Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixar jag detta och hur undviker jag detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag fick min Canon 10D till slut! Efter två månaders väntan...

I helgen fotade jag på en fest. Men det blev inge vidare. Alldeles för rött.

Bilderna är tagna med en extern blixt (Sigma EF-500 DG) och vitbalansen är satt på "Blixt".

Jag har försökt att pilla i ordning det i Photoshop, men jag får inte till det.

1) Hur ska jag fixa dessa bilder?

2) Hur ska jag undvika att få bilderna så här?

Bilderna finns här:
http://www.mediavision.nu/fotosidan/ContactSheet.jpg
http://www.mediavision.nu/fotosidan/1.jpg
http://www.mediavision.nu/fotosidan/2.jpg
http://www.mediavision.nu/fotosidan/3.jpg
http://www.mediavision.nu/fotosidan/4.jpg

Tack på förhand!
Mathias

Bilagor

• contact sheet_tn.jpg
    contact sheet_tn.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,098
Senast ändrad:
Nä, den vitbalansen passade ju inte så bra.
Jag hade nog valt att fota i RAW för att kunna korrigera sånt på enklast vis. Men det är det ju lätt att säga nu.. Det borde dock gå ganska bra att korrigera med levelsverktyget i PS.

Om du har något på bilderna som du vet borde vara vitt (eller grått) så kan du läsa av RGB värdet där och räkna ut hur mycket röd och grön-kanalerna behöver justeras för att får Röd=Grön=Blå där. Fast jag vet inte hur man gör för att multiplicera alla värden i en färgkanal med en viss faktor i PS. Någon som vet?

Senast ändrad:
jag är ingen expert på blixt, men det ser ut som du kört med indirekt blixt?
isf ska du inte köra med vitbalansen på blixt eftersom ytorna som reflekterar blixten ofta inte är helt neutralt vita.
om du inte plåtar under liknande förhållanden hela tiden så du kan ställa in en manuell vitbalans, så kör på auto och plåta raw så du kan göra ev. justeringar efteråt.

när du kör blixten indirekt så suger omgivningarna åt sig rätt mycket ljus. därför bör du köra pluskompensation på din blixt om möjligheten finns. ta med myyycket batterier. ;o)

när du kör med blixt bör du använda kamerans manuella inställningar och underexponera miljöljuset något för att få blixten att bli aningens dominant av de två ljuskällorna.
nu ser det ut som om miljöljuset blivit det dominanta ljuset och då funkar inte alls en vitbalans inställd på blixt.

det går att justera något i ps, men eftersom bilderna är rätt underexponerade blir det svårt att få det riktigt bra, eftersom det är jpg's.
(jag gjorde en snabb test som går att få mycket bättre, men jag snabbtestade som sagt bara)

Bilagor

• vitbalans.jpg
    vitbalans.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,021
när jag plåtar med indirekt blixt under olika förhållanden så ställer jag in vitbalansen på auto och så kör jag pluskompensation på blixten. beroende på omgivningen typ runt + 0,8 eller däromkring.

så har jag gjort på den här bilden.
dvs. vitbalans = auto
blixtkompensation = + 0,8

Bilagor

• nettis_vitbalans.jpg
    nettis_vitbalans.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,023
Jag gör som Christel!
Denna bild tog jag nyss med dessa inställningar:

Vitbalans = Auto
Blixtkompensation = + 0,8

Bilagor

• crw_4049.jpg
    crw_4049.jpg
    23.6 KB · Visningar: 881
Kalas Christel!

Det är helt korrekt. Bilderna är tagna med indirekt blixt.

Vad har du gjort med min bild? Kan ju vara idé att spela in en "Action" som jag kör på alla röda bilder - det är rätt många...

Nu fotograferade jag en väns fest. Jag tog en herrans massa bilder. Hade det varit smartast att köra allt i raw? Jag är lite orolig för minneskortet. Visserligen har jag ett 1GB-kort.

Jag tror jag kom på hur du gjorde...

- Curves
- Välj vitt, dvs kragen till vänster.

Det ger samma resultat som att i Levels dra ner den vita pilen på röd, grön resp blå.

Nackdelen är ju att det blir så mycket brus i bilden då.

Grrrr... alla bilderna är i princip förstörda! :(

Bilagor

• img_0703_zoom.jpg
    img_0703_zoom.jpg
    46.3 KB · Visningar: 711
Får man fråga varför du kört med ISO 1600 ??

Eftersom du även använde blixt.. Detta kan även ha sin betydelse i hur färgerna blev.

Jeppe skrev:
Får man fråga varför du kört med ISO 1600 ??

Eftersom du även använde blixt.. Detta kan även ha sin betydelse i hur färgerna blev.

...för att jag är helt rudis på detta. Jag trodde att det skulle medföra att jag kunde ha kortare slutartider.

Jag lånade ut kameran till min sambo. Hon ändrade till ett mer automatiskt läge, så att bilderna togs i ISO 100.

Behöver jag säga att de bilderna blev mycket bättre...

Jag hoppas nu bara att jag kan rädda bilderna på något sätt... Jag har ju lovat att han ska få dem!

Hade nog gjort som Christel, så som hon fixat den och dragit ner på storlekarna en aning på bilderna så syns bruset mindre.

Hurra för autoläge va? hehe...

När man har fått bilder av det här slaget tycker jag Photoshops variations/variationer är ett utmärkt vertyg. Variations är i princip ett annat gränssnitt för vad man kan åtstadkomma med Color Balance/Färgbalans. Prova det men ta det försöktigt för det är lätt att det svarta blir grönaktigt istället om man drar på för mycket.

Följdfråga till Christels och Patriks bildexempel!

Estethia skrev:
när jag plåtar med indirekt blixt under olika förhållanden så ställer jag in vitbalansen på auto och så kör jag pluskompensation på blixten. beroende på omgivningen typ runt + 0,8 eller däromkring.

så har jag gjort på den här bilden.
dvs. vitbalans = auto
blixtkompensation = + 0,8

Jag försöker få kläm på det här med blixtfotografering. Om de inte hade kompenserat blixten + 0,8 på bildexemplen ovan i tråden vilken effekt hade det fått på bilderna? Ljusare, mörkare eller annat?

mvh Charlott

Re: Följdfråga till Christels och Patriks bildexempel!

chajo skrev:
Jag försöker få kläm på det här med blixtfotografering. Om de inte hade kompenserat blixten + 0,8 på bildexemplen ovan i tråden vilken effekt hade det fått på bilderna? Ljusare, mörkare eller annat?

mvh Charlott

Mörkare!
Ganska stor skillnad faktiskt.

Patrik

Estethia skrev:
jag ska se om jag får tid att sätta mig ner och göra ett action som du kan få. men förmodligen måste du ändå finjustera för varje bild.
bruset tar du bort med Neat Image (sitter du med mac så kör du Grain Surgery).

Jag testade lite med Neat Image, och visst blev det bra. Men jag har svårt att se att jag har valt rätt färg. Jag fixade till en bild, som jag sen upptäckte var alldeles för grön - precis som Edvin skrev ovan.

Mathias,

Du kan alltid göra om dom till svart vita bilder, då kommer du undan färgsticken och bruset gör sig faktiskt rätt bra där också.

Här är en av dina bilder som jag körde genom mitt B&W action set, den har en lätt brunfärg ton också.

4n.jpg

MVH

Johny

hmm.. varför får jag inte med bilden i inlägget?
Jag kör ju med IMG funktionen för att den skall dyka upp.. men nada?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar