Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW (NEF) i Linux?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har vi gjort ännu ett försök med Debian. Allt fungerar fint, allt är instalerat och klart, upplösningen är 800x600, men vid första omstarten så har den bytt upplösning till någon som inte min (eller polarens) skärm klarar av. Man låter den stå ett tag, och så bootar den om. F*n va irriterad jag börjar bli. :(
 
Skumt. Försök starta i single user mode så kommer den inte försöka starta X.

För att boota i single user mode välj linux i bootmenyn (för jag antar att bootloadern har blivit installerad) utan att trycka enter, skriv sedan ' singe' (utan "'" förstås) och tryck enter. Förhoppningsvis skall datorn starta i textmode då och låta dig logga in som root.

Det som behöver göras sen är att titta i configfilen för X och se om något ser konstigt ut.
(Lättare sagt än gjort, tyvärr.)

more /etc/X11/XF86Config-4

För att stänga av sen så kan man antingen trycka
ctrl+alt+del som skall stänga ner och boota om på ett systemvänligt sätt eller så kan man skriva

shutdown -h now

för att stänga av systemet.
 
Senast ändrad:
Är det X du har problem med eller är det upplösningen redan för konsolläget? Du säger att den bootar om.. gör den verkligen det, eller är det bara X som startar om?

Sätt default runlevel 3 i din /etc/inittab (det brukar vara gott om förklaringar i den filen) så att inget grafiskt startar, om allt funkar då så är det X som krånglar. Strular det utan att X startar så är det antagligen din bootloader (lilo/grub) som försöker starta på ett sätt som antingen din kärna eller grafikkort inte klarar av (ja, man kan specificera upplösning redan i konsoll/vga läge förutsatt att rätt moduler till kärnan laddats).

Vad har du för grafikkort? I windows så behöver man i regel installera drivrutiner (som gör gud-vet-vad), med Linux så räcker det oftast att veta vad man egentligen har för kort och hur mycket minne det finns på det.

Din skärm kan också konfigureras helt mauellt, i regel bara två siffror du behöver veta om skärmen, horisontell och vertikal frekvens (brukar stå i manualen).

Fjärrstyrning? Javisst, det går busenkelt, allt som har med nätet att göra brukar funka skitbra med Linux, halva nätet drivs ju av Linuxburkar idag, å det räcker med konsolläge för att fjärrstyra över krypterat protokoll.. man ssh

Du kan posta mig på jemamo Hos telia Punkt com så kan jag skicka dig en X config-fil med lite förklaringar på svenska.

Ett nybörjartips, newbies top ten commands. Rätt underhållande o kul läsning -Feel the force young skywalker.. ;-)
 
andgi skrev:
Skumt. Försök starta i single user mode så kommer den inte försöka starta X.

För att boota i single user mode välj linux i bootmenyn (för jag antar att bootloadern har blivit installerad) utan att trycka enter, skriv sedan ' singe' (utan "'" förstås) och tryck enter. Förhoppningsvis skall datorn starta i textmode då och låta dig logga in som root.

Det som behöver göras sen är att titta i configfilen för X och se om något ser konstigt ut.
(Lättare sagt än gjort, tyvärr.)

more /etc/X11/XF86Config-4

För att stänga av sen så kan man antingen trycka
ctrl+alt+del som skall stänga ner och boota om på ett systemvänligt sätt eller så kan man skriva

shutdown -h now

för att stänga av systemet.


Vi testade precis att instalera utan X. Datorn gjorde lika dant iaf, gick hur bra som helst att vara i textläge så att säga. gick bra att logga in, sen startade vi om nästan direkt och insåg att tillochmed då (!) i singel-mode, så har den bytt upplösning till någon skum som inte stödjs av våra skärmar. :(


_OBS_ Har INTE instalerat X över huvud taget under sista försöket. Endå bytte den upplösning och bootades om. :(
 
Man behöver aldrig installera om hela systemet, aldrig. Alla delar kan plockas bort/till/uppdateras on the fly (tom hårdvara), endast kärnan som kan behöva en omstart om man byter ut den (skall visst finnas en väg runt även detta :). Det kan dock vara lättare med en omsinstallation innan man lärt sig, man lär sig en del av det...
 
Utomordentligt skumt. Det bör gå att välja videomode ganom att skicka med lämpligt kommando när man bootar (dvs där man skriver single för single user mode). Jag minns inte kommandona på rak arm men det borde stå i kernel HOWTOn eller liknande. Debians hemsida har nog några bra länkar till dokumentation.

Jag har installerat Debian åtskilliga gånger på PC burkar och på SPARCar utan att råka ut för något som liknar det du beskriver.
 
steelneck skrev:
Man behöver aldrig installera om hela systemet, aldrig. Alla delar kan plockas bort/till/uppdateras on the fly (tom hårdvara), endast kärnan som kan behöva en omstart om man byter ut den (skall visst finnas en väg runt även detta :). Det kan dock vara lättare med en omsinstallation innan man lärt sig, man lär sig en del av det...


Låter ju riktigt kul! :) Men det är lite svårt när man inte ser skärmen. :p Och när den startar om hela tiden ;)
Den startar om totalt, back to bios så att säga. :(
 
Det låter som hårdvaruproblem. Är datorn väldigt ny eller har ny eller ovanlig hårdvara av något slag?

