Annons

Köpa Canon 7D eller 60D?!

Produkter
(logga in för att koppla)

idar

Ny medlem
Jag gå mitt andra år på gymnasiet och pluggar it-media. I cirka tre år har jag haft en Canon 450D, men nu känner jag att jag verkligen behöver byta upp mig. Men frågan är då vilken kamera jag ska välja.

Jag har länge funderat på en 7D men nu även blivit intresserad av en 60D pga den vridbara skärmen. Så nu behöver jag lite hjälp!

Är det stor skummad mellan dessa kameror, och vad i så fall? Är det värt att köpa 60Dn bara för att den är vridbar? Snälla hjälp mig att välja, jag är även öppen för andra förslag. :)

Tack på förhand!
 
Om du tänker fotografera mycket snabb action så ska du välja en 7D.

Om du tänker fotografera mycket makro så ska du välja en 60D.

Om du ska videofilma mycket så ska du antagligen välja en 60D, men 7D är också bra på video.

7D är några tusen dyrare än 60D.

Blev det lättare nu? :)
 
Jag gå mitt andra år på gymnasiet och pluggar it-media. I cirka tre år har jag haft en Canon 450D, men nu känner jag att jag verkligen behöver byta upp mig. Men frågan är då vilken kamera jag ska välja.

Jag har länge funderat på en 7D men nu även blivit intresserad av en 60D pga den vridbara skärmen. Så nu behöver jag lite hjälp!

Är det stor skummad mellan dessa kameror, och vad i så fall? Är det värt att köpa 60Dn bara för att den är vridbar? Snälla hjälp mig att välja, jag är även öppen för andra förslag. :)

Tack på förhand!

Den stora skillnaden är som du sa skärmen + att 7D tar fler bilder/s, har mer avancerad AF och bättre buffertminne (spelar bara roll om du tar raw och låter kameran mata flera sekunder i stöten). 7D är lite tyngre och något mer välbyggd (trots detta är min 7D den enda canonkamera ,har eller har haft 8 st, som gått sönder när jag tappat den så det där handlar nog mest om man har tur eller otur när olyckan väl är framme). Visst finns det fler skillnader men frågan är om du behöver det där extra som en 7D ger. Bilderna blir definitivt inte bättre.
 
Ja, det handlar nog mycket om tur eller otur. Jag har tappat min 60D i golvet och dängt den i väggen utan bestående men. (Inte avsiktligt förstås.)

Trots det så tror jag nog att 7D är lite stryktåligare.
 
Nästan osannolik autofokus och 8 bilder per sekund till 7D:s fördel avgjorde det för mig. Har inte ångrat det en sekund. Mitt stora intresse med 500D och 550D var mer tålmodiga makrobilder och ljussättningseffekter. Nu kommer jag på mig själv med att tycka det mesta är kul. 7D klarar allt från extremsport och tele till flerexponeringsmakro.

Är du inte riktigt säker på vad du kommer tycka om att fota dom närmaste åren, spara dom extra kronorna till en 7D. Om du redan vet att du inte kommer stå där och smattra med ett tele om 2 år utan mest häcka i studion eller på golvet under en julgran, så kör på 60D.

Som nån sagt. Bildkvaliteten på en given bild blir inte bättre med en 7D. Men du har fan så mycket större chans att komma hem med nåt bra efter en tur med 7D:n.
 
Nästan osannolik autofokus och 8 bilder per sekund till 7D:s fördel avgjorde det för mig. Har inte ångrat det en sekund. Mitt stora intresse med 500D och 550D var mer tålmodiga makrobilder och ljussättningseffekter. Nu kommer jag på mig själv med att tycka det mesta är kul. 7D klarar allt från extremsport och tele till flerexponeringsmakro.

Är du inte riktigt säker på vad du kommer tycka om att fota dom närmaste åren, spara dom extra kronorna till en 7D. Om du redan vet att du inte kommer stå där och smattra med ett tele om 2 år utan mest häcka i studion eller på golvet under en julgran, så kör på 60D.

Som nån sagt. Bildkvaliteten på en given bild blir inte bättre med en 7D. Men du har fan så mycket större chans att komma hem med nåt bra efter en tur med 7D:n.

Okej, ne för just nu så är det bla. porträttfoto och natur bilder som jag är mest intresserad av men om nått år så har det ju säkert ändrat sig.

Just nu lägger jag undan pengar varje månad till ny kamera, men jag börjar bli lite otålig, och det kommer att ta några månader längre att spara till en 7D. Men om 7Dn är värd de extra kronorna och några månader så blir det nog den, men eftersom att jag inte är ett proffs så kanske inte jag märker så jätte stor skillan på dem?

Föresten så menade jag ju förstås skillnad istället för "skummad" haha!
 
Vad upplever du som de största begränsningarna med din nuvarande kamera? Det kanske ger en fingervisning om huruvida det är värt att vänta på en 7D för dig.
 
Vad kostar en 7D?

Om man verkligen vill ha en 7D så svider det inte särskilt mycket faktiskt, 1219 kr/mån (x12) på cyberphoto, räntefritt.
Är det absolut det kamerahuset man vill ha så är det inte mycket att tveka på tycker jag.
 
Fast då betalar man 638 kronor "i onödan" jämfört med att köpa kameran kontant. För de pengarna kan man få ett minneskort (eller kanske två).

Var och en väljer förstås själv. Om man sparar istället för att köpa på avbetalning så måste man vänta längre.
 
Javisst, allt beror på hur "hungrig" man är. Men 638:- extra kan väl vara okej för att få sin drömkamera omgående ^^

Man kan ju dessutom räkna ifrån räntan man får under tiden man inte har betalt fulla beloppet, då blir summan något mindre. Man får åtminstone 2% ränta på ett vanligt sparkonto (ICA-banken) det finns både bättre och sämre sparkonton.
 
I så fall ska man även räkna räntan man får medan man sparar ihop till kameran om man ska betala kontant.
 
Absolut, dessutom så är det sannolikt att priset gått ned en del. Men då har man missat X-antal månader med kameran också.

Det är bara att välja.
 
Jag stod i samma sits som dig i vintras, hade länge sparat för att ha råd att köpa mig en ny kamera. Det som även jag ville ha var en kamera med vridbar skärm! Detta för att underlätta vid makrofotografering men även för filmning, och alla andra tänkbara vinklar man kan foto ur med hjälp av en vinklingsbar skärm! Jag hade länge drömt om 7D och var inriktad på "den ska jag ha".... Men så kom 60D ut... Samma sensor som 7D, vinklingsbar skärm, duglig seriebildstagning, robustare än xxxD serien, toppdisplay, dubbla rattar, jag 60D hade egentligen allt det jag ville ha, och behövde. Förutom 8b/s och kanonbra autofokussystem. Men så tänkte jag efter, hur ofta är man egentligen i foto tillfällen då man verkligen behöver dessa 8b/s? Jag kunde inte alls komma på många för min del! Och jag fotar allting egentligen :)
60D har ju trots allt 5.3 b/s och 9 korslagda fokuspunkter! Detta är redan mycket bättre än xxxD modellerna, och ett stort lyft.

Det jag kom fram till var att jag skulle ha större nytta och glädje över den vinklingsbara skärmen som 60D har, istället för den snabba seriebilds tagningen och bättre autofokussystemet i 7D.
Så jag köpte mig en 60D och la de 4k jag sparade på en bättre optik än kitzoomen. Och jag kan såhär i efterhand inte komma på något tillfälle då jag tänkt, "attans att jag inte köpte 7D istället", utan snarare "åhh vad bekvämt med att kunna vinkla skärmen, nu behöver jag inte få nackspärr eller smutsiga kläder för att fota denna bilden".....

Jag är en mycket nöjd ägare av 60D, och tror att just 60Dn kommer passa dig och ditt fotograferande bättre än en 7D :)

Mvh Jonatan
 
Tack så jätte mycket för era svar! Det blev mycket lättare att välja :). Nu lutar det faktiskt mer åt en 60D istället för en 7D.

Tack!
 
Jag skulle också ha valt 60d, den har vridbar skärm, bättre skärm, bättre filmfunktion, inbyggd hdr funktion, minst lika bra bildkvalité, tillräckligt snabb autofokus, finns egentligen inget som talar för 7d som motiverar prisskillnaden, visst lite bättre byggd och 100% sökare är inte helt fel, men i slutändan så tror jag att 60d:n är roligare, den är ju nyare och har snabbknappar till det mesta också, nu är inte jag 100% säker om 7d har nå mer finesser än 60d, men jag tror inte det. Lägg dom där 3-4 tusen kronorna på ett jättebra objektiv istället! Det är ju trots allt en kamera med samma sensor som 7d.
 
Jag skulle också ha valt 60d, den har vridbar skärm, bättre skärm, bättre filmfunktion, inbyggd hdr funktion, minst lika bra bildkvalité, tillräckligt snabb autofokus, finns egentligen inget som talar för 7d som motiverar prisskillnaden, visst lite bättre byggd och 100% sökare är inte helt fel, men i slutändan så tror jag att 60d:n är roligare, den är ju nyare och har snabbknappar till det mesta också, nu är inte jag 100% säker om 7d har nå mer finesser än 60d, men jag tror inte det. Lägg dom där 3-4 tusen kronorna på ett jättebra objektiv istället! Det är ju trots allt en kamera med samma sensor som 7d.

Edit: Va f*n, jag läste inte ens igenom inlägg #13, känns som man har bara skrivit av =)
 
Jag skulle också ha valt 60d, den har vridbar skärm, bättre skärm, bättre filmfunktion, inbyggd hdr funktion, minst lika bra bildkvalité, tillräckligt snabb autofokus, finns egentligen inget som talar för 7d som motiverar prisskillnaden, visst lite bättre byggd och 100% sökare är inte helt fel, men i slutändan så tror jag att 60d:n är roligare, den är ju nyare och har snabbknappar till det mesta också, nu är inte jag 100% säker om 7d har nå mer finesser än 60d, men jag tror inte det. Lägg dom där 3-4 tusen kronorna på ett jättebra objektiv istället! Det är ju trots allt en kamera med samma sensor som 7d.

Alla som provat 7D och 60D bredvid varann i praktiska förhållanden vet att 7D presterar extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla. HDR i kameran och vridbar skärm? Kom igen. Köp en kompakt om du vill sikta-klicka.

Huruvida den är värd dom extra pengarna är en annan fråga.
 
Alla som provat 7D och 60D bredvid varann i praktiska förhållanden vet att 7D presterar extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla.
"extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla." Intressant påstående, så du menar att bilderna blir extremt mycket bättre tagna med en 7D jämfört med en 60D, på vilket sätt då?

Närmare saningen är nog snarast "marginellt bättre" istället för "extremt mycket bättre".
 
"extremt mycket bättre på alla områden" Intressant påstående, så du menar att bilderna blir extremt mycket bättre tagna med en 7D jämfört med en 60D, på vilket sätt då?

Närmare saningen är nog snarast "marginellt bättre" istället för "extremt mycket bättre".

Jag menar att när nu varit ute på en tredagars allroundtrip med en 7D och en 60D, så kommer du hem med många fler användbara bilder från 7D:n än från 60:n. Men återigen. Bara min åsikt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.