Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nå´n som har Sigma 12-24?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Denna glugg (Sigma 12-24) har ju fått blandade omdömen, både bra och mindre bra.

Finns det någon här som faktiskt HAR KÖPT den, och även har några synpunkter på den?

Efter att ha sett massor av bilder tagna med det objektivet från en mängd olika fotografer så avbeställde jag den..bildkvaliten var under all kritik enligt min mening.

Jag köpte köpte en Sigma 14mm f/2.8 EX HSM istället...mycket skarp och bra.

sagan skrev:
Efter att ha sett massor av bilder tagna med det objektivet från en mängd olika fotografer så avbeställde jag den..bildkvaliten var under all kritik enligt min mening.

Jag köpte köpte en Sigma 14mm f/2.8 EX HSM istället...mycket skarp och bra.
Photozone.de, som även du ibland hänvisat till, ger Sigma AF 2.8 14mm EX omdömet "sub-average". Men det är kanske inte samma optik?

Precis som så många andra här så lider jag av bristen på bra och tillräckligt vida vidvinkeloptik (som inte kostar skjortan) för användning på Canons amatörmodeller med liten sensor.

niklasl skrev:
Jo, det har jag sett och det ser ju mycket trevligt ut. Kanske en ny version? Den som Photozone betygsatt har ju inte beteckningen HSM... Synd att inte 12-24 blev bra.

Jag vet inte hur photozone kom fram till det betyget, men efter att jag har plåtat med den så hävdar jag att cyberphotos beskrivning stämmer betydligt bättre.

(Jag tog rätt många testbilder innan jag köpte den)

Ja, det var synd med 12-24:an..

sagan skrev:
http://www.cyberphoto.se/sigma/14.php

http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Den får MTF på 3.1, vilket är riktigt bra för en 14mm..jag har plåtat med den, den är mycket skarp.
Skarp redan vid full öppning faktiskt.
Hade inte kollat på Photodo, faktiskt. Lustigt nog får varianten utan HSM samma värden och då undrar man ju hur man ska tolka Photozones omdöme?
Ja, ja, jag litar på ditt bedömning... Canons 14 är ju inte helt billig...

sagan skrev:
Jag vet inte hur photozone kom fram till det betyget, men efter att jag har plåtat med den så hävdar jag att cyberphotos beskrivning stämmer betydligt bättre.
Nej, det redovisas ju inte.
Har du någon erfarenhet av Sigmas 15-30?

niklasl skrev:
Har du någon erfarenhet av Sigmas 15-30?

Ja, jag har lånat en sån och plåtat med.

Ganska skarp (inte så skarp som 14mm) stor, klumpig och tung (samma vikt som 14mm ungefär men betydligt större).

Tydligen har den en uppmätt brännvidd på 16mm.

sagan skrev:
Ja, jag har lånat en sån och plåtat med.

Ganska skarp (inte så skarp som 14mm) stor, klumpig och tung (samma vikt som 14mm ungefär men betydligt större).

Tydligen har den en uppmätt brännvidd på 16mm.
Stod och höll i en sådan i Tokyo, på väg att köpa... men sansade mig ;-) Jo, den är en best!

Har precis fått hem mitt exemplar men inte hunnit testa den ännu. Håller med om att den är lite klumpig, och det blir dyrt med filter som är 82 mm.

niklasl skrev:
Hade inte kollat på Photodo, faktiskt. Lustigt nog får varianten utan HSM samma värden och då undrar man ju hur man ska tolka Photozones omdöme?
Sigmas EX objektiv med och utan HSM är identiska optiskt.

Photozone.de ska man ta en mycket stor nypa salt. "Performance survey" baseras på "betyg" som användarna sätter utan att det finns någon gemensam standard. "Lens test" är ett sorts medelvärde av diverse tester i fototidningar som testar på helt olika sätt och därför får olika resultat.

objernulf skrev:
Sigmas EX objektiv med och utan HSM är identiska optiskt.

Photozone.de ska man ta en mycket stor nypa salt. "Performance survey" baseras på "betyg" som användarna sätter utan att det finns någon gemensam standard. "Lens test" är ett sorts medelvärde av diverse tester i fototidningar som testar på helt olika sätt och därför får olika resultat.
Läsarbetyg läser jag aldrig på dylika sajter - omdömet kan variera från himmelrike till sågning. Och det är en brist att Photozone inte redovisar ursprungsdata som ligger till grund för deras betyg. Men det är ändå lite lustigt att Sigman klassas ned så på Photozone medan den höjs till skyarna annorstädes, även om man väger in Photozones "testförfarande".

Kanske dags för FS att göra en egen lista? ;-)

Kim, du verkar ha kollat upp Sigma 12-24 en hel del innan du tyckte att den verkade vara ett dåligt köp. Är de möjligtvis så att du har en del länkar kvar till diverse sajter för att läsa? Jag har hittat några ställen men inte så många testbilder. Kanske har du sett fler ställen?

/Johan

Johan Lindroos skrev:
Kim, du verkar ha kollat upp Sigma 12-24 en hel del innan du tyckte att den verkade vara ett dåligt köp. Är de möjligtvis så att du har en del länkar kvar till diverse sajter för att läsa? Jag har hittat några ställen men inte så många testbilder. Kanske har du sett fler ställen?

/Johan

Kolla i tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16000&perpage=15&pagenumber=1

Sen har vi ju Cyberphotos omdömen..och de brukar inte klaga om det inte finns verklig anledning!
http://www.cyberphoto.se/sigma/12-24.php

Hej Kim!
Här är en finne som gjort en rätt seriös test av Sigma 12-24.

http://194.100.88.243/petteri/pont/pdf/Reviews/a_Sigma_12-24_f4.5-5.6/a_Sigma_EX_12-24_f4.5-5.6.pdf

Jag tror inte att den var med bland länkarna som fanns i tråden du rekommenderade(?).

Jag har en fotografsläkting som har ett Nikon 12-24 till en D100. Han säger att den funkar att köra på analoga Nikon och att den inte "skär av" hörnen (eller vad det nu heter). Det känns dock som om den _borde_ vinjettera en del. Så det är klart intressant, sätta en så´n på en D70 och ta finfina vidvinkliga bilder. :)

Någon annan här på forumet som har kvalificerade synpunkter på Nikon 12-24?

Förresten, jag hittade alldeles nyss (alldeles själv) en jämförelse mellan Nikon 12-24 och Sigma 12-24! :)

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/64398/0

/Johan

Av någon anledning har det inte funnits 12-24 zoomar tidigare.
Hade det gått att få ett bra reultat så skulle givetvis någon av dom stora drakarna ha tagit fram den på den gamla goda analog tiden ;)
Nikons 12-24 anpassad för deras digitala utbud verkar dock trevlig.
Kanske dags för Canon att plöja ner lite av sin vinst på att utveckla en 12-24 eller liknade för sitt system ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar