Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bländare och slutare...?
- Trådstartare Gubbfett
- Start datum
Brummelisa
Aktiv medlem
Dem hänger ihop.
Om du mäter ditt motiv och får tex 1s f5.6 så om du tex vill ha dubbelt så lång tid (2s) så kommer dubbelt så mycket ljus in alltså måste du minska bländaren med ett steg och det blir då f8
4s blir f11
8s blir f16
osv.
/ Marcus
Om du mäter ditt motiv och får tex 1s f5.6 så om du tex vill ha dubbelt så lång tid (2s) så kommer dubbelt så mycket ljus in alltså måste du minska bländaren med ett steg och det blir då f8
4s blir f11
8s blir f16
osv.
/ Marcus
J. Patric
Aktiv medlem
Jo, med mindre bländare, dvs öppning för ljusinsläpp, så måste man använda längre slutartider. Minsta bländaren är oftast 16 eller 22 beroende på optik.
Men vill du fota i dagsljus med slutartid på flera minuter så räcker det inte med att blända ned och använda en långsam film. Då bör du använda gråfilter på kameran.
http://www.aifo.se/bwf/ndfilter.htm
Men vill du fota i dagsljus med slutartid på flera minuter så räcker det inte med att blända ned och använda en långsam film. Då bör du använda gråfilter på kameran.
http://www.aifo.se/bwf/ndfilter.htm
Gubbfett
Avslutat medlemskap
men om jag vill exponera ett par minuter inomhus så kan det räcka med att blända ner fullt och dämpa belysningen...?men säg att jag vill exponera i typ 10 minuter, skall det vara så gott som svart i rummet då? (såklart inte bäcksvart) vill inte avslöja min idé jag vill prova att fota så det blir svårt att beskriva vad jag vill göra
Och så vill jag passa på att tacka alla. toppen att alla är så hjälpsamma.
//Linus
Och så vill jag passa på att tacka alla. toppen att alla är så hjälpsamma.
//Linus
maxzomborszki
Aktiv medlem
Hejsan,
jag har precis samma problem, fast jag vill ta långa exponeringar ute i solljus. Gråfilter (sk ND-filter) är vad man behöver ta till. Man kan inte blända ned hur mycket som helst och filmerna görs tyvärr inte hur långsamma som helst. Gråfilter görs oftas i 1, 2 och 3 bländarstegs styrka och finns i de flesta märken. När det gäller starkare filter är det dock svårare. Aifo är återförsäljare för B+W som även har ett 6, 10, 13 samt 20 stegs gråfilter. De två sistnämnda är till för att ta bilder på tex solen. Notera att det står fel på Aifos hemsida, filtret B+W 110 har filterfaktorn 1000 och inte 100 (EV och ND-talen är dock rätt).
Dessa filter är dock inte gratis. Jag är i behov av ett med 72mm-gänga och då kostar 6 och 10-stegsfiltren runt tusenlappen styck. Dessutom måste man beställa dem då de inte är något de har i lager.
Just nu har jag själv ett 2-stegsfilter som jag köpte billigt för länge sedan. Det var till hjälp när jag tog nattfoto och ville ha långa exponeringstider för att eliminera fotgängare. Med det fyrdubblade jag ju exponeringstiden (gick ofta från 5 till 20 eller 10 till 40 sekunder). På den tiden hinner folk "försvinna" ur bilden. Tyvärr är 2 steg lite klent för dagsljus och de bilder jag ville ta häromsistens.
Om du plåtar inomhus beror det helt och hållet på hur ljust du har det. Jag drog för gardinen (ganska ljus gardin) i mitt rum precis och mätte ljuset med min handhållna mätare. Om jag hade laddat kameran med 100-film så skulle exponeringen ha blivit 50 sekunder på bländare 22 vilket är minsta bländaren på flera av mina objektiv.
Men som Henri säger så måste man ta hänsyn till reciprocitetsavvikelser. Detta fenomen uppkommer i att filmen inte är linjärt känslig för exponering, med andra ord så innebär det inte att om du dubblar mängden ljus filmen utsätts för så dubblar du svärtningen som vi är vana vid. När det är väldigt lite ljus som träffar filmen hinner silverhaliderna, som påverkas av ljuset, "glömma" att de blivit exponerade och återgår till sitt oexponerade stadium. Därför så krävs ytterligare ljus för att de ska påverkas. Lyckligtvis är film linjärt känsligt i det normala arbetsområdet som vi vanligtvis har när vi plåtar. Men om exponeringstiderna blir väldigt korta (under storleksordningen tusendelssekund för många filmer) eller väldigt långa (över sekunder) så måste du kompensera för detta.
Anta att du använder Fujifilm Superia Reala, en långsam (ISO 100) färgfilm. Enligt databladet (http://www.fuji.fi/documents/13/superia_reala_AF3967E.pdf) till den skall man öka exponeringen med 1/3 steg om tiden är över 4 sekunder och med 1 steg om tiden är över 16 sekunder. De rekommenderar inte alls att man exponerar filmen mer än 64 sekunder (dvs du får testa dig fram helt själv). Så i exemplet från ovan skulle jag då ta min bild, inte med 50 sekunder på bländare 22 utan, med 50 sekunder på bländare 16.
Notera att om du använder färgfilm kan då få färgskiftningar. Detta framgår också av databladet till filmen. Ofta står det då att du skall använda ett CC-filter (Color Correction, se tex http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/color_correction/) av en viss styrka och färg. Jag skulle inte bry mig om det, det kostar helt enkelt för mycket för mig som amatör att ha en fullständig uppsättning sådana filter.
Om du fortfarande är inne på ND-filter så finns det kanske ett till alternativ till de vanliga filtren med gänga. Filmfotografer använder ND-filter í större utsträckning än stillbildsfotografer. Jag ska på onsdag, när jag är ledig, knata till Svensk Film & Ljusteknik (http://www.sfl.se/), finns både i Stockholm och Göteborg. De säljer Rosco-filter på ark (http://www.rosco-ca.com/products/filters/filters-ecolour.html#Neutral). Jag är lite tveksam till huruvida man förlorar mycket i bildkvalitet på att lägga samman flera lager ark. Jag tänkte kolla vad ett 4-stegsark kostar, hoppas det inte är ohemult dyrt då jag är en fattig student. De finns i storleken 21x24 tum, eller på stor rulle, och då kan man klippa till rätt storlek för att lägga ned i en gelatinhållare. Två lager ger mig 8 steg vilket borde räcka för det jag hade i åtanke, i nödfall skulle 3 lager ge 12 steg vilket är väldigt kraftigt. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
jag har precis samma problem, fast jag vill ta långa exponeringar ute i solljus. Gråfilter (sk ND-filter) är vad man behöver ta till. Man kan inte blända ned hur mycket som helst och filmerna görs tyvärr inte hur långsamma som helst. Gråfilter görs oftas i 1, 2 och 3 bländarstegs styrka och finns i de flesta märken. När det gäller starkare filter är det dock svårare. Aifo är återförsäljare för B+W som även har ett 6, 10, 13 samt 20 stegs gråfilter. De två sistnämnda är till för att ta bilder på tex solen. Notera att det står fel på Aifos hemsida, filtret B+W 110 har filterfaktorn 1000 och inte 100 (EV och ND-talen är dock rätt).
Dessa filter är dock inte gratis. Jag är i behov av ett med 72mm-gänga och då kostar 6 och 10-stegsfiltren runt tusenlappen styck. Dessutom måste man beställa dem då de inte är något de har i lager.
Just nu har jag själv ett 2-stegsfilter som jag köpte billigt för länge sedan. Det var till hjälp när jag tog nattfoto och ville ha långa exponeringstider för att eliminera fotgängare. Med det fyrdubblade jag ju exponeringstiden (gick ofta från 5 till 20 eller 10 till 40 sekunder). På den tiden hinner folk "försvinna" ur bilden. Tyvärr är 2 steg lite klent för dagsljus och de bilder jag ville ta häromsistens.
Om du plåtar inomhus beror det helt och hållet på hur ljust du har det. Jag drog för gardinen (ganska ljus gardin) i mitt rum precis och mätte ljuset med min handhållna mätare. Om jag hade laddat kameran med 100-film så skulle exponeringen ha blivit 50 sekunder på bländare 22 vilket är minsta bländaren på flera av mina objektiv.
Men som Henri säger så måste man ta hänsyn till reciprocitetsavvikelser. Detta fenomen uppkommer i att filmen inte är linjärt känslig för exponering, med andra ord så innebär det inte att om du dubblar mängden ljus filmen utsätts för så dubblar du svärtningen som vi är vana vid. När det är väldigt lite ljus som träffar filmen hinner silverhaliderna, som påverkas av ljuset, "glömma" att de blivit exponerade och återgår till sitt oexponerade stadium. Därför så krävs ytterligare ljus för att de ska påverkas. Lyckligtvis är film linjärt känsligt i det normala arbetsområdet som vi vanligtvis har när vi plåtar. Men om exponeringstiderna blir väldigt korta (under storleksordningen tusendelssekund för många filmer) eller väldigt långa (över sekunder) så måste du kompensera för detta.
Anta att du använder Fujifilm Superia Reala, en långsam (ISO 100) färgfilm. Enligt databladet (http://www.fuji.fi/documents/13/superia_reala_AF3967E.pdf) till den skall man öka exponeringen med 1/3 steg om tiden är över 4 sekunder och med 1 steg om tiden är över 16 sekunder. De rekommenderar inte alls att man exponerar filmen mer än 64 sekunder (dvs du får testa dig fram helt själv). Så i exemplet från ovan skulle jag då ta min bild, inte med 50 sekunder på bländare 22 utan, med 50 sekunder på bländare 16.
Notera att om du använder färgfilm kan då få färgskiftningar. Detta framgår också av databladet till filmen. Ofta står det då att du skall använda ett CC-filter (Color Correction, se tex http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/color_correction/) av en viss styrka och färg. Jag skulle inte bry mig om det, det kostar helt enkelt för mycket för mig som amatör att ha en fullständig uppsättning sådana filter.
Om du fortfarande är inne på ND-filter så finns det kanske ett till alternativ till de vanliga filtren med gänga. Filmfotografer använder ND-filter í större utsträckning än stillbildsfotografer. Jag ska på onsdag, när jag är ledig, knata till Svensk Film & Ljusteknik (http://www.sfl.se/), finns både i Stockholm och Göteborg. De säljer Rosco-filter på ark (http://www.rosco-ca.com/products/filters/filters-ecolour.html#Neutral). Jag är lite tveksam till huruvida man förlorar mycket i bildkvalitet på att lägga samman flera lager ark. Jag tänkte kolla vad ett 4-stegsark kostar, hoppas det inte är ohemult dyrt då jag är en fattig student. De finns i storleken 21x24 tum, eller på stor rulle, och då kan man klippa till rätt storlek för att lägga ned i en gelatinhållare. Två lager ger mig 8 steg vilket borde räcka för det jag hade i åtanke, i nödfall skulle 3 lager ge 12 steg vilket är väldigt kraftigt. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
maxzomborszki
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Att lägga tex 2st 3x ND filter på varandra fungerar också, för att få dubblad effekt.
Minskningen i kvalitén är nog inte så nämnvärt stor (Har själv använt ND+Pol en del utan att sett någon minskning)
Henri,
var det gel/polyesterfilter lagda mot varandra i hållare eller var det (glas)filter med gänga? I det senare fallet har jag gjort det också (det var just mitt NDx2 + pol), det man riskerar där är reflexer på grund av fler glasytor.
Jag är lite tveksam när man lägger polyesterfiltren platt mot varandra. Jag kan tänka mig att man kan få newtonringar och liknande effekter. Nu är ju filtren så nära frontlinsen att dessa effekter inte kommer vara tydligt synliga (helt ur fokus) men skulle gärna vilja veta ändå av någon som provat.
Samtidigt så finns inte så många andra alternativ för mig egentligen. Ett gäng B+W-filter i olika styrkor går lös på vad ett nytt kamerahus kostar. Kan inte tänka mig att Rosco-arken kostar i närheten så mycket, även om de måste räknas som förbrukningsvara och slits snabbare.
Som en fortsättning på detta. Någon som har tips om en bra och billig hållare för lösa gelfilter? Det kanske inte är så stor skillnad på de olika märkena.
Brummelisa
Aktiv medlem
Om man kanske vill ta bilder på vatten som rinnger.
/ Marcus
/ Marcus
maxzomborszki
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Glas glas. Jag trodde vi pratade om glasfilter här.
Dom är lättare att använda (tycker jag) och personen i fråga verkade va något av en nybörjare.
Helt korrekt. Glasfilter är enkla men tyvärr också dyra i längden.
Polyester/gelfilter är iofs inte så mycket krångligare men jag misstänker att de är billigare vid specialtillämpningar som dessa. Vad det kostar får jag väl se när jag kommer iväg till butiken. Jag ska försöka komma ihåg att höra av mig med resultaten.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Glock skrev:
Varför vill man ha långa tider i dagsljus? Till vilken nytta är det?
Som Henri sade så får man inte särskilt långa tider bara genom att blända ned. Med min D70 så är ISO200 det lägsta jag kommer ned i. Häromkvällen (vid ca 18.30 tiden vid Slussen) när jag ville försöka ta långa exponeringar fick jag 2 sekunder som mest med polfilter och 2 stegs ND-filter samt nedbländat till f/22.
Varför vill man ha tider på runt halvminuten? Jo man kan få bort människor och rörliga föremål (tex bilar) från bilden. Titta gärna på en av nattbilderna jag tog: http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=974890
Tyvärr är detta en av de exponeringar jag tog där jag glömde notera exponeringstiden. Jag tror att bländaren var f/16 eller f/22. Tiden borde varit runt 20 till 30 sekunder.
Det du inte anar är att det gick en grupp italienska turister framför kameran precis när jag tryckte av. Den svenska guiden var dessutom helt vitklädd och när vi viftade åt dem, ropade och bad dem snabba sig ur bild gick guiden istället direkt fram mot oss (mot kameran) för att fråga om vägen.
Detta var mitt första exempel på långtidsexponeringar och jag tycker det var ganska lyckat. Men dessa var tagna en varm sommarnatt och då räckte det med att blända ned. Vid ett tillfälle använde jag filter för att fyrdubbla tiden.
På dagen så kommer jag inte så långt. Titta gärna på bilden tagen från Blasieholmen i samma folder. Vattnets rörelser har "smetats" ut och får väldigt speciellt utseende.
Själv har jag ett litet projekt på gång, bara på skoj. Där vill jag ha långa tider.
Similar threads
- Svar
- 15
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 25
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 23
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 63
- Visningar
- 7 K