Installationsdisketterna/cd för Debian/stable kan ha en ganska gammal linuxkärna som kanske inte har stöd för den nyaste hårdvaran. Har du prövat med Debian/unstable? (Det går att blanda också - jag kör stable i botten men har en del paket, där jag behöver de nyaste versionerna, från unstable.)
 
andgi skrev:
Det låter som hårdvaruproblem. Är datorn väldigt ny eller har ny eller ovanlig hårdvara av något slag?

Installationsdisketterna/cd för Debian/stable kan ha en ganska gammal linuxkärna som kanske inte har stöd för den nyaste hårdvaran. Har du prövat med Debian/unstable? (Det går att blanda också - jag kör stable i botten men har en del paket, där jag behöver de nyaste versionerna, från unstable.)


Datorn är ungefär ett år gammal. Har inte någon ny hårdvara. Fungerar i windows. (har nu lagt in windows för att testa) Har varit en Windowsburk innan och det har inte varait några som helst problem under det året. Så jag har svårt att tänka mig att det är hårdvarufel.
Jag är mest inne på att vilja ha Gentoo. Verkar vara det bästa tycker jag ;) men eftersom att jag inte ens har varit inne i det så jag kan ju ha fel. Men om vi lyckas få in debian blir det ju det till jag är nog "duktig" för att fixa in gentoo själv ;)
 
tamino skrev:

Den startar om totalt, back to bios så att säga. :(

Sååå, nu börjar vi komma nån vart. Använder du Grub eller lilo som bootloader? Har du en CD som du kan boota ifrån och komma åt dina partitioner? I så fall, prova ta bort ev. rad från filen /etc/lilo.conf eller motsvarande för Grub (tror du hittar den som /boot/grub/menu.1st) som säger vga=788 eller med några andra siffror, sedan chroot till ditt OS på HD och kör /sbin/lilo för att skriva till MBR (Grub behöver inte köras efter konfig.ändringar). Detta går att ange manuellt vid uppstart också, jag kommer dock inte ihåg hur man skriver det.

Kan du komma åt dina partitioner (montera disken på din kompis dator med linux) så kan du även kika i filerna /var/log/messages eller /var/log/syslog som kan ge dig lite tips om vad som går fel (de är dock inte så lättförstådda).

Annars, testa Slackware, ett av de enklaste systemen, dock inte enkelt som i hålla-handen-användarvänlighet med en massa gui's som gör inställningar bakom ryggen på dig (i likhet med Debian o Gentoo som inte heller gör det), utan enkelt på systemnivå, som i KISS (keep it simple stupid). Mycket lätt att installera (ett av de lättaste?), men nästan allt konfigurerande överlåts åt dig som användare.

Alla distar, ALLA! kan för användaren se och kännas precis likadana om de konfigureras likadant. Ett väldigt basic Fedora med (omodifierat) IceWm ser exakt likadant ut som ett Debian eller Gentoo med IceWm och i övrigt liknande konfig. Du kan även bygga ihop ditt helt egna system. Distributioner är bara ett ihopplock av program som redan finns fritt tillgängliga på nätet, med en viss konfiguration plus ett i regel distributions-specifikt installationsprogram och kanske en speciellt patchad linux-kärna.

Såå, rata inte Fedora (eller SuSe/Mandrake) för att du inte gillade det du såg (det funkade ju), även Fedora kan se ut precis som just du vill att det skall se ut, man måste inte köra med orginal-config. Men vill man köra sitt eget och ställa in mycket själv så är det oftast lättare att utgå ifrån typ. Debian, Gentoo eller Slackware.

Botanisera lite på Distrowatch som följer upp och recencerar en massa olika Linux-distributioner, stora som små.
 
tamino skrev:
Datorn är ungefär ett år gammal. Har inte någon ny hårdvara. Fungerar i windows. (har nu lagt in windows för att testa) Har varit en Windowsburk innan och det har inte varait några som helst problem under det året. Så jag har svårt att tänka mig att det är hårdvarufel.

Ok. Jag menade inte att hårdvaran är trasig utan mer att det verkar som linuxkärnan som debian installerade inte kommer så bra överens med den.
Spontana omstarter och/eller totalhängningar skall bara inte inträffa (att X hänger sig händer mig däremot då och då - men då svarar datorn fortfarande mot nätet).
 
andgi skrev:
Ok. Jag menade inte att hårdvaran är trasig utan mer att det verkar som linuxkärnan som debian installerade inte kommer så bra överens med den.
Spontana omstarter och/eller totalhängningar skall bara inte inträffa (att X hänger sig händer mig däremot då och då - men då svarar datorn fortfarande mot nätet).


Okej,, då hänger jag med. Jag blir väldigt förvirrad av min dator nu ska jag säga. Nåja, får ta nya tag. ;)
 
Bibble 4.0

Jag använder linux och d70 också. Detta är vad jag har kommit fram till under våren.

Gimp 2.0 + rawphoto plugin (+dcraw):
Fungerar nästan. Interpoleringen av RAW är bra men det är svårt att få bra färgbalans. Det är sällan jag får något bättre den vägen än via Nikon View vad gäller färgerna. Interpoleringen med dcraw är dock bättre jämfört med nikon view (har inte provat capture).

Cinepaint:
Det är svårt att kompilera rawphoto ihop med cinepaint. Du kan ha bättre tur dock. Jag har i alla fall inte lyckats. Rawphoto ligger dock högt upp på önskelistan hos cinepaintutvecklarna så någon kanske händer inom kort.

Bibble 4.0 har änne inte kommit ut med en version för linux skall komma samtidigt med versioner för OSX och Windws. Besök http://www.bibblelabs.com/, gå till support/weboards.

/jarek
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.