Palletheking
Aktiv medlem
Hej alla! vill bara dela med mig av för mig ett jobbigt serviceärende. Undrar om fler varit med om liknande och om det är något jag som kund bör acceptera. Påpekas skall att jag inte är NPS-kund.
Köpte mig en Nikon 85 1,4 den 24/4 på Mediamarkt Norrköping. Åkte tillbaka med gluggen redan efter ett par timmar då jag konstaterade att det var mycket svårt att sätta fokus med objektivet, den betedde sig inkonsekvent och jag kunde inte kalibrera den i kamerahuset. Personal från Mediamarkt kunde efter lite testande på plats konstatera att objektivet inte uppförde sig som förväntat och det var omöjligt att få till bra resultat med kamerans microjustering. Mediamarkt ringer upp Nikon och efter lite diskussion bestäms att jag skall skicka in både mitt kamerahus och nya objektiv, man pratar då om att jag bör få tillbaka mina grejer mot slutet av nästa vecka.
Den 26/4 landra kameran hos Nikon Sverige. Jag ringer omgående och blir av service-representanten på Nikon lovad en viss priorotering i mitt ärendet, eftersom jag fick skicka både objektiv och kamerahus för justering och att jag köpt objektivet samma dag som det fick skickas in. dagarna går och inget händer. fredagen den 4/5 framkommer att någon tagit hand om kameran men servicekillen kan inte se vem som jobbar med den. jag tror då att den kommer dyka upp mot början av veckan efter. Måndag 7/5 ringer jag Nikon igen för uppdatering av servicestatus. Det visar sig då att kameran har skickats till Foto och Videoteknik i Norge då Nikon Sverige har för mycket att göra. Ok tänker jag, surt men då kommer den väl mot slutet av veckan.
Onsdag den 9/4 ringer jag igen och får då veta att ett kostnadsförslag skickats till Mediamarkt Norrköping som jag måste godkänna. Mediamarkt säger sig inte ha fått något kostnadsförslag och efter en del strul får jag mot kvällen info om att det kommer ett kostnadsförslag nästa dag på torsdagen 8/5 som jag skall skriva på och sen skall Mediamarkt skicka iväg det. Enklast om jag kommer till Mediamarkt och gör det direkt. jag åker dit och skriver på kostnadsförslaget och mediamarkt service enhet lovar att maila Nikon svaret så de kan sätta igång med min kamera direkt.
Måste bara nämna kostnadsförslaget som jag tycker är lite komiskt. Jag meddelade Nikon tidigare att när min kamera ändå var inne för service ville jag ha en Check and Clean på kameran. I kostnadsförslaget har man konstaterat att det inte är något fel på gluggen, utan att min kamera backfokuserar. Kan stämma, men märkligt också efter som både min 24-70 af-s 2,8 och min 70-200 af-s 2,8 VR II samt min 180 2,8 af-ED alla tre fungerade mycket bra ihop med mitt hus. Tror jag fick ställa in ett par av gluggarna -5 på kamerahuset. Tycker inte det i så fall borde vara omöjligt att microjustera nya 85 1,4 till kameran. Jag tvivlar alltså på att huset var så feljusterat och är övertygad om att gluggen inte var helt frisk. Nikon ville ha ca 800 kr för justering av huset ihop med nya gluggen sen så ville de också ha 750 kr för fraktkostnader. Reagerade naturligtvis på fraktdelen eftersom det verkar som att jag får stå för frakterna till Norge fram o tillbaka. Enda förklaring jag har till det höga fraktpåslaget. Mediamarkt Norrköping hade egentligen lovat att stå för hela kalaset även om Nikon velat ha betalt av mig eftersom killen på mediamarkt även han upplevt att objektivet betedde sig underligt samt att en annan optik som jag tog med verkade fungera oklanderligt vid tillfället. Det bestämdes att jag skulle slippa fraktkostnaderna (Mediamarkt står för dem) vilket jag tyckte var ok. Orkade inte tjafsa vidare med Nikon om min kameras tillkortakommanden då jag verkligen ville ha tillbaka mina grejer, utan skrev på kostnadsförslaget utan vidare i hopp om att grejerna nu skulle komma vilken dag som helst. Det här var alltså torsdagen den 10/5.
Har nu ringt dagligen till Nikon för uppdatering, och senast igår visste de fortfarande inte på Nikon när min kamera skull komma. De trodde att efter genomgång och kostnadsförslag så lades min kamera och objektiv på fortsatt kö bland serviceärendena. Jag var ju lovad en liten prioritet men det verkar inte som om det löftet är värt särskilt mycket. Idag den 17/5 sitter jag fortfarande kameralös och kommer naturligtvis inte få grejerna förrän tidigast nästa vecka. Tycker att Nikon visar på nonchalans gentemot oss som inte är NPS-kunder. Nu blir det min 4:e helg utan kamera vilket jag tycker är riktigt dåligt. För de som sitter o är tveksamma inför vilket system de skall välja bör nog tänka både en o två gånger ifall de inte är yrkesverksamma. Är man inte NPS skiter Nikon fullständigt i en och butikerna tycks ju stå bortom all påverkan.
Köpte mig en Nikon 85 1,4 den 24/4 på Mediamarkt Norrköping. Åkte tillbaka med gluggen redan efter ett par timmar då jag konstaterade att det var mycket svårt att sätta fokus med objektivet, den betedde sig inkonsekvent och jag kunde inte kalibrera den i kamerahuset. Personal från Mediamarkt kunde efter lite testande på plats konstatera att objektivet inte uppförde sig som förväntat och det var omöjligt att få till bra resultat med kamerans microjustering. Mediamarkt ringer upp Nikon och efter lite diskussion bestäms att jag skall skicka in både mitt kamerahus och nya objektiv, man pratar då om att jag bör få tillbaka mina grejer mot slutet av nästa vecka.
Den 26/4 landra kameran hos Nikon Sverige. Jag ringer omgående och blir av service-representanten på Nikon lovad en viss priorotering i mitt ärendet, eftersom jag fick skicka både objektiv och kamerahus för justering och att jag köpt objektivet samma dag som det fick skickas in. dagarna går och inget händer. fredagen den 4/5 framkommer att någon tagit hand om kameran men servicekillen kan inte se vem som jobbar med den. jag tror då att den kommer dyka upp mot början av veckan efter. Måndag 7/5 ringer jag Nikon igen för uppdatering av servicestatus. Det visar sig då att kameran har skickats till Foto och Videoteknik i Norge då Nikon Sverige har för mycket att göra. Ok tänker jag, surt men då kommer den väl mot slutet av veckan.
Onsdag den 9/4 ringer jag igen och får då veta att ett kostnadsförslag skickats till Mediamarkt Norrköping som jag måste godkänna. Mediamarkt säger sig inte ha fått något kostnadsförslag och efter en del strul får jag mot kvällen info om att det kommer ett kostnadsförslag nästa dag på torsdagen 8/5 som jag skall skriva på och sen skall Mediamarkt skicka iväg det. Enklast om jag kommer till Mediamarkt och gör det direkt. jag åker dit och skriver på kostnadsförslaget och mediamarkt service enhet lovar att maila Nikon svaret så de kan sätta igång med min kamera direkt.
Måste bara nämna kostnadsförslaget som jag tycker är lite komiskt. Jag meddelade Nikon tidigare att när min kamera ändå var inne för service ville jag ha en Check and Clean på kameran. I kostnadsförslaget har man konstaterat att det inte är något fel på gluggen, utan att min kamera backfokuserar. Kan stämma, men märkligt också efter som både min 24-70 af-s 2,8 och min 70-200 af-s 2,8 VR II samt min 180 2,8 af-ED alla tre fungerade mycket bra ihop med mitt hus. Tror jag fick ställa in ett par av gluggarna -5 på kamerahuset. Tycker inte det i så fall borde vara omöjligt att microjustera nya 85 1,4 till kameran. Jag tvivlar alltså på att huset var så feljusterat och är övertygad om att gluggen inte var helt frisk. Nikon ville ha ca 800 kr för justering av huset ihop med nya gluggen sen så ville de också ha 750 kr för fraktkostnader. Reagerade naturligtvis på fraktdelen eftersom det verkar som att jag får stå för frakterna till Norge fram o tillbaka. Enda förklaring jag har till det höga fraktpåslaget. Mediamarkt Norrköping hade egentligen lovat att stå för hela kalaset även om Nikon velat ha betalt av mig eftersom killen på mediamarkt även han upplevt att objektivet betedde sig underligt samt att en annan optik som jag tog med verkade fungera oklanderligt vid tillfället. Det bestämdes att jag skulle slippa fraktkostnaderna (Mediamarkt står för dem) vilket jag tyckte var ok. Orkade inte tjafsa vidare med Nikon om min kameras tillkortakommanden då jag verkligen ville ha tillbaka mina grejer, utan skrev på kostnadsförslaget utan vidare i hopp om att grejerna nu skulle komma vilken dag som helst. Det här var alltså torsdagen den 10/5.
Har nu ringt dagligen till Nikon för uppdatering, och senast igår visste de fortfarande inte på Nikon när min kamera skull komma. De trodde att efter genomgång och kostnadsförslag så lades min kamera och objektiv på fortsatt kö bland serviceärendena. Jag var ju lovad en liten prioritet men det verkar inte som om det löftet är värt särskilt mycket. Idag den 17/5 sitter jag fortfarande kameralös och kommer naturligtvis inte få grejerna förrän tidigast nästa vecka. Tycker att Nikon visar på nonchalans gentemot oss som inte är NPS-kunder. Nu blir det min 4:e helg utan kamera vilket jag tycker är riktigt dåligt. För de som sitter o är tveksamma inför vilket system de skall välja bör nog tänka både en o två gånger ifall de inte är yrkesverksamma. Är man inte NPS skiter Nikon fullständigt i en och butikerna tycks ju stå bortom all påverkan.