Annons

Bilderna på förstasidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Jag tycker att det var bättre när nya inlagda bilder kom på första sidan. Sedan ni gjorde om sidan har jag sett samma bilder rulla förbi flera gånger.
 
Potten håller på att fyllas på. Vi har lagt ytterligare ett par hundra bilder den senaste tiden, men det behövs säkerligen 1500 bilder till minst för att variationen skall bli tillräcklig.
 
Varför står fotografens namn under bilden på förstasidan när det inte gör det annars?
 
Fler som är nyfikna och vill se alla utvalda bilder?

Jag tycker det skulle vara kul om man kunde se alla utvalda bilder. En redaktionens val-sida alltså. Eller att det gick få fram bilderna genom Sök bild-sidan, det skulle fungera lika bra.

/AnnaKarin
 
Ah, sorry. Det kanske var lite väl kryptiskt. Jag menade att vi bilderna i urvalet kan ses som ett påskägg. Man vet inte vad som är däri och så kommer det att förbli. Och därför formuleringen "se det som ett påskägg".
 
Eller så gör ni något liknande usefilm hade förut (eller har?) att utvalda bilder får någon slags utmärkelse. "Editors choice" hette det väl där. En onödig grej visserligen, men det vore kul att veta på något sätt vilka bilder som blivit utvalda.
 
Ok påskägg i den betydelsen. Annars så kallar man ju dålda funktioner i program för påskägg, som när man efter att ha knappat in ett antal mer eller mindre underliga kommandon kan få fram t ex en presentation av utvecklingsteamet för programmet. Lite lustigheter som utvecklare ägnar sig åt ibland, men det var kanske vanligare på 90-talet än nu. Så när du skrev påskägg så reagerade jag som en sann programmerare och började klura på var ni gömt "påskägget" någonstans.

/AnnaKarin

Ps. Tycker fortfarande att det skulle vara intressant med en "redaktionens val"-sida.
 
Borttagandet av "senast inlagda" på förstasidan har gjort att jag allt mer sällan kollar igenom just dessa. Vet inte varför egentligen...
 
Lite trist är det att vissa bilder syns relativt ofta på förstasidan.
Har ingen koll på hur långa cyklerna är men det känns inte tillräckligt idag
 
Jag har märkt det också, det finns över 700 bilder i "potten" men jag ser vissa oproportionerligt ofta. Jag använder databasens egna slumpsorteringsfunktion till utvalet; men det verkar onekligen som den har förkärlek för vissa bilder.
 
Det är förvånadsvärt bra bilder som dyker upp. Gör ni någon kvalificering för att bilderna ska hamna i "listan"?
 
Men det går ju att lägga ett slumpval med räknare, så att samma bilder inte kan bli valda igen, förrän alla visats. Vore inte det bättre?

Dessutom undrar jag (och flera med mig) vilka kriterier ni haft när dessa 700 bilder blivit utvalda.
Kan ni inte åtminstone redovisa det?

hils
Mats
 
Tekniken kan Christer svara på.

Kriterierna finns inte på papper. Vi letar kontiunerligt efter nya bilder och de som vi gillar lägger vi till. En sak som vi tänker på är att sprida bilderna över så många fotografer som möjligt, dvs även om en fotograf har 75 grymma bilder så väljer vi ut ett par. Detta för att rotation på olika fotografer skall bli så stor som möjligt. Det finns ju ca tiotusentals medlemmar att leta bilder bland.
 
mazeson skrev:
Men det går ju att lägga ett slumpval med räknare, så att samma bilder inte kan bli valda igen, förrän alla visats. Vore inte det bättre?

Absolut, men också mer pyssel att implementera än en "order by rand()". Men jag skall luska i hur mysql seedar sin slumpgenerator, den verkar onekligen lite tung mot vissa bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.