Annons

Bländare och slutare...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Annat ämne egentligen, skärpedjup och "1/3 + 2/3 tumregeln"

Fina sidor men jag reagerade lite över "Bra att veta är att skärpedjupet fördelar sig så att 1/3 av totala skärpedjupet hamnar framför motivet och 2/3 bakom. Skärpedjupet är alltså dubbelt så stort bakom motivet som framför." på sidan om objektiv. Det gäller inte alltid. Se gärna "Common misperceptions" på http://members.aol.com/Photoinfo/dof.html.

Detta stämmer bara för ett visst fokusavstånd. Vanligtvis brukar skärpedjupet beräknas med följande formler. Först beräknar man hyperfokalavståndet:

H = (f * f) / (A * c)

Där f är fokallängden, A är bländarvärdet och c är den sk "circle-of-confusion" för det aktuella filmformatet. För 35mm-film brukar man ofta använda 0,033mm.

Därefter kan man räkna ut närgränsen för skärpedjupet som:

NF(s) = (H * s) / (H + (s - f))

Där s är avståndet till motivet. På samma sätt fås den bortre gränsen för skärpedjupet som:

FF(s) = (H * s) / (H - (s - f))

Dessa formler fås ur geometri av strålgången genom objektiv. Nicholas Sushkin har en bra sida (http://www.dof.pcraft.com/) som förklarar detta. Dock så använder han andra formler, Df och Dr, istället för NF respektive FF. Dessa värden är inte närgränsen utan avståndet från närgränsen till fokusavståndet, dvs NF = s - Df och FF = s + Dr.

Antag att vi har ett 50mm objektiv och använder bländare 2.8. Då har blir, med ovanstående formler och värden, hyperfokalavståndet ca 27 meter. (Det tog en liten stund att skriva det här inlägget för jag var tvungen att lära mig gnuplot så jag kunde göra nedanstående graf.) De tre kurvorna visar näravståndet NF(s), fokusavståndet s och den bortre gränsen FF(s) och skalan är i meter. Jag plottade bara till 24 meter för sedan sticker den bortre gränsen iväg mot oändligheten och då blir skalorna så absurda på grafen. Som man ser så är det vid ett avstånd som 1/3 + 2/3-regeln gäller, efter okulär inspektion av grafen borde det vara runt ca 9 meter. Bortanför detta så skiljer det sig mer, framför detta avstånd så går det mot mer lika delar framför och bakom.

Inte för att det spelar så jättestor roll egentligen men jag tycker det är synd att man lär ut denna typ av "absoluta sanningar" som folk går efter. Bättre vore att lära ut att skärpedjupet är inte lika stort framför som bakom. Ju längre bort du fokuserar desto större blir skillnaden och mer inkluderas bakom.

En intressant diskussion när man kommer till detta är de som inte tycker att hyperfokalavståndet är så mycket att fästa sig vid. Det är ju nämnligen så att när man fokuserar på hyperfokalavståndet så är det ofta för att man vill ha så stort skärpedjup som möjligt. Dessa motståndares argument går ut på att då är ofta det som är oändligt långt borta, landskapet vid horisonten intressant. Men detta ligger ju på gränsen till vad som är oskarpt genom att man räknar med att detaljer där kommer avbildas med en storlek motsvarande "circle-of-confusion". Om det nu är det som är viktigt så bör man kanske fokusera lite bortanför hyperfokalavståndet och leva med att förgrunden blir lite suddigare i förstoringarna. Så även om man med matematik kan räkna på strålgången (notera att verkligheten är inte lika exakt) så måste man ändå tolka resultaten efter de egna behoven.

Är det någon som hittar något fel i mina beräkningar så är jag tacksam om ni påpekar detta för mig. Det var bara någon vecka sedan jag fann länken jag presenterade först och där fick jag mig en tankeställare som visade sig överensstämma med den optik jag lärt mig en gång och krockade med den 1/3 + 2/3-regel som jag också fick lära mig en gång i tiden. Det är inte fel att vara kritisk samt våga ifrågasätta, även mot detta inlägg :)

Plåta nu, inte plotta.
 

Bilagor

  • dof.gif
    dof.gif
    2.9 KB · Visningar: 979
maxzomborszki skrev:
Jag ska på onsdag, när jag är ledig, knata till Svensk Film & Ljusteknik [...] Jag tänkte kolla vad ett 4-stegsark kostar, hoppas det inte är ohemult dyrt då jag är en fattig student.
Känns lite lustigt att svara på mitt eget inlägg, men nu har jag ialla fall införskaffat ett dylikt ark. Det blev ett 3-stegsark eftersom de inte hade 4-stegsark på lager utan bara 25m rulle. Lite mycket för mitt behov (och plånbok!). Arket kostade 60 kr plus moms och räcker till åtskilliga filterbitar (troligen mer än jag någonsin kommer behöva om jag inte slänger dem efter varje bild). Funkar det bra med filtren kanske jag investerar i fler ark av annan täthet för att få önskade effekter. Det är ju en stor investering :-D Ett som är säkert är dock att man får se till att skugga filterhållaren ordentligt för att minimera reflexer då filmen ändå är lite blank.

Nu återstår problemet att hitta en gelfilterhållare för en billig penning. I värsta fall får jag göra mig en sådan själv. Nikon har två, AF-3 och AF-4 för 3-tums respektive 4-tumsfilter. Men det står Nikon på dem så då blir de väl för dyra för min ekonomi ($59.95 resp $69.95 på Adorama och då ska man ha en adapterring för ca $29 också). Det är lite väl dyrt att betala för ett experiment. Vet någon om andra tillverkare som fortfarande gör sådana filterhållare? Kodak verkar ha slutat med sina till Wrattenfiltren enligt en försäljare på butik. Eller har någon en gammal sådan liggandes hemma? Jag har 72mm-gänga på de mest hungriga gluggarna.

I värsta fall får jag hitta en rulle gaffa. Ska försöka återkomma när jag har mer resultat.

För övrigt kan jag säga att jag pressade min stackars D70 till bristningsgränsen idag när jag skulle ta några bilder av en kompis i Kungsträdgårdens gulnande solstrålar vid halv sjutiden ikväll. Eftersom jag ville ha kort skärpedjup använde jag bländare 2.0 på vissa bilder och då blev slutartiden ofta 1/8000 sekund. Då jag inte hade någon reflektor med mig för att fylla i skuggor och det var för snabbt för upplättningsblixt med den inbyggda blixten får jag leva med lite hårda skuggor. Dessutom hade jag ställt in på minsta känslighet (ISO 200). Hade jag nu varit förutseende hade jag kunnat ta med mig mitt vanliga ND-filter. Det tillsammans med polfiltret hade ju klämt ned det till 1/500 sekund vilket är kortaste synktiden. Men, nu får jag ju en ursäkt att gå tillbaka och plåta mer...
 
Var det för 21x24 tum du fick betala 60 exkl moms? Vet du vad rullarna kostade? Jag skulle vilja ha något för att dämpa fönsterljus. Fast det blir nog bra många hundralappar för ett fönster. Får hitta på någon annan plan.

Som hållare kan du ju ta en vanlig Cokin- eller Hitechhållare. Man skulle kunna tänka sig att man klipper av den fjädrande lilla plastremsan och böjer till den lite så har man nog en bra hållare för gelfilter.
 
jimh skrev:
Var det för 21x24 tum du fick betala 60 exkl moms? Vet du vad rullarna kostade? Jag skulle vilja ha något för att dämpa fönsterljus. Fast det blir nog bra många hundralappar för ett fönster. Får hitta på någon annan plan.
Japp, det var det arket. Har iofs inte rullat ut det än och mätt det.

Jag har för mig att han sade att en rulle kostade 700-någonting kronor plus moms. Rullen är enligt Roscos hemsida 48 tum gånger 25 fot, så egentligen är det inte så mycket med tanke på hur mycket man får, det är åtskilliga kvadratmeter, men det beror ju på hur stort behov man har.

Arket blir 230 kr/m2 och rullen under halva kvadratmeterpriset (108 kr/m2) om man räknar på 800kr plus moms per rulle.

Som hållare kan du ju ta en vanlig Cokin- eller Hitechhållare. Man skulle kunna tänka sig att man klipper av den fjädrande lilla plastremsan och böjer till den lite så har man nog en bra hållare för gelfilter.
Jag var inne på det spåret också. Tyvärr så är det ju så att jag vill kunna lägga två-tre filter mot varandra för att öka tätheten (det var ju ett 10-stegs B+W som jag inte hade råd med i dagsläget). Visst skulle man kunna lägga dem i var sitt fack på Cokinhållaren, men jag funderar på att göra en enkel hållare själv efter att ha sett en budgethållare på B&H hemsida (se bilden på http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=162544&is=REG). Min önskan är att hålla dem plant mot varandra och att de inte faller ur vid minsta vindpust. Två kartongbitar för passepartout i lämplig storlek som man skär fint hål i med rakblad, gör ett "gångjärn" med pappertejp och sedan vidhäftar gummiband. Inte någon lösning som håller i all evighet, men funkar det så kanske man ska införskaffa en riktig hållare.

Det här börjar bli en riktigt häftig DIY-tråd. Jag har nog hamnat i fel forum.
 
Jag fortsätter spåna: Du kan ju tillverka ett Cokin P-filter om du gör två passepartouter i plast eller plåt, ca 0,7-1 mm och 85x85 mm ytterdiameter med innerhål i lagom storlek, så litet som möjligt naturligtvis. Sen laminerar du gel+plåt+gel+plåt+gel så har du ett P-filter utan newtonringar och med lätt hantering i standardhållare.
 
Temporär hållare

Idag hade jag lite tråkigt så jag skar till några bitar av arket. Jag såg inga tendenser till newtonringar, kanske kan det bero på att arken nästintill suger till sig damm som man har elände att få bort och därför inte får ytorna helt tätt intill varandra :)

Jag gjorde mig en enkel hållare av två hårda kartongbitar och det gick bra att hålla allt på plats med ett par gummiband precis som Lees billiga hållare fungerar.

Men... (fortsättning följer)
 

Bilagor

  • filter.jpg
    filter.jpg
    23.6 KB · Visningar: 876
Inte bra resultat

Tyvärr måste jag säga att Rosco-filtren knappast går att använda för fotografiskt bruk framför linsen. Att korrigera ljuskällor må vara en sak men när jag satte dem framför linsen blev resultatet allt annat än önskat.

Första delen av bilden visar hur originalbilden ser ut. Det bokstavligt talat vräkte ned framför fönstret så de suddiga partierna är regndropparna på fönsterrutan. De nästkommande två delarna är tagna med två respektive tre ark av NDx3-film. Som ni ser så förlorar man mycket i skärpa och dessutom får man otrevliga färgskiftningar. Det senare må vara korrigerbart i efterbehandlingen även om det är tråkigt.

Jag har hört rykten att D70:n inte ska tycka om filter med hög filterfaktor och i manualen på sidan 191 står det att man inte får önskade resultat för exponering om man använder 3D-färgmatrismätning. De föreslår istället centrumvägd vilket jag också använde i detta fall. Men i detta fall verkar det som om filtren inte är helt neutrala, det skulle troligen inte märkas om man bara hade ett filter, men i detta fall fanns det ju en önskan om att få hög filterfaktor utan att betala skjortan för B+W-filter.

Å andra sidan visar detta lilla experiment att kvalitet och kostnad ofta går hand i hand, även om man skulle önska annat. Jag ska fortsätta testa någon annan dag när vädret är mindre dåligt, men tyvärr tror jag att skärpan är det som fäller detta alternativ. Det är möjligt att Wrattenfilter skulle vara en möjlig väg. Dock så kostar de mycket, i alla fall mer än vad jag är villig att betala för att göra ett test.

Ingen där ute som vill sponsra mig med ett B+W 72mm ND 110? :)
 

Bilagor

  • intebra.jpg
    intebra.jpg
    35.7 KB · Visningar: 948
Korrigering och uppföljning av händelseutvecklingen

maxzomborszki skrev:
Se gärna "Common misperceptions" på http://members.aol.com/Photoinfo/dof.html.
Nu när jag läser detta gamla inlägg nästan åtta månader efter jag skrivit det inser jag lite skamsen att det har kommit med en punkt för mycket i adressen till ovanstående sida. En ursäkt till de som försökt följa länken och trodde den var död. Rätt adress är http://members.aol.com/Photoinfo/dof.html och inget annat.

För kännedom så har jag införskaffat det filter jag eftersökte och det är onekligen kul att leka med. Tyvärr fick jag det i slutet på vår senaste ljusa period så det får vänta några månader till innan det blir varmt och ljust nog för att gå ut och prova det på allvar. Det som blev kvar av Rosco-arket tjänstgör nu som filter i studioutrustningen...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar