Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf stoppad av polisen på tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Betyder att man måste vara minst två fotografer om man ska fota i tunnelbanan. Den ene täcker den andre + att det finns ett vittne.
 
Efter att ha lyssnat på polistupparna så undrar jag om det inte hade varit bäst att följa med till polisstationen för att få bevis på att man inte är påverkad av något annat än kaffe.

Vi kan ju också konstatera att jag som vilken civilist som helst får stanna och titta på när "poliserna" trakaserar en medborgare. Medborgaren kan behöva ett vittne eftersom poliserna alltid håller varandra om ryggen. Kåranda kallas det.
 
Tyvärr är det alltid klantskallar som förstör för en hel yrkeskår. Det finns många exempel då polisen gjort ingipanden mot människor och där folk filmat eller fotat samtidigt. Är poliserna kunniga och erfarna så vet de att de inte får hindra det så länge det inte stör deras jobb. Polisernas uppträdande i det här fallet är så pass klantigt att man t.om kan misstänka att det är dom som är drogpåverkade. Hur kan man bli så förbannad och känna sig så provocerad annars. Jag blev påhoppad av en drogpåverkad person i Skogås en gång för många år sedan, när jag fotade det fina taket i centrumgallerian där. Han uppträdde ungfär lika otrevligt som poliserna, men stoppades av kompisar som lugnade ner honom. Hade jag stött på dom här poliserna i tunnelbanan hade jag aldrig trott på dom utan försökt kalla på hjälp eller flytt. Då kanske man blivit skjuten....?
 
Killens kommentar var ju rätt skön: "Jag visste ju att jag inte kunde vinna detta med muskelstyrka, däremot är jag ganska duktig på datorer" (han återskapade bilder och film som poliserna tvingade honom att "radera").

Bra tänkt! Don't get mad, get even...
 
Varför ska man bli förvånad? Det är ju så här folk vill ha samhället, hårdare tag ska de va. Om tex. skolan godtyckligt ska få utföra kroppsundersökningar och ta privat egendom så varför inte polisen?

Det är ju också rätt många som tycker att kroppsbestrafning för dom som inte vill lyda eller uppför sig på rätt sätt är helt i sin ordning.

Det är liberalismen som öppnar för gamla värdekonservativa ideer om att man ska kröka sig för överheten i vilken form den än må komma.

Dom tyckte väl att han såg lite "ludermässig" ut och bestämde sig för att återupprätta en enligt dom förlorad respekt för överheten.

Polisen sa att det var brottsligt att fota, gärningsmannen sa att det inte var det. Då blir ju den logiska slutsatsen att hen inte respekterar den statligt förornade överheten och därför behöver hangripligen utbildas i denna.

Som ett barn som tvingas erkännan att det gort nått fel fast det är oskyldigt. Lydandet av överheten går före de faktiska omständigheterna.
 
De har kåranda polisen och egentligen de poliser som läser tidnigen och ser youtubeklippet borde själva polisanmäla sin kollega. Eller bättre. Dessa s.k. poliser borde anmäla sig själva.

Jag uppmanar alla fotografer i detta forum att värna om våra rättigheter. Dvs gå ut till tunnelbanan där detta inträffade och fotogaferade dessa poliser in action. Det är vår rättighet och låt dom stå i rampljuset. Lek PAPARAZZI!

Tyvärr bor jag själv inte i närheten.

/Stefan
 
Hade jag varit där när det hänt hade jag filmat det hela och fotat samtidigt.. Vilka jävla idioter det finns..
 
Varför ska man bli förvånad? Det är ju så här folk vill ha samhället, hårdare tag ska de va. Om tex. skolan godtyckligt ska få utföra kroppsundersökningar och ta privat egendom så varför inte polisen?

Det är ju också rätt många som tycker att kroppsbestrafning för dom som inte vill lyda eller uppför sig på rätt sätt är helt i sin ordning.

Det är liberalismen som öppnar för gamla värdekonservativa ideer om att man ska kröka sig för överheten i vilken form den än må komma.

Dom tyckte väl att han såg lite "ludermässig" ut och bestämde sig för att återupprätta en enligt dom förlorad respekt för överheten.

Polisen sa att det var brottsligt att fota, gärningsmannen sa att det inte var det. Då blir ju den logiska slutsatsen att hen inte respekterar den statligt förornade överheten och därför behöver hangripligen utbildas i denna.

Som ett barn som tvingas erkännan att det gort nått fel fast det är oskyldigt. Lydandet av överheten går före de faktiska omständigheterna.

Så är det! Så fort socialdemokraterna kommer till makten igen så upphör alla övergrepp från polisen. Dessutom slutar politikerna automatiskt att ta ut dubbla arvoden mm.
 
Om man får tro SL-representantens uttalande så behövs inte tillstånd att fotografera i tunnelbanan. Jag har för mig det har diskuterats förut i detta forum, att man behöver tillstånd i tunnelbanan och flera vittnat om att de avfösts från tunnelbanan. Världen blir allt konstigare. Undrar föresten om en PUL-anmälan kommer att hålla?
 
-Det finns många sätt, det är vi som har resurserna

Polisanmäld för brott mot PUL? Det är väl rätt ovanligt? Hur många pul-dommar finns det?

Sture bergwall tvittrar ju och nämner ofta namn på läkare och poliser, han borde ju bli anmäld hela tiden om det var olagligt.

"När Nyheter24 når den ene polismannen, Martin Bergström, som var med under ingripandet vill han inte prata om händelsen.

- Har du pratat med min rotelchef? säger han kort.

Nu var det ju du som var med vid ingripandet så vi skulle behöva prata med dig i första hand.

Här väljer polismannen att lägga på luren."

Det är ju lite löjligt att folk alltid ska skylla på sina chefer, jag tror säker polisen skulle få en stor fan klubb som stödde honom om han bara rakryggat sa att han var stolt över att ha läxat upp en liten fjollig data-nörd.

Det var ju rätt många här på FS som tyckte att man skulle ha rätt att inte bli fotograferad om man könde sig kränkt.





Idag skulle nog många tycka att den här film-figuren skulle vara ett martyroffer i kampen mot den flumiga PK-ismen, En man som handgripligt visar hur saker ska vara och inte bryr sin om flum som att kriminella har rättigheter, nej bunta i hop dom ordentligt så löser sig allt.

http://www.youtube.com/watch?v=3EUhmAVn-po
 
De har kåranda polisen och egentligen de poliser som läser tidnigen och ser youtubeklippet borde själva polisanmäla sin kollega. Eller bättre. Dessa s.k. poliser borde anmäla sig själva.

Jag uppmanar alla fotografer i detta forum att värna om våra rättigheter. Dvs gå ut till tunnelbanan där detta inträffade och fotogaferade dessa poliser in action. Det är vår rättighet och låt dom stå i rampljuset. Lek PAPARAZZI!

Tyvärr bor jag själv inte i närheten.

/Stefan

Det handlar väl inte bara om fotografer? Mig veterligen så finns det tillfällen där polis och ordningsvakter orsakat att personer dött på grund av en dels behov av att hävda sig istället för att hantera situationen.
Sen skall man inte glömma att de här poliserna och ordningsvakterna riskerar att utsättas för grovt våld dagligen men det ursäktar inte total inkompetens.

Nåväl, till ämnet... Om man skall jobba som polis i tunnelbanan (varför skall förresten polisen kolla biljetter? Det låter för mig som totalt slöseri med resurser men men) så kanske de poliserna skall informeras om reglerna där.

Om man sen skall se det hela lite komiskt så är uppenbarligen de här två poliserna rätt påverkade av de amerikanska tvserierna och ville gå "under cover" Dock tror jag inte att man i originalversionerna tänkt sig biljettkontrollanter *flinar lite*
Kan ju nästan bli kul internationellt, svenska poliser "under cover" i sthlms tunnelbana för att fånga biljettfuskare. Jag har dock lite problem med att le stort eftersom det som ser ut som ett skämt uppenbarligen är verkligheten och då undrar jag verkligen vad tusan polisen i sthlm sysslar med.

/Kent
 
Det är sånt här jag vill kalla maktmissbruk.

Tycker det är tragiskt att den typen av poliser klarar sig igenom en polisutbildning och sedan ska förmodas vara dom som skall beskydda och tillvarata våra intressen så länge vi ligger inom lagens råmärken.

Vore det någon ordning på vår polisiära myndighet så borde denna typ av polis få stå till svars för sina handlingar på ett eller annat sätt.

Sedan så vore det ju intressant om alla med kamera fortsättningsvis tar bilder så fort dom ser något som liknar en polis i arbete i tunnelbanan. Naturligtvis utan att störa i hans/hennes/deras arbete.
 
Man kunde önska att man skulle bli förvånad, men efter att ha fightats med svenska myndigheter vet jag hur genom korrumperat hela myndighets Sverige är! Skrattar alltid när de årliga rapporterna kommer som säger att Sverige inte är så himla korrumperat, antingen är rapporterna genom korrupta eller så är alla andra länder 110% korrumperade!

I den civiliserade världen så är Sverige förmodligen det land som oftast bryter mot mänskliga rättigheter mot sin egen befolkning, jag har pratat med flera tjänstemän som säger rakt ut att i Sverige så skiter vi fullständigt i de mänskliga rättigheterna vi gör vad vi vill!

Sverige är det enda civiliserade landet i världen som begår brottet att döma personer för samma "brott" 2 gånger, det enda landet i världen som dömer folk utan rättegång etc, Sverige är en riktig bananrepublik när det kommer till mänskliga rättigheter, så att poliser beter sig som svin är inget konstigt. Det är en del av den Svenska kulturen.
 
...

Blir så vansinnigt förbannad så jag saknar ord... Hoppas verkligen att det här leder till någonting!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.