Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

11+1 sätt att exponera bättre med Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Flera fotografer tycks ha svårt med exponeringen när de använder sin D300 (eller D3). Eftersom frågan med jämna mellanrum kommer upp vill jag här sammanställa 11+1 punkter som enligt mitt sätt att se det kan vara till hjälp för bättre exponerade bilder:

1) Lär dig grundläggande exponeringslära vilket stipulerar att kameran i utgångsläget exponerar för medelgrått. Mörka och kontrastrika motiv tenderar att ge "överexponerade" resultat medan ljusa och kontrastlösa motiv ofta leder till "underexponering",

2) Utifrån 1): Förstå nyttan av och använd exponeringskompensation eller lär dig bruka manuell exponering,

3) Skaffa kunskap om och färdighet i att använda kamerans matrix-, centrum- och spotmätning beroende på motivtypen,

4) Förstå och anpassa fotograferingen efter att matrixmätningen i D300/D3 lägger mycket stor vikt vid vald fokuspunkt (jag har i en tidigare tråd visat att exponeringen kan skilja på upp till 1 EV vid normala ljus- och kontrastförhållanden beroende på vald AF-punkt och ända upp till 2 EV i extrema fall),

5) Använd vid behov möjligheten att finjustera grundexponeringen +- 1EV i 1/6 EV-steg,

6) Lär dig vikten av att ställa in rätt vit-/färgbalans i kameran. Vid felaktig vitbalans uppstår en obalans mellan de tre färgkanalerna dvs rött, grönt och blått. En obalans mellan dessa kan leda inte enbart till märkliga färger i bilden utan också att bilden kan upplevas överexponerad och att högdagrarna i tex en färgkanal kan klippa dvs bli utbrända.

7) Bli medveten om hur du vill att dina bilder skall se ut direkt ifrån kameran oavsett om du tar dem i NEF eller jpg samt om och hur du skall bildbehandla dem. Vad är korrekt exponering för dig? Tycker du att det är optimalt att exponera till höger i histogrammet dvs att så långt möjligt exponera så att högdagrarna är nära att brännas ut eller vill du att exponeringen skall återspegla hur motivet såg ut när du fotograferade?,

8) Sätt dig in i kamerans bildkontroll och pröva de olika inställningar den rymmer dvs Neutral, Standard och Livfull med variablerna skärpa, kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nyans. Testa olika inställningar vid varierade motiv, ljus- och kontrastförhållanden. Vad passar dig och dina motiv bäst? Hur väl fungerar tex autokontrast?

9) Förstå hur Active D-Lighting fungerar och vilka för- och nackdelar den funktionen kan ha på dina bilders utseende,

10) Lär dig hur Auto-ISO-funktionen fungerar och kan påverka exponeringen genom de inställningar av slutartid och ISO-tal du väljer samt att kameran då exponerar i 1/6 EV-steg,

11) Användning av exponeringslås kan vara ett alternativ men var aktsam på hur du mäter och omkomponerar bilden så att det inte leder till oönskade resultat i form av felexponering,

12) Vid användning av blixt behöver du särskilt sätta dig in hur det kan påverka exponeringen av dina bilder speciellt i kombination med Auto-ISO.

Tänk även på att vid många motiv med svåra eller växlande ljus- och kontrastförhållanden kan kamerans kontrastomfång överskridas, och även vitbalansen kan vara svår att få korrekt, vilket sammantaget leder till att man som fotograf får göra exponeringskompromisser eller medvetet välja att bara delar av motivet blir optimalt exponerade.

Själv är jag för övrigt mycket nöjd med exponeringen i D300 och D3. Jag använder mer sällan än tidigare exponeringskompensation och har högre kontrast inställd i kameran än i mina tidigare Nikon DSLR. Som utgångsläge använder jag bildkontrollerna Standard eller Neutral med 0 i skärpa, 0 i kontrast, - i ljusstyrka, 0 i färgmättnad och 0 i nyans. Jag använder ibland Active D-Lighting (hög) på låga ISO-tal i kontrastrika miljöer.
 
Senast ändrad:
Bra sammanfattning som i princip väl gäller all fotografering, eller skulle du säga att det är speciellt viktigt för D300?

Själv har jag haft min D300 en dryg månad och är på läro/inkörningsstadiet. Är mycket nöjd så här långt. Har dock tyckt mig märka att (speciellt) med auto-ISO så blir mörka motiv överexponerade i enlighet med vad du säger. D70:ian var inte lika benägen till det.
Eftersom jag fotat mycket analogt och manuellt i det förgågna så rycker det gärna i exponeringskompensationstummen.
/Göran
 
Voxa skrev:
Bra sammanfattning som i princip väl gäller all fotografering, eller skulle du säga att det är speciellt viktigt för D300?

Själv har jag haft min D300 en dryg månad och är på läro/inkörningsstadiet. Är mycket nöjd så här långt. Har dock tyckt mig märka att (speciellt) med auto-ISO så blir mörka motiv överexponerade i enlighet med vad du säger. D70:ian var inte lika benägen till det.
Eftersom jag fotat mycket analogt och manuellt i det förgågna så rycker det gärna i exponeringskompensationstummen.
/Göran

Det mesta i listan är förstås allmängods men jag anser att 4) och 8) är specifika för D300 och D3.

Jag vill framhålla de goda exponeringsmöjligheterna med D300 och D3. Det är förstklassigt att dessa två kameror kombinerar bättre ljusmätning med förbättrad exponeringslatitud. Ljusmätningen (och vitbalansmätningen) är bättre därför att den är mer utvecklad och känslig för nyanser och skiftningar. Det kan göra exponeringen mer svårbemästrad men i grunden är den mer exakt. (Det samma kan sägas om det nya AF-systemet med 51 AF-punkter: det är mer komplext men också mer finkänsligt.) Tack vare bra DR/kontrastomfång både kan och bör kontrasten höjas i jämförelse med tidigare kameror. (Med min D70 använde jag alltid lägsta kontrastinställningen då kontrastomfånget var så begränsat).

Jag tror att källan till mångas frustration med exponeringen i D300/D3 är dels den högre grundnivån på exponeringsmätningen och annorlunda gammakurvan som ger högre mellantoner relativt äldre kameror, dels att matrixmätningen är betydligt mer känslig än i tidigare kameror för vilken AF-punkt som används. (Nikon D70 var ju tvärtemot känd för att exponera snålt vilket ledde till att man i bildbehandlingen fick lyfta mellantonerna regelmässigt.)

Med inlärning och träning hävdar jag bestämt att D300 och D3 ger oss Nikonister bättre möjligheter än någonsin tidigare att ta tekniskt sett bra bilder.

Ett förslag är att fotografera i raw + jpg. Då kan man använda jpg-filen om den är välexponerad och nyttja NEF-filen vid de tillfällen exponeringen slagit fel.
 
Senast ändrad:
Som utgångsläge använder jag bildkontrollerna Standard eller Neutral med 0 i skärpa, 0 i kontrast, - i ljusstyrka, 0 i färgmättnad och 0 i nyans. Jag använder ibland Active D-Lighting (hög) på låga ISO-tal i kontrastrika miljöer.

Sedan en tid kör jag nästan uteslutande i utgångsläget med Neutral, skärpa 0, kontrast -1, ljusstyrka -1, färgmättnad -1 och nyans 0.

Ett problem med D300 och D3 (D700) är att

1) Kontrast och färgmättnad är (i mitt tycke ofta onaturligt) högt ställda i utgångsläget i alla bildstilar inte minst Standard och Livfull,

2) Nedjusterad kontrast och färgmättnad samt annan ljusstyrka än -1 dvs 0 och 1 tenderar att ge bilder med överdrivet ljusa mellantoner och färgfattiga skuggor samt ökat brus om negativ exponeringskompensation används,

3) Tendensen till färgfattiga skuggor, särskilt och de lyfts i efterhand, inte på ett bra sätt går att korrigera för genom ökad generell färgmättnad då det leder till överdrivna färger i korrekt expenerade områden av bilden,
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar