afe
Aktiv medlem
Råfilen måste "framkallas" och är i sig inte en bild. Den kan bl.a. te sig helt olika beroende på vilket program som används (innan man gjort något med den) ungefär på samma sätt som film beter sig olika med olika framkallningsvätskor. Varje exponering måste alltså hanteras individuellt för att ge optimalt resultat efter hur den exponerats, precis som Adams gjorde med sin filmframkallning.
Ett annat exempel är att program för råkonvertering ger olika bra resultat beroende på sensorn som används (ungefär som Rodinal och D76 ger olika resultat beroende på filmtyp). Så länge man själv är nöjd kan man ju köra D76 för allt (eller Lightroom digitalt), men vill man ha optimalt resultat måste man välja det som fungerar bäst för tillfället.
Så länge filen är i råformat är den inte en bild utan bara en massa data från sensorn som inte säger något, till skillnad från en exempelvis en jpg som visas tämligen lika av alla program som kan färghantering.
Jag har för mig att Stefan Ohlsson visat exempel på detta tidigare, där det är helt omöjligt att se motivet i en råfil om man inte gör ganska omfattande bearbetning av den.
Ett annat exempel är att program för råkonvertering ger olika bra resultat beroende på sensorn som används (ungefär som Rodinal och D76 ger olika resultat beroende på filmtyp). Så länge man själv är nöjd kan man ju köra D76 för allt (eller Lightroom digitalt), men vill man ha optimalt resultat måste man välja det som fungerar bäst för tillfället.
Så länge filen är i råformat är den inte en bild utan bara en massa data från sensorn som inte säger något, till skillnad från en exempelvis en jpg som visas tämligen lika av alla program som kan färghantering.
Jag har för mig att Stefan Ohlsson visat exempel på detta tidigare, där det är helt omöjligt att se motivet i en råfil om man inte gör ganska omfattande bearbetning av den.