Undrar om det inte var Canon som var mycket tidiga med dessa cashback kampanjer, då mins jag det som att kunderna upplevde det som mycket positivt och att Canon tänkte på sina kunder, Canon har varit bra på reklam med kampanjer tidigt och trevliga säljare ute på olika försäljnings ställen, pappers statyer, stora skyltar som välkomnade köpsugna kunder, nybryggt kaffe med kakor, lite gratis godis lockar många svenskar, en kokt med bröd oj,oj, då ökar tillströmningen så parkeringen blir full.
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP (Hewlett Packard) helt ville ändra sin relation till distributörerna (det fanns tre stora då för HP). Hela grejen gick ut på att HP i Sverige ville kortsluta hela den s.k. "kanalen" genom att gå direkt (det var likadant i Hela Europa) på de stora slutkunderna som exv. Ericsson m.fl. Först hade de tvingat av alla distributörerna deras kundregister och det var ju ingen match eftersom de fick sämre priser om de inte gjorde det.
Det kallades för Bids - erbjudanden. HP gick alltså direkt till storkunderna och erbjöd dessa bättre priser t.o.m. än de distributörerna kunde köpa in produkterna för !!, om slutkunden tecknade sig för stora avropsavtal. I praktiken skapade HP unika prislistor för alla de ville direkthandla med och dessa fick vi i form av en databas med miljontals rader varje dag . Men HP var som de flesta IT-bolagen usla på att hantera logistiken så de vill att distributörerna skulle fortsätte sköta detta. Men eftersom dessa hade köpt produkterna dyrare än de "sålde dem för" så uppstod en minusmarginal och den fick sedan distributörerna tillbaka via en s.k. "claim". Därför kallas marknadssystemet för "Bid och claim". På detta sätt reducerades distributörerna till rena transportkompanier för dessa affärer, som ju helt bröt med den gamla kanalmodellen tillverkare-distributör-återförsäljare. Dessutom fick distributörerna ta hela risken och ligga ute med pengarna.
I början var det kaos då produktcheferna skulle sköta detta manuellt och de visste inte ens hur affärerna skulle skötas för kanalen upprätthölls ju trots att exv. återförsäljarna inte gjorde ett dugg men de fick betalt ändå för annars det nog blivit tvärnit för HP.
Jag byggde de två första versionerna av bid och clam-systemen vi hade men sedan tog vi in konsulter också då dessa system blev allt mer komplexa. Få återförsäljare skulle kunnat ro de projekten i land så det blev distributörerna som fick ta den smällen också.
Varför gjorde HP detta? Jo för att de litande inte på diversehandlare som distributörerna som hade hundratals tillverkare att hantera. Så genom detta kunde HP matcha DELL som ju var den enda stora tillverkaren som helt gick vid sidan av och sålde direkt till främst de riktigt stora företagen och organisationerna. Så det handlar alltså helt om kontroll och i slutänden har det varit mycket lönsamt för HP som ett tag såg ut att segla vidare mot en monopolliknande sits.
Cash back är ju inget annat än bid och claims det heller bara att kanalen helt krupit ur risken. Den har de istället outsoursat till slutkunderna! Så mycket för snälla Canon som Bengt pratade om ovan. Nä både Canon och alla andra försäkrar sig ju på detta sättet om en direktrelation med sina kunder/användare och det är det detta i slutänden handlar om. Det handlar helt om kontroll och tillverkarna kortsluter precis som i HP-fallet kedjan och sätter all priskonkurrens ur spel. Det förebådar återförsäljarnas slutliga död och när återförsäljarna dör kör de vidare som om inget hänt för de har ju redan alla distributörers och kunders data sedan tidigare.
Precis som i fallet HP så litar man inte riktigt på att återförsäljarna, som ju ofta säljer alla populära tillverkares produkter, ska pusha just deras grejor. Istället tar man själv en stor del av det ansvaret och det innebär att man kan lägga beslag på en större del av marginalerna än man kunnat tidigare. Nackdelen för kunderna är att konkurrensen mellan återförsäljarna helt sätts ur spel för de har inga pengar längre att ge bort till kunderna. Det har bara tillverkarna. Själv har jag aldrig förstått att de har kunnat få hålla på så här och jag undrar verkligen var EU och konkurrensverket varit alla år.
Så ni kan ju tänka på att när ni skickar in era cash back claims, så skickar ni också in vad säljarna brukar kalla leads. Sen har de er på kroken! Det finns inga rabatter utan motprestation här heller. Inte heller här finns något gratis.