Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vädertätningtest

Produkter
(logga in för att koppla)

ibbe76

Aktiv medlem
vore ju kul att testa sakerna nu när man har ledigt men enligt vädret i tiningen så uteblir regnet i några dagar,så min svettiga kamera får ta sig en dusch medan jag dammsuger...
 

Bilagor

  • dsc_001433.jpg
    dsc_001433.jpg
    82.3 KB · Visningar: 941
ibbe76 skrev:
vore ju kul att testa sakerna nu när man har ledigt men enligt vädret i tiningen så uteblir regnet i några dagar,så min svettiga kamera får ta sig en dusch medan jag dammsuger...

åhooo..... detta är ögongodis! :D Mer mer mer! :D
 
glipan mellan greppet och kameran har ingen tätning utan det blir två separata delar så där var det en vattensamling så bara greppgummit är limmat med bra lim så det inte släpper i kanterna så funkar det nog.
 

Bilagor

  • dsc_222222.jpg
    dsc_222222.jpg
    47.3 KB · Visningar: 896
Mer test

Vid ett fotojobb vid en sjö i veckan hade jag lämnat kameraväskan öppen. Motivets hund hade hämtat mitt 50-200 i väskan och lekt vattenapportör med det.
...och det var inte vädertätat.
Det var en mäktig känsla att titta in i frontlinsen och se vattenspegeln halvägs upp.

Upplevde ungefär samma känsla för ett tiotal år sedan när jag skulle göra rent filtret i lilla dammen hemma. När jag böjde mig ner såg jag min Palm glida ur bröstfickan och elegant skära vattenytan.
Men den var gjort av segare virke så den rasade inte förrän ett halvår år senare.

Men stoppa in Pentaxen i duschen frivilligt...?
Att det skulle läcka vatten mellan greppet och huset hade jag faktiskt kommit på utan praktiska försök.
lm
 
Kanske just en sån test man egentligen inte vill göra :)

Men, jag har faktiskt duschat mina kameror någon gång när dom varit riktigt leriga efter en regnig dag på folkracebanan. Det var bästa sättet att börja saneringen kändes det som. Duschen var inte i närheten av det regn och stänk dom fick på sig, så det var nog inte så riskabelt.
 
ibbe76 skrev:
glipan mellan greppet och kameran har ingen tätning utan det blir två separata delar så där var det en vattensamling så bara greppgummit är limmat med bra lim så det inte släpper i kanterna så funkar det nog.

Man kanske skulle köpa sådan där packning man har till motorer där man kan skära ut formen själv ur ett ark.
 
Re: Mer test

Lothar Marunga skrev:
Vid ett fotojobb vid en sjö i veckan hade jag lämnat kameraväskan öppen. Motivets hund hade hämtat mitt 50-200 i väskan och lekt vattenapportör med det.
...och det var inte vädertätat.
Det var en mäktig känsla att titta in i frontlinsen och se vattenspegeln halvägs upp.

Ha,fast det hadde nog blitt det samma med en Da*
då det bara blir tätat när det väl sitter på kameran.

Daniel>visseligen skulle man kunna det men bara man tänker på det å kanske torkar tort om man varit ute.
 
Anders Östberg skrev:
Kanske just en sån test man egentligen inte vill göra :)

Men, jag har faktiskt duschat mina kameror någon gång när dom varit riktigt leriga efter en regnig dag på folkracebanan. Det var bästa sättet att börja saneringen kändes det som. Duschen var inte i närheten av det regn och stänk dom fick på sig, så det var nog inte så riskabelt.

ska på speedcross i charottenberg sen nu i dag så jag får se om det går att lorta ner sakerna igen :)
 
nä,fast tydligen var nog jag som skulle behöva dofta bättre har jag fått upplysningar om här och inte kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.