Annons

Tungt stativ och/eller spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag har testat några stativkombinationer och tänkte dela med mig av resultatet. Jag använder alltid spegeluppfällning om det går samt släpar på tungt stativ vilken ni kanske förstår.

Bilderna är tagna med Nikon F3 och Sigma 500/7.2 med balanserat stativfäste. Slutartid 1/4 s. Trådutlösare. Utsnitten motsvarar ca 1x1 mm på diat. Motivet är en tidningssida på 7 m avstånd.

1: Velbon maxi 343, 1 kg.
2: Manfrotto 055 + stor/tung kulled, 3kg.
3: "Lantmätarstativ", 6 kg
a (övre raden): utan spegeluppfällning.
b (nedre raden): med spegeluppfällning.
 

Bilagor

  • stativ.gif
    stativ.gif
    43.4 KB · Visningar: 3,884
fashinerande. har aldrig trott att det spelat så stor roll med spegeluppfällning, och aldrig tagit mig tid till att sätta mig in i hur det funkar heller.

min kamera klarar det har jag för mig, måste bara kolla manualen hur jag gör :)

Stor skillnad på stativen också.

Vad är det man behöver veta om spegeluppfällning, och är det så här viktigt som det verkar?
 
Effekten av spegeluppfällning beror på flera faktorer som kamera, brännvidd, stativ, slutartid mm. En landskapsbild med 24 mm på 1/15 s klarar sig säkert galant utan medan långa telen med sämre eller inget stativfäste och lätt stativ alltid behöver det.
 
Tack Olle! Fantastiskt pedagogiskt, lättåskådligt och välutformat test! Har du någon lite modernare kamera som många här på fotosidan använder (801s skulle vara mumma för min del) som du kan jämföra med? Där har man ju tagit bort spegeluppfällningen just för att man inte tycker att det behövs. Det kommer en EL2 med spegeluppfällning med posten på måndag, så det var perfekt timing!

/Pontus
 
Mycket bra gjort! Att spegeln skakar så mycket trodde jag inte, men det har du klart visat här att så är fallet.
 
Snyggt test, Olle!
En fundering: Skillnaden mellan bilderna 1b, 2b och 3b, kan man tolka det som att slutarmekanismen i sig bidrar till kameraskakningar?

Jag kan inte tolka det på annat sätt, förutsatt att stativen står på stadig mark och att det inte blåser.
 
Senast ändrad:
Intressant och begrundansvärt.

Stort tack för denna påminnelse att alltid släpa med den trebente odågan:)
 
Tack för länken Omar! Det viktigaste jag lärde mig var att även en väldämpad kamera som EOS 1v lider av stora problem med spegelvibrationer. Alltså borde detsamma gälla i minst lika hög grad för mina 801s. Glädjande också att spegeluppfällning verkar fungera bättre än bildstabilisator! Mina 870kr för en MLU-kamera är ett billigare alternativ än att byta till Canon och köpa en EOS 1v + IS 500/4! ;-) Det kommer att bli många rullar på 1120mm i sommar!

/Pontus
 
Pongu skrev:
.... en väldämpad kamera som EOS 1v lider av stora problem med spegelvibrationer. Alltså borde detsamma gälla i minst lika hög grad för mina 801s.
/Pontus

Om jag inte minns fel har en del äldre Nikon-hus spegeluppfällning i samband med att självutlösaren används. Om det gäller bländaren samtidigt för dessa hus vet jag inte men på F3an går den in också.

Olle: ett strålande inlägg !

/Staffan
 
Staffan skrev:
Om jag inte minns fel har en del äldre Nikon-hus spegeluppfällning i samband med att självutlösaren används. Om det gäller bländaren samtidigt för dessa hus vet jag inte men på F3an går den in också.

Japp, stämmer. Jag har en FM och har haft en FM2:a som båda har spegel-prefire när man använder självutlösaren. Bländaren fungerar som vanligt tror jag. Problemen är två: 1) Självutlösaren surrar så förskräckligt att jag misstänker att man inte vinner så mycket. 2) Man kan inte bestämma exakt när bilden ska tas. Mina alternativ var därför en kamera i F-serien, F3 eller F4, eller en EOS RT med adapter, tills jag hittade EL2, den sista Nikkormaten som har bländarstyrd automatik, tar AI-objektiv och har spegeluppfällning. Får den på måndag, men det blir nog ändå en F4:a förr eller senare...

/Pontus
 
Fantastisk bra test, Olle. Mycket bra jobbat!
Jag har haft en F3 en gång i tiden och kommer ihåg att spegeln smäller ganska mycket. Nu har jag en F100 som har en mjuk spegelrörelse, och jag kan inte fälla upp spegeln.
Vågar knappt göra en test på F100:an. :<)
 
hej
e det nån som kan berätta vad spegeluppfällning är för nått? för oss som inte vet !

En vanlig kamera har ju en spegel som reflekterar bilden.
Enligt min manual till min nikon F-301
35mm enögd spegelreflex (ESR) med inbyggd motor.
står det : SPEGEL :automatisk, momentan återgående.

har absolut ingen aning vad detta betyder.
Har ni nån länk eller liknande som beskriver skillnaden. rent tekninsk hur det funkar, så vore jag glad om jag fick en sådan.

mvh robert
 
Inga konstigheter att en spegel kan åstadkomma vibrationer.
En av "hemligheterna" bakom Leica M kamerornas skarpa bilder är just avsaknad av spegel.
Ex. vid samma exponeringstid; 125-dels sekund då en handhållen Hasselbladare åstadkommer avsevärt sämre bildresultat än en tvåögd Rollei som har fast spegel.

Rekylen från de flesta spegelreflex leder till vibrationer som påverkar bildresultatet negativt.
Slutsats är att vid fotografering på lägre tider är ett kraftigt stativ (och spegeluppregling) nödvändigt för skarpa bilder.
Själv använder jag ett trästativ av märket Stabil med en Monoball kulled, som till viss mån reducerar problemet med oskärpa.
 
RawBeer skrev:
hej
e det nån som kan berätta vad spegeluppfällning är för nått? för oss som inte vet !
Spegeluppfällning i detta sammanhang betyder att man manuellt kan fälla upp spegeln innan bilden tas. Normalt fälls spegeln upp automatiskt precis innan slutaren öppnar och vibrationerna som pågår under ca 1 s förämrar skärpan.
 
acke skrev:
Snyggt test, Olle!
En fundering: Skillnaden mellan bilderna 1b, 2b och 3b, kan man tolka det som att slutarmekanismen i sig bidrar till kameraskakningar?

Jag kan inte tolka det på annat sätt, förutsatt att stativen står på stadig mark och att det inte blåser.
Ja, slutaren ger också vibrationer men inte lika allvarliga som spegeln. Pga slutarvibrationer måste man alltså ha tungt stativ också.
 
Pongu skrev:
... Har du någon lite modernare kamera som många här på fotosidan använder (801s skulle vara mumma för min del) som du kan jämföra med? ...
Jag gjorde ett liknande test för några år sedan med EOS 100 och EOS 5. Resultatet var likartat, dvs både tungt stativ och spegeluppfällning ger synbara förbättringar. Att inte Nikon har spegeluppfällning på annat än F4/F5 är en gåta. F-801, F80, F90X, F100 mm vibrerar garanterat sönder vissa bilder.
 
Snyggt jobbat! Och kul att du lägger ut det. Undrar hur det skulle se ut om du också hade prövat med att trycka på linsen rakt över stativfästet. Jag har ibland fått bättre resultat på det viset. Men det kanske beror på att själva stativfästet är den svagaste länken i mitt system (EF 300/4 IS).
 
men oj

min kamera kan ta 2,5 bilder/s
så när jag kör sekveser så går spegeln upp o ned så många gånger då oxå!
då borde det blir grymt mycket vibrationer då.

men detta inverkar bara på bilden när man har långa slutartider? kommer man ned på 500,1000,2000
så spelar väll inte vibrationern nån roll?

mvh robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.