycker att det är bra att de får veta att det finns kunder som använder öppna operativsystem och dessutom vill använda deras kameror.

Därefter föreslår jag att du hämtar hem "dcraw" och "rawphoto" (det senare är en plugin för bildbehandlingsprogrammet GIMP). Finns t ex på: http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/.

/Staffan
 
Det ska jag göra. :D Alla företag måste pressasa lite så att dom fixar lite till oss som inte orkar med Microsoft ;)

Jag får testa att tanka hem dom när kameran kommer. :D Tack för hjälpen!
 
tamino skrev:
Det ska jag göra. :D
Berätta gärna vad Nikon svarade.

Jag har ingen Nikonkamera idag men skulle kunna tänka mig att köpa en om jag visste att de var beredda att underlätta tillvaron för oss som använder öppen/fri programvara. Jag frågade Nikon för ett par år sedan men då visste de knappt vad Linux eller öppna bildformat var. De tyckte nog att den som inte hade köpt ett kommersiellt operativsystem från någon stor amerikansk leverantör inte heller behövde kunna använda Nikons eget raw-format utan kunde nöja sig med JPEG. Förr eller senare tror jag att de kommer att tänka om, men det krävs nog att de märker att de tappar en del potentiella kunder för att de ska förstå att även de som varken har Mac eller MS Windows är beredda att lägga pengar på kamerautrustning.

Det vore mycket trevligare om man kunde välja den kamera som man tyckte bäst motsvarade ens önskemål och slapp ta hänsyn till "låsningar" som t ex leverantörsspecifika objektivfattningar och raw-format.
 
Mailet som jag fick av Nikon är som följer:


"Hej!
Dessvärre har inte Nikon gjort någon mjukvara som har stöd för Linux så mitt
tips till Dig är att leta lite på nätet, t.ex söka på Goggle osv.

Mvh
Mats"
 
Prova att använda dcraw även i windows. Dcraw ger ofta högre upplösning än vad nikons egna program ger!
 
Som Dave Coffin skriver på sin hemsida "Write an ANSI C program that decodes any raw image from any digital camera on any computer running any operating system." -Kaxigt..

Har han då lyckats? Om! :) Scrolla ned en bit på sidan där han listar de komersiella program som använder hans dcraw som backend, imponerande. Själv använder jag hans dcraw på mitt Slackware tillsammans med Pawel Jochym's mycket eminenta dcraw plugin med riktigt snabb preview till Gimp.
 
Dock ska vi ta det han skriver med nypa salt. Jag läste tex på ett Photoshop forum där någon från Adobe dementerar uppgiften om att dcraw skulle användas i Photoshop.

Vilket som är sant vet jag inte.
 
Intresant :) Jag har nu problem med min dator dock, hade tänkt att lägga in Gentoo, men utan framgång. :(( Den vill helt enkelt inte, har provat att instalera om tre gånger, men inte vill den funka, har provat debian, det fungerade, men det gick inte att starta om (starta om gick, men inte att starta upp igen, skärmen sa "Videomode not supported" som är lite skummt varför ska den byta upplösning? Nåja, testade fedora, det funkar utan problem,,, MEN jag trivdes inte alls med det :( Så nu är vi inne på nästa omgång, någon som vet var felet kan ligga? (vet inte riktigt varför jag skriver det här, men endå))
Så vi får se vad som händer,, om jag blir tvungen att gå tillbaka till Windows.. -bävar för tanken- och i så fall inte hade behövt göra den här tråden från första början, även om jag kommer få nytta av det man har lärt sig av tråden. :D
 
Vilket problem hade du med Gentoo? Jag kör Gentoo på många olika burkar från Pentium MMX, PII, ,P3, P4 och Athlon-XP utan problem.

Du kan gå mycket hjälp på IRC-kanalen #gentoo och #gentoo-se (svensk) på irc.freenode.net.
 
Gentoo, Debian... du gör det inte lätt för dig.. :) Lärorikt dock, om det är det du är ute efter, fast då får du vara lite tjurig och inte ge upp (det är det oftast värt). Vill du ha det enkelt och inte behöva konfigurera själv (med alla nackdelar det för med sig) så kör Fedora (RedHat), Mandrake eller SuSe.

Ett tips, i princip alla distar kör samma grafikserver (X), du kan i regel kopiera den automagiskt genererade inställningen från Fedora, Mandrake, whatever.. till Gentoo eller debian om du inte vill lära dig sätta upp det själv. Fast då försvinner ju lite av poängen med system som Debian o Gentoo, alltså att ha kontrollen (och kunskapen) ned i minsta detalj att sätta upp det som just du önskar.

Nåja, detta är inget *nix-support forum. Google är din vän när det gäller sånt här.
 
tamino skrev:
det gick inte att starta om (starta om gick, men inte att starta upp igen, skärmen sa "Videomode not supported" som är lite skummt varför ska den byta upplösning?

Prova att välja en lägre upplösning än vad du tror att skärmen klarar av och/eller ett enklare grafikkort (t ex generisk VESA) vid installationen. När du väl har fått det hela att fungera kan du sedan experimentera med skärminställningen och öka upplösningen i efterhand.

Jag vet inte varför den ska byta upplösning, men det låter väl som en bug i installationsprogrammet. Jag har tyvärr inte installerat Debian på flera år, men jag vill minnas att även jag hade vissa problem med installationen av just den distron. Det finns som sagt de som är enklare att få att fungera.

/Staffan
 
andewid skrev:
Vilket problem hade du med Gentoo? Jag kör Gentoo på många olika burkar från Pentium MMX, PII, ,P3, P4 och Athlon-XP utan problem.

Du kan gå mycket hjälp på IRC-kanalen #gentoo och #gentoo-se (svensk) på irc.freenode.net.



Problemen jag har är...... Vi är inte riktigt säkra, men misstänker att det har med mina SATA-diskar att göra. Har dock testat att ställa om en inställning nu och nu verkar Debian funka bättre, det hindrar ju inte mig från att vilja ha Gentoo istället. ;)

Har gått in på gentookanalerna på irc nu så får jag se om det blir någon hjälp därifrån :)

Tack för tippset! :)
 
steelneck skrev:
Gentoo, Debian... du gör det inte lätt för dig.. :) Lärorikt dock, om det är det du är ute efter, fast då får du vara lite tjurig och inte ge upp (det är det oftast värt). Vill du ha det enkelt och inte behöva konfigurera själv (med alla nackdelar det för med sig) så kör Fedora (RedHat), Mandrake eller SuSe.

Ett tips, i princip alla distar kör samma grafikserver (X), du kan i regel kopiera den automagiskt genererade inställningen från Fedora, Mandrake, whatever.. till Gentoo eller debian om du inte vill lära dig sätta upp det själv. Fast då försvinner ju lite av poängen med system som Debian o Gentoo, alltså att ha kontrollen (och kunskapen) ned i minsta detalj att sätta upp det som just du önskar.

Nåja, detta är inget *nix-support forum. Google är din vän när det gäller sånt här.


Jag gör kanske det inte lätt för mig (eller rättare sagt en polare som gör det åt mig eftersom att jag är alldeles för nybörjare för att klara av det från grunden än så länge), har testat Fedora, men trivdes inte alls med det.

Man måste ju lära sig på något sätt så jag hade väl som tänkt att exprimentera lite nu när jag har fått in linux och sen så kommer det mer och mer hoppas jag.

Vi har googlat, men utan framgång. Jag vet att det här inte är ett *nix-support forum, men det kom upp ju :p
 
Angående D70 i linux-miljö: Inga problem! Precis som tidigare inlägg så rekommenderar även jag gimp med dcraw. Ett annat bra program är gPhoto för att hämta hem bilderna från kameran. Finns med Gui oxå (gtkam). Vill minnas att det heter så. Rätta mig och jag har fel.

Samt, ett litet inlägg i gentoo-debatten. Det är inte speciellt svårt att installera. Ladda hem gentoo live cd, bränn, stoppa in, boota om, komfigurera internetanslutning och följ installationsintruktionerna online. Baggis! Jag lovar!

www.gentoo.org
www.gentoo.se

//JonasL

(Kör Gentoo på Cyrix 586 100MHz, PII 350 MHz, P4 1,4GHz)
 
jonas_lindquist skrev:

Samt, ett litet inlägg i gentoo-debatten. Det är inte speciellt svårt att installera. Ladda hem gentoo live cd, bränn, stoppa in, boota om, komfigurera internetanslutning och följ installationsintruktionerna online. Baggis! Jag lovar!

www.gentoo.org
www.gentoo.se

//JonasL


(Kör Gentoo på Cyrix 586 100MHz, PII 350 MHz, P4 1,4GHz)


Njae, det är inte så lätt som det kan verka tydligen. :( Hade varit bra om man kan fjärrstyra det så att du hade kunnat hjälpa mig *skämtar*
Jag vet som sagt inte om det är mina SATA-diskar som gör det komplicerat, eller vad det nu är. Bråkar gör det iaf.



Har för övrigt fått hem kameran :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.