Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej!

Är ny inom D-SLR området och tänkte köpa mig antigen en Dynax 7 Digital eller en 10D.
Objektiv till vettiga priser för en hobbyfotograf tycker jag verkar svårt att hitta. Skulle vilja ha ett allroundobjektiv.
Vad tror ni om detta, ni som kan och har erfarenhet av Sigma.

http://www.cyberphoto.se/sigma/18-125.php]Sigma 18-125[/URL]

TACKSAM FÖR SVAR OCH TIPS!

Sigma lyckas ibland.

Sigma 18-125 lär dröja åtminstone till hösten. Jag kan rekommendera Sigma 18-50 och 55-200. Billiga och bra! Obs att dom endast kan användas till digitala kamerahus...

Senast ändrad:
sagan skrev:
Bilder från Sigma 18-50:

http://fphoto.org/Kim10D/Sigma 18-50

Jag tycker iaf inte den ger något vidare resultat.

Nej, det där såg inget vidare ut. Det verkar som det kan variera rätt så mycket mellan olika exemplar. Mitt levererar bättre. Godkänd skärpa vid full bländaröppning över hela bilden, ingen störande vinjettering, måttlig distortion. Lite kromatiska abberationer blir det i hörnen, men det är vanligt vid sådana vidvinklar. Eftersom det kostar så lite (1500:) är det mycket prisvärt, tycker jag.

pareli skrev:
Nej, det där såg inget vidare ut. Det verkar som det kan variera rätt så mycket mellan olika exemplar. Mitt levererar bättre. Godkänd skärpa vid full bländaröppning över hela bilden, ingen störande vinjettering, måttlig distortion. Lite kromatiska abberationer blir det i hörnen, men det är vanligt vid sådana vidvinklar. Eftersom det kostar så lite (1500:) är det mycket prisvärt, tycker jag.

Kims testbilder oroade helt klart. Såg ut som en filt av dis över hela bildytan.
Har du några testbilder man kan jämföra med?

/Johan

sagan skrev:
Bilder från Sigma 18-50:

http://fphoto.org/Kim10D/Sigma 18-50

Jag tycker iaf inte den ger något vidare resultat.

Bilderna säger egentligen inte mycket utan info om bländare m.m. Har du tagit dem? Vilka bländare/slutartider/iso-inställningar är det fråga om.

Det objektiv du förespråkar - Tamronen - spelar i en annan division. Det skulle ju vara närmast skandal om ett objektiv som är tre gånger så dyrt inte vore bättre. Tyvärr går den bara ned till 28 mm, vilket utesluter den för min del.

Den fråga som är intressant för mig är om Sigman är kan fås att ge godtagbara bilder. Eller om någon annan vidvinkelzoom i liknande brännviddsområde är att fördra...

/Janne

Loj skrev:
Bilderna säger egentligen inte mycket utan info om bländare m.m. Har du tagit dem? Vilka bländare/slutartider/iso-inställningar är det fråga om.
Jag har tagit dem, japp.

samtliga: ISO 200, mellan 1/800 och 1/2000.
Bild nr: 1,4 och 5 full öppning (f/3.5), 18mm.

Bild nr 2 och 3: full öppning (f/5.6), 50mm.
Bild nr 6: full öppning (f/5.6), 40mm.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag har tagit dem, japp.

samtliga: ISO 200, mellan 1/800 och 1/2000.
Bild nr: 1,4 och 5 full öppning (f/3.5), 18mm.

Bild nr 2 och 3: full öppning (f/5.6), 50mm.
Bild nr 6: full öppning (f/5.6), 40mm.

Samtliga vid full öppning?
OK, men det förklarar ju en hel del...

Det hade varit intressant att se ett mer omfattande test.

mvh Janne

Rena skrev:
Hej!

Är ny inom D-SLR området och tänkte köpa mig antigen en Dynax 7 Digital eller en 10D.
Objektiv till vettiga priser för en hobbyfotograf tycker jag verkar svårt att hitta. Skulle vilja ha ett allroundobjektiv.
Vad tror ni om detta, ni som kan och har erfarenhet av Sigma.

http://www.cyberphoto.se/sigma/18-125.php]Sigma 18-125[/URL]

TACKSAM FÖR SVAR OCH TIPS!

Sigma 24-135 2,8-4,5. Mycket nöjd me det till min 10 D

Loj skrev:
Samtliga vid full öppning?
OK, men det förklarar ju en hel del...

Det hade varit intressant att se ett mer omfattande test.
Jag skulle inte ens kalla det för en test, bara några exempelbilder.
Jag lånade objektivet snabbt från en expertbutik för att se vad den presterade på full öppning..och den var långt ifrån acceptabel enligt min mening.
De bilderna räckte iaf för min del, objektivet duger inte.

sagan skrev:
Jag skulle inte ens kalla det för en test, bara några exempelbilder.
Jag lånade objektivet snabbt från en expertbutik för att se vad den presterade på full öppning..och den var långt ifrån acceptabel enligt min mening.
De bilderna räckte iaf för min del, objektivet duger inte.

Det förvirrande är att sidans tekniske expert Olle Bjernulf kommer till en annan slutsats. I en tråd härförleden skrev han att objektivet var helt OK - definitivt prisvärt - och Pärs bilder ser ju OK ut...

/Janne

Loj skrev:
Det förvirrande är att sidans tekniske expert Olle Bjernulf kommer till en annan slutsats. I en tråd härförleden skrev han att objektivet var helt OK - definitivt prisvärt -
Vi har väl olika krav helt enkelt...jag tycker inte den är "OK"

"prisvärd"..tja, det är väl så bra man kan räkna med för de pengarna.

Loj skrev:
och Pärs bilder ser ju OK ut...
I den storleken är det inte svårt att få det att se bra ut (undrar vilken bländare som använts oxå)...bilderna ska vara i fullstorlek för att kunna bedömas.

Senast ändrad:
den där "filten" av dis är nog just dis. Bilden är tagen i en sunkig stadsmiljö med mycket avgaser odyl. Det blir ju lite samma effekt när man tar bilder över vatten på sommaren. Detta är nog inget man ska anklaga objektivet för.

//Uffe

Jag tycker man ser tydligt att det är frågan om riktigt dålig skärpa och kromatisk aberration.

Bilagor

• sigma.jpg
    sigma.jpg
    31.3 KB · Visningar: 356
Erik på Cyberphoto stödjer Kim. Han anser att objektivet "knappt" är prisvärt. Det är för mig en ganska tydlig signal - Cyber brukar ju annars snarare vara lite positiva i överkant...

/Janne

Det är förvirrande då det inte alltid finns objektiva tester att tillgå och man vet heller inte vem man ska lyssna på. En del är petiga medan andra inte är det.

Vad gäller Sigmas DC-gluggar skiftar omdömena. Funderar själv på en 10D med Sigma 18-50 + Sigma 55-200.
Finns det andra och bättre alternativ till dessa två objektiv utan att kostnaden drar iväg alltför mycket, vilka skulle de vara ?

Har inte hittat ngt alternativ till 18-50:n men till 55-200:an har jag hittat:

Canon EF 75-300
Canon EF 55-200
Canon EF 100-300

Ömdömena skiftar ganska kraftigt om dem också och det gör inte saken enklare precis :(

Hur skulle ditt, fortfarande ekonomiska, alternativ till Sigma-gluggarna se ut?

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar