Advertisement

Annons

Lagligt publicera terrakottaarmén på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Jag var och tittade på utställningen om terrakottaarmén i veckan. Det stod på en skylt att man fick fotografera utan blixt för personligt bruk. Innebär det också att det är Ok att publicera bilderna på sin blogg på nätet? /Roland

Jag var och tittade på utställningen om terrakottaarmén i veckan. Det stod på en skylt att man fick fotografera utan blixt för personligt bruk. Innebär det också att det är Ok att publicera bilderna på sin blogg på nätet? /Roland

Tja, upphovsrätten för konstverken torde ju ha löpt ut för några tusen år sedan. Jag vet inte vem skulle kunna lagföra dig för att du publicerar dina egna bilder?

Heh, dåligt skrivet när det står "stalkning" som är engelska i ett svenskt dokument från regeringen.

Men jag tror inte lagen appliceras på döda ting så som soldaterna i Terrakotta armén, det är enbart på levande personer.

Jag vet inte om det är så poppis att man säljer bilder på dem, men att ta bilder för sig själv och sin egna portfolio borde man väl få göra utan att farbror blå kommer och knackar på.. :)

/ Magnus

Nej, det är nog ingen fara med korten i Terrakottaarmén, jag tänkte närmast på vad som stod i länken som Alagazam länkade till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar