Annons

Handla i Tallinn?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Skall förmodligen åka till Tallinn i månadsskiftet. Är det någon idé (prismässigt) att handla kameraprylar/objektiv där?

/Micha

Är det billigare och du kan hantera reklamationer på ett tillfredställande sätt, så är det idé att handla i Tallin.

Ja, det är just det som är frågan! *Är* det billigare, så mycket billigare att man vågar handla trots eventuella problem med reklamationer!?
Gäller t.ex. garantin på Nikon-prylar i Sverige?

Jag hade inte tänkt köpa några superdyra grejor, max kanske ett Nikkor 24-120 VR. Men då måste det vara mycket billigare än här. Troligtvis blir det bara en pirat-vidvinkelzoom (Sigma 15-30!?).

Kanske kan någon t.o.m. rekomendera någon butik eller område där det finns många butiker?

/Micha

Tack Robert!

Tyvärr var det inga superpriser direkt...
Nikon 50mm/1,8 2000 SEK.
Nikon D100 21500 SEK.

Då är det billigare här! ;-)

/Micha

Hmm.. skulle precis fråga samma sak.. =)
Kollade hemsidan, men det såg inget vidare ut (prismässigt). Får väl fota vackra byggnader och dito människor då.. *ler*

// Linda

Nu var det väl inte fullt så dyrt.
Ex. ett Canon 20D-kit kostade 13 937,50 SEK

Omvandlingstabell:
1 estniska Kroon = 0,56 Svenska Kronor
5 estniska Kroon = 2,79 Svenska Kronor
10 estniska Kroon = 5,58 Svenska Kronor
25 estniska Kroon = 13,94 Svenska Kronor
50 estniska Kroon = 27,88 Svenska Kronor
100 estniska Kroon = 55,75 Svenska Kronor

Eller är det jag som fattat fel.
/Lennart

Var var du nånstans? I vilken butik menar jag.. =) Letar efter nya objektiv, så om du har en suverän vägbeskrivning / adress till butiken som tom ett geografiskt miffo som jag skulle fatta, så skulle jag bli kanonglad! =D

potion skrev:
Tack för länken Gunnar! =)

// Linda - som kommer ta taxi till butiken.. *ler*

Det kan ju bli en kul ringreis. Men en rysk taksi bjuder gärna på en ringreis. ALla taxi verkar köras av ryssar.

Tatari tn 1 anges som studio men också utlämningsställe om man beställer via Internet

Den bör vara vid kanten av gamla stan. Går man rakt upp till Gamla stan från färjeterminalen och håller vänster lite i stället för höger upp till Gamla stan och håller sig vid lyxhotellen ligger den där ungefär Finns stora shoppinghuset där också, kanske är i det om det vill sig.

Pärnu 134 likadant men den var lite mysko för det verkar vara halvvägs till Mustamäe vilket är en bra bit - där marknaden är. Blev lite förvirrad av den adressen. Du får väl säga att du ska ostma en fotoaparaat så får vi se vad du bjuds på.

Tere!

Tackar Sven!
Återkommer med min fyndberättelse (om jag lyckas ta mig från Tallin..) senare..
Ska skriva ut din beskrivning och se om jag hittar... =)

// Linda - dags att gå hem! =)

Nej inga superpriser där direkt;)((!

När jag besökte staden så besökte jag en marknad en bit utanför staden Tallin. Där fans ett par fotobutiker med spännande saker,,, jag frågade efter billig LeicaM och de frågade mig vilken modell jag sökte. Jag svarade M6. De svarade att de skulle fixa en inom en halv timme.
Jag återvände aldrig eftersom priserna knappast blivit billigare än i Sverige,,, Är det några som vet att ta betalt så är det i Tallin;/

Video/foto/ljud etc är dyrt där även om det är lite billigiare.

Jag kikade på en EOS500n + 2x Sigmazoom för ca3500,- norska kronor,, inte direkt billigt.

Men en trevlig stat är det allt! Tycler su om traditionellt fotograferande med negativ B/W film så rekommenderar jag att söka efter simpla rysska filmer till nästan gratispriser. Det är mycket spännande att leka med;)!!

Mvh Niclas,

potion skrev:
Ska skriva ut din beskrivning och se om jag hittar... =)

Gör inte det. Det var vägen till ateljen.

Pärnu road 134 är det alltså där man handlar och det ligger säkert en km från vad jag talade om. Borde vara ungefär mitt mellan hamnen och flygplatsen.

Har jobbat och traskat många många gånger och åkt "tram" genom stor del av Tallinn, men att beskriva exakt skulle ta stor plats här
Priser på tobak och alkohol är lågt men elektronik etc är inte så billigt.

Marknaden var nog Mustamäe, den är rätt skum.;-)

Men det finns visst ett fotomuseum mitt i gamla stan (vid torget vad det nu heter men som alla besöker). Rakveje eller liknande heter det, torget alltså.

Anrika cafe Maiasmokk finns där också, ett måste för en fika.

Senast ändrad:
Linda>> du som e både ung o spänstig ska förstås rusa upp i tornet vid torget o utnyttja utsikten... Jag gjorde det utan att vara särskilt spänstig... eh... eller ung...

Däremot var priserna på elektronik då (2002) desamma som hemma eller dyrare.

Bilagor

• tallinnutsiktmini.jpg
    tallinnutsiktmini.jpg
    39.9 KB · Visningar: 211
JAAA. Det är ju Town Hall Square, precis det torg jag talade om vad gäller fotomuseum. En bild är alltid till hjälp.

Esterna hade visst en kamera redan året efter fransoserna släppte patentet där på 1800-talet. Men öppet ons- och tordag bara kanske

Hade KG sträckt ut sin lekamen och kamera en del till och vinklat till vänster hade vi närapå sett Maiasmokk också

/eller alternativt en vacker rörelseoskärpa när han singlat ned.på torget och samtidigt kört en serietagning med kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar