** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, verkar supercoolt. Jag är för övrigt väldigt imponerad av vad sensorn i min sigma DP1 kan göra så skulle absolut kunna tänka mig en sådan på ett sigma-hus.

Jag kan skvallra när jag fått hem mitt ex härinne, hur det är.... Skulle komma i början av aug.

Det är dyrare än Canons motsvarighet, annars brukar ju Canon dyrare. Vet ni vad det beror på?

I denna sitter det en motor, det gör det inte i nikons 50mm iallafall. hur det är med canon kan jag inte svara på. Men då jag har en Nikon D60 (utan motor i huset), och behöver en 50mm så blir det denna om jag vill ha autofokus, så den måste vara bra..

Jag som Canon-användare köper nog hellre Canons 50/1.4 (eller behåller mitt 50/1.8...), undantag är väl om den spöar Canons motsvarighet.

Hur som helst så kommer det bli intressant att se hur den presterar!

ormet skrev:
Jag som Canon-användare köper nog hellre Canons 50/1.4 (eller behåller mitt 50/1.8...), undantag är väl om den spöar Canons motsvarighet.

Hur som helst så kommer det bli intressant att se hur den presterar!
Canons 50 1,4 är rätt smäckigt byggd plus att den är erkänt känslig för stötar mot fronten pga dess micro-USM. Sigman är som jag förstått det professionellt byggd och har en ringformad USM, vilket normalt sett är att föredra. Om den presterar bra vet i katten om det inte får bli en sådan till hösten. Såvida inte Nikon lanserar en uppdaterad 50 1,4 med af-s till hösten.

paul innergård skrev:
Canons 50 1,4 är rätt smäckigt byggd plus att den är erkänt känslig för stötar mot fronten pga dess micro-USM. Sigman är som jag förstått det professionellt byggd och har en ringformad USM, vilket normalt sett är att föredra. Om den presterar bra vet i katten om det inte får bli en sådan till hösten. Såvida inte Nikon lanserar en uppdaterad 50 1,4 med af-s till hösten.

Jo, jag skulle bli förvånad om Sigmas 50/1.4 är sämre byggd än Canons. De bilder jag sett så ser objektivet ut som deras 30/1.4 som jag själv äger och anser är bra byggd (bättre än Canons 50/1.4).

Mitt Canon 50/1.8 som man kan tycka ska vara ännu värre än 1.4-versionen fungerar utan problem trots ett ganska tufft liv på min kamera. Men jag har nog bara haft tur :)

För de som är intresserade: 10 sidor diskussion om Sigma 50mm f/1,4 på Fred Miranda. Kort sagt verkar Sigmas f/1,4 vara bättre än Canon's f/1,4, och i vissa fall bättre än Canon's f/1,2. Chez Wimpy på dpreview har postat en massa exempelbilder också, men jag orkar inte gräva upp länken.

Kort sagt verkar det väldigt bra tycker jag. Stor diskussion om dess boquet bland gluggfetischisterna på Fred Miranda dock - är den för jämn och inställsam, etc. Jag ska gå och klämma på ett när de börjar dyka upp i butiker.

paul innergård skrev:

Ring USM har många av Canons objektiv. Sigma har HSM motor i sina (om du pratar om AF motorn)

Makten skrev:
Ojoj, jag såg just anledningen att köpa den där istället för Canons och Nikons varianter. Bokehn!
Jag tyckte också den såg fin ut, men om man läser i tråden verkar det klagas på både det ena och det andra i alla fall. Tur att man inte är "expert" så man kan njuta av bilder! ;o)))

Lars Johnsson skrev:
Ring USM har många av Canons objektiv. Sigma har HSM motor i sina (om du pratar om AF motorn)
Då säger vi väl ringformad HSM, så du begriper vad jag menade. De övriga i tråden tror jag fattade utan det här inläggets förtydligande.

paul innergård skrev:
Då säger vi väl ringformad HSM, så du begriper vad jag menade. De övriga i tråden tror jag fattade utan det här inläggets förtydligande.

Nej jag begriper inte dig. Och det är inget förtydligande. Antingen har den USM eller HSM AF motor. Det är två olika motorer. Och sen har Canon också mer en en sorts ring-USM AF motorer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar