Annons

Bra uppdatering för fågel och aktion: AF vid f/8 med 5D MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Med risk för att bli påhoppad av forumpolisen så tycker jag detta är en viktig nyhet och värd att diskutera i en tråd.
http://www.dpreview.com/news/2012/1...5d-mark-iii-to-offer-uncompressed-hdmi-output

Att kunna använda telen och ev. konverters med bibehållen autofokus på f:8 EOS 5D Mark III.

För min del som gillar EF 5,6/400mm L väldigt mycket och inte har möjlighet att skaffa längre telen med hög ljusstyrka så är det en god nyhet.
Tidigare har jag haft en 1D Mark II och kunde använda telet och en TC 1,4X.
(Det går inte på EOS 7D eller 5D Mark II)

EOS 5D Mark III är redan innan mycket kompetent, men med AF f:8 så läggs ribban ännu högre.
 
Varför skulle Du bli påhoppad? Alla erkänner innerst inne att Canon är bäst! :) :)
Till saken. Detta har det stått länge om i 5D MarkIII trådarna.
 
Absolut värt en egen tråd - detta är ett exempel på varför mastodont-trådar om en viss kameramodell är en så dålig idé.

Jag tycker det är ganska intressant att Canon faktiskt lägger till ny funktionalitet med firmware. Tidigare handlade det väl mest om bug-fixar men nu kommer det reella uppdatering.

Att det skall dröja så länge innan det släpps kan man ju ha synpunkter på men det är bra att det sker i alla fall.

F8 och AF har ju tidigare varit förbehållet 1-serie och att det ny kommer på 5-serien är bra.
 
Jag undrar om de hade kunnat fixa AF f:8 på EOS 7D också när de ändå var igång och gjorde en rejäl uppdatering av den. Var det tekniskt omöjligt eller hade de kunnat göra detta även med 7D men avstod av marknadsskäl? Om 7D får samma funktion så blir även den grym.

(Jag har läst någonstans att vid f:8 så blir tydligen någon vinkel som ljuset träffar AF-senorn med alldeles för snäv på vissa modeller.)
 
Har funnits

Det har fúnnits ett bra tag om man inte känner att originalextendrar är ett måste.T.ex. Kenkos 1,4 teleplus 300 pro ger mycket bra AF med 5DIII och ganska bra med 7D (otejpat i båda fallen). Myckewt säkrare och exaktare än om man tejpar originalextendrarna. Och skärpemässigt skiljer inte jättemycket. Kolla gärna in cyberphotos extendertest vad gäller skärpan.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ke14dgxca
 
I mitt fall fungerar det inte med nämnda Kenko TC och EF 5,6/400 mm L.
Om jag tejpar kontakterna för att lura kameran så hackar AF.
Jag vet inte om det kan förklaras med olika årgångar av objektiv och TC.

(däremot så är skärpan hyfsad och tillför en del detaljer i bilden jämfört med utan TC)

Med TC så visar kameran att ljusstyrkan är f:8
Skärpan är i princip omöjlig ( i alla fall mycket svår) att ställa utan att använda liveview.
 
I mitt fall fungerar det inte med nämnda Kenko TC och EF 5,6/400 mm L.
Om jag tejpar kontakterna för att lura kameran så hackar AF.
Jag vet inte om det kan förklaras med olika årgångar av objektiv och TC.

(däremot så är skärpan hyfsad och tillför en del detaljer i bilden jämfört med utan TC)

Med TC så visar kameran att ljusstyrkan är f:8
Skärpan är i princip omöjlig ( i alla fall mycket svår) att ställa utan att använda liveview.

Har säkert en del med varianten av kenkokonvertern. Min är nyligen inköpt (på cyberphoto) och funkar även bra utan att hacka när ljuset är hyfsat, alltid utomhus dagtid, med 7D. Hackar inte alls på samma sätt som en tejpad originalextender.

PS verkar funkar allra bäst med utökad mittpunkt med 5D och 7D. Har inte testat zon med 7D.
 
Detta är märkligt.
Min konverter har ganska många år (ca 10) på nacken.
Objektivet är kanske 5 år.

AF blir helt och hållet urkopplad med EOS 7D, det alltså inte att pilla med några som helst inställningar för AF.
 
Kanske så här!

Med senaste firmware tiill senaste konvertern lyckades kenko knäcka AF-spärren i canons kamerafirmware (kanske av en slump?) . Dessutom visade det sig att AF var stabil och säker. När detta läckte ut var canon snabba med att gå ut med att nästa firmware för kameran kommer att klara F8. Kan detta vara orsaken till att de förannonsserar en firmware ett halvår i förväg? Jag tror det är så!
 
Med senaste firmware tiill senaste konvertern lyckades kenko knäcka AF-spärren i canons kamerafirmware (kanske av en slump?) . Dessutom visade det sig att AF var stabil och säker. När detta läckte ut var canon snabba med att gå ut med att nästa firmware för kameran kommer att klara F8. Kan detta vara orsaken till att de förannonsserar en firmware ett halvår i förväg? Jag tror det är så!

He he.
Och Neil Armstrong har aldrig varit på månen. Elvis är inte död, han har bara åkt hem till den planet han kom från...
 
Jo, det är nog så att senaste 1,4x konvertern från Kenko, den som heter Pro 300 DGX, verkar ge AF utan tejpning med 5.6-objektiv på 5DIII. Min Kenko 1,4x Pro 300 DG gör det inte.

AF med 7D kommer nog oxå att funka hjälpligt utan tejpning med den nya konvertern. Lite mer info
http://10000birds.com/bird-photography-equipment-teleconverters-for-7d-and-5d-miii.htm om motsvarande 2x på f/4-objektiv

Där ser man.
Och han tycker att känsligheten är bäst när han använder zonmätning höger el. vänster men inte i mitten.

Det verkar vara läge för att byta upp sig till denna konverter.

Denna bild blev av eftersom jag var gömd inomhus med stöd för kameran. I lugn och ro kunde jag finjustera fokus i liveview. Hur ofta kan man det ute i fält?
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=7458975&size=lg
 
med senaste firmware tiill senaste konvertern lyckades kenko knäcka af-spärren i canons kamerafirmware (kanske av en slump?) . Dessutom visade det sig att af var stabil och säker. När detta läckte ut var canon snabba med att gå ut med att nästa firmware för kameran kommer att klara f8. Kan detta vara orsaken till att de förannonsserar en firmware ett halvår i förväg? Jag tror det är så!

:) :) :) :)
 
Absolut inte

Det är onekligen konstigt att man offentliggör uppdateringen så långt innan man släpper den.
Kanske kommer den även till 7D.

Jag försökte vara lite rolig Tony, ber om ursäkt om du tog illa upp.

MVH J O

Nej då! Men man kan ju faktiskt undra om det är så? Aldrig tidigare har Canon gått ut med en firmwareuppdatering så långt innan den är färdig! Och vill man maximera framtida försäljning av originalextendern och öka intresset för kameran så är det ju ett bra tillfälle att gå ut nu när kenkofunktionen börjar bli känd i de bredare lagren.
 
Den där lilla glasbiten från Kenko är ju onekligen mycket prisvärd.

På kvalitetsoptik ger min gamla Kenko bra resultat.
Man tappar bara lite skärpa och när CA förekommer blir det tydligare och mer störande.

Med EF 2/100mm och EF 2,8/280mm L så blir resultatet bra. Ganska användbart vid närbilder om närgränsen inte räcker till.
 
ANNONS