Advertisement
ANNONS
Annons

Sigma 85/1,4 eller invänta uppdaterad Nikon AF-S 85/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Inte helt oväntat, efter deras tidigare 50/1.4, kommer nu Sigma med ett 85/1.4.

Frågan är om prestandajämförelsen som gällde 50 mm objektiven också bär giltighet för 85:eek:rna?

Specifikationerna är i princip identiska för tex närgräns (85 cm) och avbildningsskala (1:8,6 vs 1:8,8) men Sigman är större och har fler linselement.

http://www.dpreview.com/news/1002/10022015sigma85mm.asp

Intressant detalj:

Motljusskyddet har en medföljande förlängningsadapter för att det ska fungera korrekt även vid användning på "småsensor"-kameror.

Har jag inte sett förut att någon tillverkare brytt sej om.

Intressant att dom verkar hålla nästan samma diameter på alla deras 1.4or. Skiljer ju inte speciellt mycket mellan den där och min 30mm.
Meen ska bli lite intressant om dom lyckas spöa samyangs 85a på full öppning.

Intressant att dom verkar hålla nästan samma diameter på alla deras 1.4or. Skiljer ju inte speciellt mycket mellan den där och min 30mm.
Meen ska bli lite intressant om dom lyckas spöa samyangs 85a på full öppning.

Photozone har inga testdata på Nikon FX mellan Samyangen och Nikon 85/1.4 men på Canon FF fick Samyangen inte så bra testresultat jämfört med Canons 85/1.8:

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/483-samyang_85_14_5d?start=2

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/419-canon_85_18_5d?start=1

Jag förväntar mig att Sigmas 85:a har lite bättre optiska prestanda än Nikons nuvarande 85/1.4. Förhoppningsvis kommer Nikon längre fram i år med sin AF-S 85/1.4 med förbättrad optik (tex upplösning, kontrast och vinjettering på f1.4-2.8).

När Nikons uppdaterade 85/1.4 väl kommer hoppas jag verkligen att autofokusen är snabbare än den är på 50/1.4G.

Mätningarna ja men de gör ju även praktiska tester som de tar hänsyn till i sina tester.
Jag menar att man bör titta på bilderna istället för på graferna. Samyangen ger en helt annan karaktär än Canon 85/1,8, och jag skulle inte för mitt liv kalla den senare för "bättre" även om dess upplösning kanske är högre.

Jag förväntar mig att Sigmas 85:a har lite bättre optiska prestanda än Nikons nuvarande 85/1.4. Förhoppningsvis kommer Nikon längre fram i år med sin AF-S 85/1.4 med förbättrad optik (tex upplösning, kontrast och vinjettering på f1.4-2.8).

??? Det är till att ha krav:) Jag har då verkligen inget problem med prestandan på min 85/1,4. Vad exakt upplever du som otillräckligt?

Vinjettering på största bländarna, ok. Men upplösning/kontrasten är i mitt tycke mycket bra.

/K

Photozone har inga testdata på Nikon FX mellan Samyangen och Nikon 85/1.4 men på Canon FF fick Samyangen inte så bra testresultat jämfört med Canons 85/1.8:

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/483-samyang_85_14_5d?start=2

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/419-canon_85_18_5d?start=1

När Nikons uppdaterade 85/1.4 väl kommer hoppas jag verkligen att autofokusen är snabbare än den är på 50/1.4G.

Det jag läst om samyangs 85a är att den spöar skiten ur typ allt på full öppning, men börjar man blända ner så hänger den inte med alls längre. Men sen är den ju billig också, så den lär ju iaf vara betydligt prisvärdare än nån annan 85a.

Intressant detalj:

Motljusskyddet har en medföljande förlängningsadapter för att det ska fungera korrekt även vid användning på "småsensor"-kameror.

Har jag inte sett förut att någon tillverkare brytt sej om.

Nej, med har ju gått bra att tejpa på cykelslang... :) Detta är ju klart proffsigare onekligen... Synd att de inte gjorde en 100 f/1.8 istället...

Jag menar att man bör titta på bilderna istället för på graferna. Samyangen ger en helt annan karaktär än Canon 85/1,8, och jag skulle inte för mitt liv kalla den senare för "bättre" även om dess upplösning kanske är högre.

om vi fortfarande skall hålla oss till några kriterier framtagna för att spegla ett objektivs prestanda så är det uppmätning vad det gäller upplösning/kontrast samt parametrar som flarebenägenhet osv.

Att du tycker någonting sedan - att ett objektiv har en annan karaktär osv ger ingen vägledning för någon annan.
Då talar vi om din eller "någon annans " upplevelse, och upplevelser det finns det gott om, i det närmaste religösa sådana vad det gäller objektiv.

Har du använt båda och tagit samma motiv med dessa?
Vad jag kan se av photozones uppmätningar så är canonobjektivet det klart bättre om vi nu återigen diskuterar saker som vi kan mäta.
Jag ger inte mycket för "egna upplevelser", i så fall bör du tala om att en egenskap är att objektivet har en bra mittupplösning men faller betänkligt ut mot kanter och hörn vilket ger en visst resultat jämfört med det andra objektivet, ett resultat som du värdesätter.

om vi fortfarande skall hålla oss till några kriterier framtagna för att spegla ett objektivs prestanda så är det uppmätning vad det gäller upplösning/kontrast samt parametrar som flarebenägenhet osv.
I så fall duger det inte att testa MTF vid en eller två frekvenser. Det säger väldigt lite om skärpeintrycket hos objektivet.

Att du tycker någonting sedan - att ett objektiv har en annan karaktär osv ger ingen vägledning för någon annan.
Då talar vi om din eller "någon annans " upplevelse, och upplevelser det finns det gott om, i det närmaste religösa sådana vad det gäller objektiv.
Det är just därför jag tycker att man ska titta på bilderna och själv bilda sig en uppfattning.

Har du använt båda och tagit samma motiv med dessa?
Nej, men andra har gjort det. Dessvärre hittar jag inte testet.

Vad jag kan se av photozones uppmätningar så är canonobjektivet det klart bättre om vi nu återigen diskuterar saker som vi kan mäta.
Du menar om vi nu ska diskutera EN sak som går att mäta, nämligen maximal upplösning per bildhöjd.

Jag ger inte mycket för "egna upplevelser", i så fall bör du tala om att en egenskap är att objektivet har en bra mittupplösning men faller betänkligt ut mot kanter och hörn vilket ger en visst resultat jämfört med det andra objektivet, ett resultat som du värdesätter.
Det jag värdesätter mest är hur objektivet tecknar oskärpa, samt den höga kontrasten vid full bländaröppning. Upplösningen bryr jag mig inte ett skvatt om; särskilt inte i hörnen vid f/1,4.

??? Det är till att ha krav:) Jag har då verkligen inget problem med prestandan på min 85/1,4. Vad exakt upplever du som otillräckligt?

Vinjettering på största bländarna, ok. Men upplösning/kontrasten är i mitt tycke mycket bra.

/K

Det är förstås en fråga om utveckling från bra till bättre precis som vid alla uppdateringar av objektiv (och kameror).

Det viktigaste i mitt tycke är att förbättra egenskaperna på full glugg när Nikon släpper uppdateringar av sina fasta ljusstarka objektiv. Förbättringar av AF och i förekommande fall VR är också välkomna.

Jag kan inte annat än att instämma. 50 1,4G är ingen höjdare på den punkten, särskilt i svagt ljus. Min 50 kan leta fram och tillbaka i oändlighet medans min 24-70 sätter det på första försöket!

Varför inte en begagnad Nikkor 85:a om det är prislappen som avskräcker?

En kalasoptik rakt igenom minus vignettering på FX fullt öppen. Vad en ny skall tillföra har jag lite svårt att se. Speciellt om vi väger in ekonomin. Har du slantarna så är givetvis en ny med alla gizmos roligare men den gamle är helt kalas......

Det enda jag verkligen saknar är VR men om jag har förstått det hela rätt så lär även den nya sakna det. AF-S då? Finns ingen reell anledning på en sådan glugg. (Undantaget för de som fotograferar snabba förlopp, typ sport). Varför då? Jo för att det är omöjligt i alla fall att ställa skärpan manuellt med en 85 f1,4 fullt öppen. Är tom nästan omöjligt på bl 4. AF-S är ju inte heller någon garanti för att det blir snabbt. AF-S50 f1,4 och Canon EF85 f1,2 är två bevis på det. AF-D85mm f1,4 är inte någon raket men full tillräcklig för användningsområdet den är konstruerad för.

Min egen 85:a är faktiskt min andra. Köpte en ny för några år sedan när D100 införskaffades. D100:an hade lite svårigheter med att fokusera korrekt med 85:an fullt öppen så jag sålde av gluggen. Idag hade jag kollat efter en eventuell felfokusering men då kände jag inte till begreppet. Efter att jag bytt upp mig till D2X så saknade jag gluggen igen och köpte en begagnad från Tyskland via Ebay för 6000 om jag minns rätt. I kalasskick och hur nöjd som helst......

Tja, jag säger det samma. Bortsett från en del vinjettering vid full glugg (på FX) så lämnar gamla 85/1.4 inte mycket att önska. Visst, en del kanske vill ha snabbare AF, somliga vill ha en massa ED-glas, andra VR. Men till begagnat pris (6-8kkr) så är det mycket glugg för pengarna. Lyckas du bara sätta skärpeplanet rätt så blir man sällan missnöjd, den levererar något visst när det gäller färger och oskärpeteckning.

...Visst, en del kanske vill ha snabbare AF....

För min del räcker det om jag får ett enda 85/1,8 eller 1.4 objektiv som ger mig AF överhuvudtaget (hellre 1.8 pga priset). Ett sånt för Nikon existerar inte idag.

Jag hör väl till de få som envisas med att inte uppgradera kameran utan vill skaffa mig en heltäckande objektivarsenal först. Det är trots allt en dyr hobby och jag vill inte spendera uppemot tusen euro eller mer för en ny kamera med (för mig) marginellt bättre prestanda än den jag har. Nya objektiv ger mig mycket mer än en ny kamera. Men... när efterföljaren till D90 eller D300s kommer kanske jag slår till. Vid det laget borde jag börja ha de objektiv jag behöver för det närmaste årtiondet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar