PMD
Aktiv medlem
Inte en chans att jag ska hinna fokusera manuellt på en tornseglare som flyger (och de landar ju aldrig).Det blir nog MF om du skall lyckas med 600mm och tornseglare - om fågeln inte är LÅÅÅNGT borta såklart.
(Jo, det skulle kanske gå om fågeln är på "oändligt" avstånd så att jag kan vrida fokuseringsringen till ena ändläget, men det kräver ett gammalt MF-objektiv där man kan göra så. Fokuseringsringen på AF-objektiv brukar ju inte ha något ändläge.
Mycket lång brännvidd krävs då för att fågeln ska bli mer än en lite fläck på bilden.)
Ju närmare fågeln flyger desto svårare är det att ens följa den med sökaren. Tornseglare byter riktning nästan hela tiden så man måste vara mycket snabb med att följa med. Har man tappat den ur sökaren så är det kört. Bara att leta rätt på nästa och försöka igen.
Att dessutom fokusera manuellt i det läget är inget jag tänker försöka mig på. AF:en i min kamera klarar galant att följa fågeln så länge jag lyckas hålla den inom området med AF-punkter i sökaren. Jag skulle få massor av bilder med tom himmel om jag fokuserade manuellt.
Som sagt (eller snarare skrivet ...) så kan jag inte komma närmare de här fåglarna. De flyger ovanför mig och jag kan inte lyfta mig i håret.Just aspekten att det blir lättare om fågeln är långt borta understryker min tes - att det inte spelar så stor roll om du går upp från 400mm till 600mm. Närheten kommer ändå att vara det som snurrar i din tanke när du väl är där ute.
Det är ju precis därför som längre brännvidd är användbart ibland. När man inte kan komma närmare motivet.50% är 50%. Men den "förbättringen" gör det inte lättare att komma närmare motivet - rent fysiskt. Har du 15 meter till en kråka så är det fortfarande 15m oavsett optik.
Jag vill gärna att man ska kunna urskilja vad det är jag har fotograferat. Tightare utsnitt är oftast bättre (men förstås inte alltid).Har du då inte fått bilden med ditt 400mm så blir inte bilden automatiskt bättre med 600mm - förutom att utsnittet blir ett annat + att skärpan blir annorlunda hanterad av optiken - beroende på bländaren.
Med andra ord så får du en annan bild - inte ngn bättre.
OM inte man tycker att ett tightare utsnitt automatiskt gör bilden så mycket bättre.