Annons

Följ med på gemensam resa till Öland i vår!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag planerar att ordna en gemensam resa för medlemmar på fotosidan till Öland i maj. Troligen senare delen. Syftet med den resan blir att upptäcka och i fotoform gestalta den speciella natur som finns där.

Resan är tänkt att förläggas torsdag - söndag med övernattning på vandrarhem.

Vi hyr upp minibussar för att enkelt kunna transportera oss på ön.

Jag har inga detaljer kring detta än, men vill genom denna tråd se hur stort intresset blir.

Låter det kul? Inget är bindande än!
 
Senast ändrad:
Kul att ni gillar det!

Jag tror att vi kommer att bo på den södra delen av ön. Enligt den info jag fått från de som har lokalkännedom är det den mest intressanta ur fotosynpunkt.
 
Låter väldigt kul.. Har bara gjort öland vintertid och har förstått att man kan ligga hela dagen på en av ängarna i maj månad..
 
Jag är med.
Hör av dig om du vill att jag ska komma med förslag till resmål (bor i närheten och är med i Ölands fotoklubb).
 
Vilket djurliv finns det på öland..(jag tänkte närmast på däggdjur, men även fåglar)..?
 
Kim10D skrev:
Vilket djurliv finns det på öland..(jag tänkte närmast på däggdjur, men även fåglar)..?

På en gård i Äleklinta finns det kameler, men det var väl inte det du ville veta egentligen:)

Älg är inte troligt att få se, det finns så få att ölänningarna inte ens försökt jaga älg på två eller om det är tre år.
Men det finns ett stort hägn vid Ottenby kungsgård med hjort, jag TROR det är både dov- och kronhjort.
Rådjur givetvis, och rödräven är rätt vanlig (öland har inte haft rävskabb i nån större omfattning).

Fågel är inte mitt bord, men jag såg havsörn två gånger på samma dag under "skånemaffians" ölandsexpedition i mars i år.
 
Bryggarn skrev:
Jag är med.
Hör av dig om du vill att jag ska komma med förslag till resmål (bor i närheten och är med i Ölands fotoklubb).

Kul! Jag tackar för erbjudandet. Jag inser att det blir lättare att få hjälp denna resa. Det var inte på många på fotosidan som bodde på Landsort ;)
 
Ah! tack för informationen Magnus:)
räv skulle vara kul att fånga på bild..har inte lyckats med det än, hjort vore kul oxå..hur är det med kaniner och harar?
 
Toppenidé Janne. Jag är med (hoppas jag).
De gånger jag varit på Öland har det mest handlat om norra delen. Kan kanske vara dags att se lite mer av södra delen.
/P-O
 
Ja, tydligen är det så att de flesta åker till norra delen, men enligt folk som bor där är det finare på södra delen.

Jag skriver en liten lista bara för att ha lite överblick. Inget är dock bindande.

Jan Arleklint
Magnus Svensson
Daniel Selin
Jesper Ekvall
David Feldt
Jonas Törnquist
Jonas Forslund
Majja Björk
Kim Wallung
P-O Gråd
 
Senast ändrad:
Kim10D skrev:
Ah! tack för informationen Magnus:)
räv skulle vara kul att fånga på bild..har inte lyckats med det än, hjort vore kul oxå..hur är det med kaniner och harar?


Det finns massor med harar överallt på ön. Rävar finns men det är sällan man ser dom. Hjortarna nere på Ottenby ser man nästan varje gång man åker ned dit men då gäller det verkligen att ha minst en 300 för att fånga dom på bild eftersom dom är lite skygga. Lättaste stället att fota Hjort på är på ett ställe öster om Mörbylånga där dom har en uppfödning men det kanske inte gillas :eek:).
Ciao Annika
 
Tack för info! jag har motsv. 640mm så det går fint :)

Hoppas resan blir en ojämn vecka..då jag är ledig då..så slipper jag ta ut semester :)
 
Jag är med oxå och guidar er runt på ön för att visa lite smultronställen om ni vill.

Ska kolla upp med boendet så fort vi har ett hum om ungefär hur många vi blir. Ju tidigare desto bättre eftersom boendet bokas väldigt tidigt här på ön. Det är ofta fullbokat i maj månad eftersom det är så mycket fåglar och blommor här då och massor med ornitologer och botaniker är här som kryper runt på ängarna.

Ciao tutti Annika
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.