Annons

Hjälp med värdering av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

screamin-daemon

Aktiv medlem
Jag håller på att sälja min A700. Dock är det svårt med pris, då man nästan aldrig ser nån annons med a700.

Vad ska en sådan kosta? Under 5000 exponeringar, kvitto och alla tillbehör. Nyskick.

Finns ju att köpa ny från England med alla tillbehör och frakt för ~7800kr!
Så lite under det är nog rätt pris!

Min 7000 och inte en kr under det.. Då är det ändå massa massa kamera per krona köparen får....

Sedan kan man inte hela tiden jämföra med utförsäljpriser som sker globalt.... Så snart dom sålts slut så stiger begpriserna ju igen... För då jämförs föregångaren med efterkommande kamera.. Som rätt sällan brukar bli billigare direkt...

Ok, hade själv räknat med 6500-7000. Hade lagt ut en annons här på Fotosidan, men då får man ju bara skambud..... Ska testa blocket eller Tradera istället.

Elektronik sjunker som gråsten ...

Jag håller på att sälja min A700. Dock är det svårt med pris, då man nästan aldrig ser nån annons med a700.

Vad ska en sådan kosta? Under 5000 exponeringar, kvitto och alla tillbehör. Nyskick.

Du vet ju vad du betalade för kameran och om du nu skulle råka ut för ett försäkringsärende så ersätter försäkringsbolagen dig med -15% i direktavskrivning och därefter -1% per månad räknat på nypris (ung).

Jag har tillämpat detta både vid köp och försäljning och det har fungerat. Naturligtvis måste du ha en viss kontakt med verkligheten, Ca/Ni har ett högre begpris jämfört med exv Samsung.

Använd med en nypa salt / Jan-Olof

Begagnat är val alltid svårast att sälja när det är rätt nytt men inte det senaste.

Detta ser man på det mesta. Första åren sjunker det mycket. Kolla en bil. sjunker massor första året sedan stabiliserar det sig.

Jag skulle inte ge över 7000 för en beg A700, trotts att de är få ute och attd en skulle passa. Tråkigt men sant. Det man (jag i detta fallet) som köpare väljer mellan är den nya A550 (bättre på vissa ställen och sämre på andra...) eller en outlettad A700 från utlandet. Begagnat är ju altid begagnat. Har man därimot en A700 vill man nog gärna tycka att den är värd mer....

Man kan ju alltid hoppas på tradera, där vet ingen vad det blir för pris. Ibland köper folk begagnade saker för mer än nya vid tillfället (auktions hysteri) och ibland går saker nästan gratis...

Det gick en på tradera igår. 8700 kr vilket är mer än 7000 men då fanns det både batterigrepp och ett 17-50 Tam 2.8 med. Och bara 2000 bilder tagna och två batterier

http://www.tradera.com/Sony-DSLR-A7...50-2-8-XR-Di-II-LD-Aspherica-auktion_98351012

Och som man sett sjunker inte objektiv lika mycket.

Dela upp detta
Bateri grepp 3700 nytt 50% = 1850 beg
17-50 4400 nytt 65% =2800 begagnat
kvar 4000 ???

Med andra ord gjorde köparen en bra affär om bara kameran är värd 7000 vilket jag tror är för mycket.

Får man fråga vad bjuder folk på fotosidan för en A700 då....

Den köparen gjorde ett mycket bra köp!

Det är ju alltid dumt att sälja allt i ett paket.

Hade en annons ute på batterigreppet VG-70am och fick flera bud på 7-800 kr! Fick dock några mer seriösa bud, däribland 2 bud på 2200. Undrar hur f-n de tänker när de bjuder 800?!? Tror de också på tomten eller?

Konstigt att nån sålde dessa saker tillsammans... Han hade ju fått ca 2000 för batterigreppet.. 3000 för objektivet.. Och rätt enkelt 6500 vid snabb affär för kameran...Och säkert 7000 om han inte haft allt för brådis...

Ojoj vikket kap den köparen gjort...

Den köparen gjorde ett mycket bra köp!

Det är ju alltid dumt att sälja allt i ett paket.

Hade en annons ute på batterigreppet VG-70am och fick flera bud på 7-800 kr! Fick dock några mer seriösa bud, däribland 2 bud på 2200. Undrar hur f-n de tänker när de bjuder 800?!? Tror de också på tomten eller?

Det är mânga knäppskallar här pâ FS som antingen inte har nâgon verklighetsanknytning längre eller bara vill göra sig roliga.

Beror ju på hur bråttom man har och få kameran såld det värsta som kan hända är ju att man hamnar i "hur tänker de på blocket?" tråden. :)

Personligen skulle jag nog sälja lite billigare än 7000kr. Men så gav jag ju inte mer än runt 8000 för min.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto