Annons

Ny Tamron Makro 60/2,0

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att se att de kompenserar cropfaktorn med ökad ljusstyrka, då blir det ju lika suddigt som på FF och så lättare att hitta fokus. Härligt med internfokussering också, kanske får den lite snabbare AF då.

Några men finns det:
Det verkar inte finnas någon knapp för att begränsa fokusområdet, synd då man annars kanske skulle kunna sälja av Tamron 90:an och Minolta 50 F1,7:an till förmån för denna. Fast den kanske har någorlunda snabb AF ändå så då funkar det ju.
Samma arbetsavstånd som på 90:an men med frontlinsen längst fram istället för 4cm insjunken. Det bäddar för att motljusskyddet åker på och då minskar ju arbetsavståndet en hel del.
Den har även 7 bländarlameller mot 9 för den förra. Hoppas inte bokeh:n blir lidande för det.

Jag tror ändå att det blir en höjdarglugg!
 
Jag tror ändå att det blir en höjdarglugg![/QUOTE]



Jag håller med dig Magnus, några plus och några minus för gluggen men blir intressant att jämföra med Nikkors 60:an. Hoppas att både bildkvalité och priset inte kommer att avvika från tamrons tidigare objektiv.
//Stanislav
 
Eftersom kronan är låg och det inte finns några svenska lager än så kan man nog förvänta sig ett ganska högt pris ändå. Visserligen brukar Tamron vara billiga men den här gluggen har något som andra inte har, F2.0.
 
vad är det för skillnad på Tamron´´s macroobjectiv och mellan Nikons Nikon AF 60mm f/2.8D?

(förutom priset)

Den största skillnaden är att det här tamron objektivet är gjort bara för APS-C sensor dvs den mindre typ av sensorer som används idag i systemkameror (Nikon kallar det DX). Om du sätter detta objektivet på en kamera med den större typ av sensor (FX) så kommer inte bilden fylla hela sensorns yta.
En annan skillnad är ljusstyrka f2.0 om man jämför med Nikkor f2.8. Dvs med Tamron kan du fota vid sämre ljusförhålande eller du kan få suddigare bakgrund om du använder dig av minsta bländare (största bländaröppning).
//Stanislav
 
Den största skillnaden är att det här tamron objektivet är gjort bara för APS-C sensor dvs den mindre typ av sensorer som används idag i systemkameror (Nikon kallar det DX). Om du sätter detta objektivet på en kamera med den större typ av sensor (FX) så kommer inte bilden fylla hela sensorns yta.
En annan skillnad är ljusstyrka f2.0 om man jämför med Nikkor f2.8. Dvs med Tamron kan du fota vid sämre ljusförhålande eller du kan få suddigare bakgrund om du använder dig av minsta bländare (största bländaröppning).
//Stanislav


ok, så jag som äger en D90, skulle detta Tamron objektiv vara att föredra än Nikon egna macroobjktiv?
 
ok, så jag som äger en D90, skulle detta Tamron objektiv vara att föredra än Nikon egna macroobjktiv?

Det är svårt att säga vilket av objektiven du ska föredra. Man kan dock konstatera att du inte behöver Nikkors FX-objektiv men klarar dig bra med Tamrons-DX när det gäller sensor i D90. Men det finns en massa andra aspekter som man ska överväga: pris, ljusstyrka, filtergänga osv. Känsla att hålla i objektivet och fota med det är för mig mycket viktig. Om några år när priset på FX kameror sjunker kommer du kanske skaffa en sådan och blir tvungen att sälja dina DX-objektiv med ganska stor förlust.
Så läs på om alla tänkbara objektiv, gå till en fotoaffär och fråga om du får testa dem.
Lycka till
//Stanislav Snäll
 
[...] Tycker inte den var särskilt skarp på f/2.0 :(
Men snälla nån, vad väntar du dig för mirakel egentligen?

Det är ytterst sällan objektiv presterar på topp redan vid full öppning och på makro-avstånd blir skärpedjupet ändå så kort att det nästan är oanvändbart. Har du sådana krav på skärpa att det här inte är gott nog, då bör du nog börja titta på betydligt dyrare glasbitar!
 
Men snälla nån, vad väntar du dig för mirakel egentligen?

Det är ytterst sällan objektiv presterar på topp redan vid full öppning och på makro-avstånd blir skärpedjupet ändå så kort att det nästan är oanvändbart. Har du sådana krav på skärpa att det här inte är gott nog, då bör du nog börja titta på betydligt dyrare glasbitar!

Så du menar att om jag tex hade tagit foto på längre avstånd så hade inte man märkt lika mycket skillnad på f/2.0?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.