Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus be-Tweener E-A1 prototype (E-30?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Av vad jag sett av det yttre, så är det en kamera jag skulle tänka mig att använda, om jag nu inte redan hade en E-3. Visserligen har storleken betydelse, men samtidigt verkar inte den nya kameran få samma slagtålighet och täthet mot damm och regn som den dyrare E-3. Här är några observationer och reflektioner.

• Den nya kameran behöver vara damm- och stänkskyddad, inte minst genom att matcha flertalet objektiv ur HG- och SHG-klasserna.

• standardised coaxial PC (for Prontor/Compur) 3 mm connector [lots of 3rd party accessories]

• Olympus RM-UC1 Remote Cable Release (SP-510UZ/E-400/E-510/). USB combo connector for remote control [lots of 3rd party accessories]

Nackdel att man inte kan använda en generell USB-mini kontakt, samt att en speciell USB/video kabel-delare behövs. Fördel att man slipper den fula vårtan på E-1/E-3/E-300(HLD-3), för den gamla Olympus RM-CB1 Remote Cable Release.

• DV 9V input, som på E-1/E-300/E-3.

• BLM-1 standard batteri.

• Batterigrepp? Eller lämnar man det till 3rd party tillbehörsmarknaden?

• Var är HDMI-anslutningen?
Förväntar mig att en kamera lanserad år 2009 har utgång för digital video. Det borde finnas plats för en sådan kontakt, där E-3 har anslutningarna för analog video samt USB.

• Extern sensor för vitbalans?
Mycket bra i så fall, eftersom det har fungerat ypperligt på både E-1 och E-3.

• På/Av-kontakten ser lite pillig ut.
Men eftersom jag för det mesta lämnar kameran påslagen, när jag har den med, så är det av lägre prioritet. Huvudsaken är att kameran går att slå av, vid t.ex. transporter.

• Kontrollerna för höger hand är i stort sett identiskt med hos E-3, vilket är bra för de som alternerar mellan de bägge.

• Kontrollerna för vänster hand är i stort sett identiska som hos E-3 förutom ratten på den nya kameran.

• Ur ergonomisk synpunkt, så verkar man ha tänkt till med den ny kameran, beträffande husets avfasningar, samt finputsat på knapparnas särskiljande fördjupningar.

• Hur den nya sökaren är återstår att se. Knappast kommer den optiskt att representera 100% av den verkliga bilden på sensorn, det är förunnat de allra exklusivaste kamerorna, där man i tillverkningsskedet har tid att tillpassa både prismats position och spegelhusets strålgång till sensorn.
Är värdet bättre än 96% som hos t.ex. Nikon D90, samt att sökaren har ett pentaprisma istället för pentamirror, så torde de flesta kunna bli nöjda.

• Live View ger ju 100% sökaravbildning, samt att både E-420/E-520 är förbättrad på den punkten relativt E-3, så bör den nya kameran kunna bli ytterligare förbättrad på den punkten. Huruvida teknik från Panasonic Lumix G har hittat hit, återstår att se, men är åtminstone min förhoppning.

• Live View med en artikulerad LCD, som på E-3!

• Autofokussystemet från E-3, som dessutom fungerar ner till -2EV. E-4xx/E-5xx är två bländarsteg sämre. Förhoppnings med nya algoritmer på plats, som även kan uppdateras till hårdvaran i gamla E-3.

• Önskemål om fler (oändligt) Custom-lägen än på E-3, t.ex. via Mode-ratten.
(I dagsläget, lagrar jag alternativa sådana via Olympus Studio för min E-3).

• Låt AWB vara default på Fn-knappen!
Inte tautologin som på E-3, som ju redan har en dedicerad knapp på fronten för nedbländning.
 

Bilagor

  • E-30_prototype.jpg
    E-30_prototype.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,059
Kommer den till ett bra pris blir den antagligen en vinnare. Borde kunna ge snäppet bättre bildkvalité än E3 med en nyare version av sensorn. Kanske 12MP?
 
Tack för en intressant sammanfattning av vad vi vet än så länge!
Det enda jag inte är helt förtjust i är återgången till L-formen, jag gillar T så mycket bättre!

Jag har hört rykten om att den nya finnesen är en kaffebryggare. Eftersom det är det första försöket så klarar den bara Lövbergs Lila, men i nästa version (kanske via firmware) så klarar den även Gevalia.

Andra rykten gör gällande att den finns i butik inom 6 månader.
 
Bra sammanfattning. Denna mojäng har skapat ett enormt habegär hos mig(då E-3 är för dyr). Om den kommer att bli en hit för olympus är en annan fråga. Priset, som henq var inne på, kommer att ha stor betydelse för utgången tror jag. Den bör nog vara billigare än konkurrenterna(eos 40 D,k20 D osv) för att vara tilltalande för konsumenterna.
 
Noterade att E-30 är prissatt till 1299 dollar dvs 9986 kr. Detta skulle innebära att E-30 blir dyrare än de närmaste konkurenterna(k20, d90 40D osv). Uppgifterna om priset är ju ännu inte bekräftade av olympus, så vi får se vad det hamnar på.
 
Alldeles för dyrt. Hade varit bra pris om det inkluderar nya 14-54.
Kan inte heller förstå att de tagit bort dammborttagningen. Annars verkar den trevlig :)
 
Nu har olympus släppt infon på sin hemsida. Kameran verkar innehålla en hel del funktioner både användbara och mindra användabara enligt mitt tycke. Att den saknar damfilter är väldigt synd, då olympus i mitt tycke är bäst på det. En smårolig men ganska meningslös funktion är artfiltrena, då effekterna går att åstakomma i många bildbehandlingsprogram. Hursomhelst verkar det vara en bra kamera.


http://asia.olympus-imaging.com/products/dslr/e30/
 
Mattias skrev faktiskt DAMfilter och det är väl bara trevligt att det är borta ;)

Jag ser på sidan att det står att det vanliga skyddet är kvar vilket är positivt.

Dock är jag 100% säker på att jag läste en intervju med nån Olympus-chef där det stod att han beklagade att det var borta (och det var inte väderskyddet han syftade på)
 
Jag menar förstås väderskyddet. Då jag ofta är ute och fotar är det en av sakerna som skulle få mig att byta bort min 510. Synd att inte olympus E-30 har det.
 
Ja, avsaknaden av väderskydd gör mig lite tveksam till att byta upp mig också. Det uppdaterade 14-54/2,8-3,5 känns däremot som ett givet köp för min del.

"Kamera och bild" intervjuvade en representant från svenska Olympus när prototypen visades som på en fråga från reportern beklagade att dammborttagningen var borta, men han backade från det påståendet senare. Jag gissar att det var "Kamera och bild" som missuppfattade innebörden av "dust-proof".
 
Bra då är det uträtt. Blev rätt förvånad att Olympus skulle tagit bort sensorns dammfilter.

Ska bli intressant att jämföra nya 14-54 mot 12-60.
12-60 stödjer ju t ex inte kontrastfokusering.
 
Noterade att E-30 är prissatt till 1299 dollar dvs 9986 kr. Detta skulle innebära att E-30 blir dyrare än de närmaste konkurenterna(k20, d90 40D osv). Uppgifterna om priset är ju ännu inte bekräftade av olympus, så vi får se vad det hamnar på.

Hamnar priset på 1299 dollar så lär det svenska priset hamna på det 10-dubbla. det brukar bara så... så räkna med 10-12000 initialt... Alldeles för dyrt.
 
Hamnar priset på 1299 dollar så lär det svenska priset hamna på det 10-dubbla. det brukar bara så... så räkna med 10-12000 initialt... Alldeles för dyrt.

Ja, E-3 ligger på runt 12 000 kr med cashback. En 40D kan man få för 8 000 kr. Hoppas att de indikerat fel.

Med en uppdatering av 12-54 är alla zoomar i Proserien uppdaterade eller ersatta. 11-22:an kan nästan anses ersatt av 12-60 även om de den förstnämnda har lite mer bildvinkel att erbjuda.
 
Jo, men E-30:an ligger väl i segmentet under 40D och E-3? Om de bara har plockat lite funktionalitet från E-3 utan förbättringar bör den väl ändå inte kosta mer än en E-3? Bör den inte matcha D90 som kostar under 9000 kr?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.